Gröngöling söker hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • little_gerhard
    • September 2005
    • 28

    Gröngöling söker hjälp!

    Hej på er alla!

    Skall snart dra igång ett 600 liters malawikar och har lite funderingar inför detta. Så jag skapar en liten supporttråd åt mig här här

    Går ut stenhårt med cirkulationen. På höger sida på akvariet (hemmabygge) har jag en filterkammare där ett AquaClear (110 aka 901) powerhead på 3700 l/h skall ner, och bakom btn bakgrunden skall jag ha en Eheim (1250) pump på 1200 liter i timmen, så första frågan lyder:
    Blir 8 gångers cirkulation för mycket och finns det nån risk att det drar runt sanden/gruset (typ 1 mm Faxegrus) på botten?

    Med vänliga hälsningar
    Anders
  • Jimk
    • March 2005
    • 332

    #2
    Ursprungligen postat av little_gerhard
    Hej på er alla!

    Skall snart dra igång ett 600 liters malawikar och har lite funderingar inför detta. Så jag skapar en liten supporttråd åt mig här här

    Går ut stenhårt med cirkulationen. På höger sida på akvariet (hemmabygge) har jag en filterkammare där ett AquaClear (110 aka 901) powerhead på 3700 l/h skall ner, och bakom btn bakgrunden skall jag ha en Eheim (1250) pump på 1200 liter i timmen, så första frågan lyder:
    Blir 8 gångers cirkulation för mycket och finns det nån risk att det drar runt sanden/gruset (typ 1 mm Faxegrus) på botten?

    Med vänliga hälsningar
    Anders

    Jag kör 7 gångers cirkulation i mitt 540 malawisoppekar. Funkar perfa.

    Det är inte bara cirkulationen som är av betydelse, hastigheten påverkar å.
    Ju minde rör desto högre hastighet.

    Jag har strilrör på mitt ytterfilter på 1100L/h, rinner väldigt långsamt igenom.
    Mitt powerhead på 1100L/h är det 3 gånger snabbare fart på vattnet pga av att det bara är ett utblås som kommer ut i vattnet.
    //Jimk

    Lite bilder

    Kommentar

    • Erik Österlund
      • December 2004
      • 139

      #3
      8 ggr akvariets storlek funkar bra, men du ser ju hur vattnet rör sig när du sätter igång allt. Det får ju inte bli Gudrun i karet. Cirkulationen kommer säkert att göra så att sanden flyttar sig på botten, men jag tycker det blir snyggt med lite "vågor" i sanden.

      Vad blir det för firrar då?


      Mvh Erik
      Malawifreak

      Kommentar

      • little_gerhard
        • September 2005
        • 28

        #4
        Mmmm, okej så det bör alltså gå bra.
        Om man stryper slangen med en slangklämma, kan det skada pumpen?

        Mbuna blir det Erik, har ej bestämt mig för vilka än.

        Anders

        Kommentar

        Arbetssätt...