Hinna på vattenytan :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Watermelon
    • November 2005
    • 140

    Hinna på vattenytan :(

    De senaste dagarna har det blivit som en oljig/smulig "hinna" på vattenytan i mitt 110 liters som har varit igång i drygt 1½ vecka. Jag har två pansarmalar och en liten ancistrus däri.

    Jag har riktat utblåset uppåt mor ytan, men det försvinner inte. Idag låg fiskarna och halvflämtade på botten så i panik tog jag en sked och rörde om, då gick lite av hinnan bort...den verkar täppa till ytan så det inte kommer ner tillräckligt med syre.

    Vad är det för nåt och hur får jag bort det?
    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

    20 Liters Räkkar
    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.
  • figo
    • October 2004
    • 480

    #2
    Jag hade också en sådan hinna i början, men det är inte farligt vad jag vet.
    m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

    Kommentar

    • _Anil
      • October 2005
      • 27

      #3
      en av mina kompisar hade problem med oljehinna, prova att lägga ner ett kaffefileter på ytan o se om de hjälper..hehe man vet ju aldrig.

      mvh _anil

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Jag har också en sådan hinna men mina fiskar verkar inte bry sig...
        Menar du att det är något farligt?
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • figo
          • October 2004
          • 480

          #5
          Ett 30% vattenbyte gör nog susen!
          m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #6
            Kanske har ni någon slags skiffersten i akvariet? De brukar kunna ge ifrån sig lite olja som bildar hinna under visa förhållande har jag för mig. Flera vattenbyten och lite rensande av vattenytan får nog bort det. Annars är man kanske tvungen att ta bort stenen.
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              #7
              Matar man för mycket så kan "hinnan" uppstå.
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • Watermelon
                • November 2005
                • 140

                #8
                Jag har tre röda schifferstenar, kanske är det problemet?

                Jag har gett fiskarna tre algtabletter totalt sedan i fredags, killen i djuraffären sa "ett par stycken varannan dag ungefär". Har nu också provat att lägga papper på ytan, men det hjälpte inget vidare. Dock har en del av hinnan gått bort av mitt sked-vispande :P

                Jag hittade en annan tråd angående en "hinna på ytan" som stämde med min, hennes fiskar hade dött av den.
                110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                20 Liters Räkkar
                Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                Kommentar

                • Frågvis
                  • October 2005
                  • 1204

                  #9
                  Risken är att hinnan täpper till syretillförsen i vattnet. Kanske kan du pröva ta ut stenarnatillfälligt för att minska det akuta problemet nu. Visa skiffrar är inte kemiskt stabila. Jag hade någon svart skifftersten i ett akvarie. När den inte var bra så gick det lätt att bryta loss bittar från den.
                  Den som frågar får veta

                  Kommentar

                  • Watermelon
                    • November 2005
                    • 140

                    #10
                    Då prövar jag att ta ut stenarna imorgon. Jag har även lavasten, kan det ha påverkat något?


                    Mina pansarmalar låg på botten (det brukar de iochförsej ofta göra) men de flämtade & verkade allmänt slöa, då riktade jag mer cirkulation mot ytan & vispade bort en del hinna...de blev piggare och började simma runt som vanligt. Så jag tror det blir nån sorts syrebrist...
                    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                    20 Liters Räkkar
                    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                    Kommentar

                    • Frågvis
                      • October 2005
                      • 1204

                      #11
                      Syrebrist tror jag på. Som det sas tidigare, kan för mycket mat i akvariet ha ställt problemet.
                      Den som frågar får veta

                      Kommentar

                      • Frågvis
                        • October 2005
                        • 1204

                        #12
                        Lavastenar tror jag inte ställer till något problem, men jag är inte helt säker.
                        Den som frågar får veta

                        Kommentar

                        • Gimbo
                          • January 2005
                          • 2734

                          #13
                          Tydligten ska det kunna det. Har för mig att jag läst det tidigare här. Antar att det har med att det blir så mycket mat som varken fisken eller akvariet (bakterierna) riktigt kan ta hand om.
                          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #14
                            Jag har inga skifferstenar i mitt akvarium. Kanske är jag för frikostig med maten. Fast jag tycker de äter upp den rätt snabbt. Ska skaffa ett kraftigare innerfilter i veckan, det kanske hjälper. Men, som sagt, än har jag inte märkt att mina fiskar far illa av det. Försöker också (svåra rackare att få tag i!) få tag i ett par khuliålar som jag tänkt ska äta upp av ev. överflöd på botten. Är det en bra idé?
                            Senast redigerad av Birgitta W; 22 November 2005, 22:34.
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • Pechvogel
                              • October 2005
                              • 378

                              #15
                              Ursprungligen postat av Watermelon
                              Jag har gett fiskarna tre algtabletter totalt sedan i fredags, killen i djuraffären sa "ett par stycken varannan dag ungefär".
                              helou!
                              jag fick med tipset att ge "ett par stycken tabl per vecka" som resulterade i nitritspik. nu ger jag mina pansisar och ancistrus en kvarts tabl varannan dag och de är nöjda och nitriten är borta. sen får dom i sej lite flingor med ibland och alger såklart...
                              Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                              ZOON

                              Kommentar

                              Arbetssätt...