Mitt första akvarium!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patricia76
    • November 2005
    • 93

    Mitt första akvarium!!!

    Halloj!
    jag är helt nybörjare på akvarium samt fiskar.
    jag har gjort ett försök och köpt ett 63 L.
    Fixade det som man ska. (I affären sa de till mig att jag BARA behövde aqua safe och inget annat medel. Men när jag läser på nätet så verkar det som man ska ha flera olika medel.)
    Efter ett antal dagar var det dax för att köpa fiskar och lägga i.
    Men tyvärr glömde jag att man inte skulle mata fiskarna.
    Men efter några dagar så upptäckte dottern på 4 år att de hade några prickar på sig.......jaha.......läste på nätet att det var vita pricksjukan!!! Jag visste inte ens om att det fanns. Det säger kankse hur lite jag vet igentligen.
    Tyvärr dog alla mina neontetror 15 st men malen lever och jag har medicinerat *hoppas att han inte dör han med*
    några frågor nu då:

    * vad ska jag ha för dekoration i och vart hittar man det billigaste??
    * vad för växter gillar de vanligaste fiskar som tetror och molly och guppy typ?
    * hur städar man???
    * behöver all information jag bara kan. Vilka sjudomar som kan förekomma m.m.

    MVH Patricia
    Patricia
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Gå in på Zoopets första sida och kolla i menyn till höger.
    Där finns massor av info. Lycka till och välkommen i gänget!
    Svea

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • KimJosefin
      • September 2004
      • 91

      #3
      Du kan hitta mkt info genom att söka på forumet. Det är bara att läsa, här kan man lära sig mkt!!

      * Den vanligaste dekorationen i ett akvarium är egentligen bara grus, stenar, växter och rötter. Det finns ju även andra dekorationer, till exempel små dykare, eller plastgrejer i olika färger.. inte alla gillar det, men det är ju en smaksak. Dekorationer kan man hitta i alla möjliga djur- och akvarieaffärer.

      * För de vanligaste fiskarna spelar det egentligen ingen roll VILKA växter du använder, egentligen bara HUR mkt. Du kan läsa i artbeskrivningar för dina fiskar här på zoopet och se hur man ska inreda akvariet... de flesta fiskarna vill ha både en del växter och en del fri simyta. Om man är nybörjare kan det vara bra att börja med några lätta växter, titta i artbeskrivningar för växter!

      * Städar gör man lättast med en vanlig slang. Man använder sig av hävertprincipen - du ställer en hink nedanför akvariet, stoppar ner slangens ena ände i vattnet och den andra i hinken och sedan suger ur luften i hinkänden. Det skapas undertryck vilket gör att vatten sugs genom slangen ner i hinken. Det finns särskilda slangar i djuraffärer som man kan pumpa fram undertryck i, med handen.

      * Läs på forumet!!

      Lycka till!!


      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av patricia76
        Fixade det som man ska. (I affären sa de till mig att jag BARA behövde aqua safe och inget annat medel. Men när jag läser på nätet så verkar det som man ska ha flera olika medel.)
        sera nitrivec eller liknande underlättar starten.
        är bakteriekultur som behövs för att omvandla giftigt avfall från fiskar till mindre giftiga ämnen bl.a växter tar upp.


        * vad ska jag ha för dekoration i och vart hittar man det billigaste??
        upp till varåen och dom djur man har.
        själv har jag grus och rötter.
        en del vill ha döskallar och dylikt mej själv tycker jag itne sånt är snyggt.

        * vad för växter gillar de vanligaste fiskar som tetror och molly och guppy typ?
        vilka växter gillar inte de vanliga fiskarna....mej veterligen inga.
        kan ju använda sökfunktionen härinne och söka på dom enklare lite mindre växterna.
        javamossa, java/windelöw ormbunke, cabomba, anubias, lysimachia nummularis "aurea är några växter du skulle kunna köra med.

        * hur städar man???
        en del gillar å slamsuga men det ska endast göras ytligt.
        går man på djupet stör man bakterier och det är inte bra.
        själv slamsuger jag inte men tar bort växtdelar och "räkskal"

        * behöver all information jag bara kan. Vilka sjudomar som kan förekomma m.m.
        kan titta igenom min signatur där hittar du länkar till lite olika ställen samt även info om sjukdomar.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • zari
          • October 2005
          • 26

          #5
          en del gillar å slamsuga men det ska endast göras ytligt.
          går man på djupet stör man bakterier och det är inte bra.
          själv slamsuger jag inte men tar bort växtdelar och "räkskal"
          Jag fick mig en utskällning i akvarieaffären häromdagen för att jag inte har en slamsug. Har haft mitt akvarie i drygt en månad.
          Men jag behöver alltså inte det?
          Enligt henne lät det som att jag var den största idioten på denna jord ungefär, för att jag inte hade det.
          Detta är mitt första akvarium, och jag behöver ju hjälp och råd, inte nån utskällning!!!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            slamsuga är inte jättenödvändigt.
            en del gillar å slamsuga gruset längst fram vid rutan till exempel för det ser snyggare ut.
            själv slamsuger jag inte för jag har sålitet akvarium 37L så när ja väl fått igång en slamsug så är akvariet halvtomt.

            kommer inte ihåg om ja redan skrivit de men slamsugning ska bara göras ytligt och inte på djupet för då stör man bakteriefloran som behövs för att ta hand om skiten som hamnar på botten.

            polarn kör ett 540akvarie inget avancerat utan designat och planerat att kunna gå långa tider utan direkt skötsel och han har inte slamsugit på minst 3år om inte mer och hans botten ser inte direkt skiten ut men har ju då nåtsånär låg fiskbelastning på karet.

            har planer på en simpel slamsug å använda när jag gräver i akvariet då rörs mycke skit upp och de kommer bli en liten cirkulationspump med damstrumpa över utblåset typ.

            man ska inte lyssna för mycket på dom i zooaffärer, en del kan precis allting men en del pratar lite för mycket och en del har inte där att göra typ så dom råd man kan få kan va allt mellan himmel och helvete och bör tas med en nypa salt.
            kom hit istället fråga runt läs svaren och sen själv ta ställning till hur just du ska göra med ditt akvarie är nog det bästa.
            så har iallafall jag gjort och har funkat bra för mej mina djur å växter.
            mina räkor trivs nog för dom gör miniräkor

            ett problem man också kan få om man har för rent i ett akvarie är att man kan få cyan o till exempel.
            ett akvarie ska aldrig va kliniskt rent utan lite skit häråvar är bara nyttigt.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Hej Patricia!

              Tro det eller ej men man ska alltid ta det de säger i djuraffärerna med en stor nypa salt. Det stämmer att man ska ha Aqua Safe eller Aqua plus (Nutrafin's billigare men likvärdiga vattenberedningsmedel) vid uppstart och vid varje vattenbyte. Men vid uppstart (under de första veckorna/månad) bör man även använda Nitrivec eller likvärdigt preparat för att få igång bakteriefloran och undvika en nitritspik som annars brukar resultera i lidande och död för fiskarna. Man ska även börja med några få fiskar och sen introducera fler successivt under de första månaderna. Man ska även mata sparsamt i början. Man bör även skaffa sig ett nitrittest så man kan hålla koll på vattnet under de första månaderna.

              Efter en behandling med medicin bör man köra precis som när man startar akvariet. Detta pga att medicinen även tar död på nyttobakterierna som bryter ner ammoniak och nitrit.

              Ursprungligen postat av patricia76
              * vad ska jag ha för dekoration i och vart hittar man det billigaste??
              Grov sand/fint grus som inte är alldeles för ljust är att föredra. Rötter och stenar och så växter.

              Ursprungligen postat av patricia76
              * vad för växter gillar de vanligaste fiskar som tetror och molly och guppy typ?
              Java ormbunke, vallisneria och vattenpest är lättskötta växter. Tänk på att molly är rätt så känsliga fiskar och vill gärna ha mer salt i vatten än de andra arterna du nämner.

              Ursprungligen postat av patricia76
              * hur städar man???
              Du har redan fått flera på svar på detta. En viktig sak till. Filtret ska rengöras så sällan som möjligt. Bara när genomströmningen minskat avsevärt. När det blir dags att regöra filtret ska man bara krama ur filtermaterialet försiktigt i en hink med akvarievatten. Och sen tillbaka med det i akvariet direkt. Detta för att inte döda nyttobakterierna som etablerat sig i filtret. Filtret får inte heller vara avstängt längre än nå timme.

              Ursprungligen postat av patricia76
              * behöver all information jag bara kan. Vilka sjudomar som kan förekomma m.m.
              Kan inte så mycket om sjukdomar. Det viktigaste är ändå att skapa en så bra miljö för fiskarna att de håller sig friska.

              Det finns mycket bra information här på zoopet. Gå till första sidan och gå genom menyn till höger. På http://www.zpet.se/fiskar/index.php kan du även läsa om de olika arternas egenskaper och behov.

              Lycka till!
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • gladhertha
                • February 2005
                • 1755

                #8
                Jag kör inga medel och har aldrig gjort.
                Mvh Hanna
                Min Zoon

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av gladhertha
                  Jag kör inga medel och har aldrig gjort.
                  Jag kör aldrig med säkerhetsbälte på och har aldrig gjort...
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...