Sviktade bänkskiva

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jacob
    • August 2005
    • 78

    Sviktade bänkskiva

    Hej,

    Min fråga är hur mycket bänkskivan som akvariet står på får svikta. Har själv en bänk med ca 50cm mellan stöttorna och när jag fyller akvariet blir det ca 1-2 mm svikt på skivan. Akvariet är ett Juwel Trigon 190 och det är längs framkanten som det "långt" mellan stöttorna. Bänkskivan är en 16mm tjock spånskiva.

  • Jimk
    • March 2005
    • 332

    #2
    Ursprungligen postat av jj_gbg
    Hej,

    Min fråga är hur mycket bänkskivan som akvariet står på får svikta. Har själv en bänk med ca 50cm mellan stöttorna och när jag fyller akvariet blir det ca 1-2 mm svikt på skivan. Akvariet är ett Juwel Trigon 190 och det är längs framkanten som det "långt" mellan stöttorna. Bänkskivan är en 16mm tjock spånskiva.

    Det viktiga är att det står i lod åt alla håll. Sviktar det lite på mitten är det ingen fara.

    Har du frigolit under karet blir det ännu bättre.
    //Jimk

    Lite bilder

    Kommentar

    • Jacob
      • August 2005
      • 78

      #3
      Tackar.
      Juwel har någon form av plastram nedtill som gör att bottenskivan inte ligger mot underlaget utan endast ytterkanterna. Enligt manualen skall det inte vara något underlag.
      Karet står i lod så den biten är jag inte orolig över utan mer att svikten skall skapa spänningar i bottenskivan.

      Kommentar

      • Jimk
        • March 2005
        • 332

        #4
        Ursprungligen postat av jj_gbg
        Tackar.
        Juwel har någon form av plastram nedtill som gör att bottenskivan inte ligger mot underlaget utan endast ytterkanterna. Enligt manualen skall det inte vara något underlag.
        Karet står i lod så den biten är jag inte orolig över utan mer att svikten skall skapa spänningar i bottenskivan.
        Du kan nog vara lugn. Många akvarier klarar att stå med ett ben i varje hörn.
        Viktiga är att det inte belastningen blir större eller mindre i något hörn.
        Vill försäkra dig ännu mer kan du ställa karet på liggunderlag eller frigolit.
        //Jimk

        Lite bilder

        Kommentar

        • sunkan aspidoras
          • June 2005
          • 925

          #5
          jag tycker du ska satsa på en stabilare bänk.... om inte annat för att kunna sova gott om nätterna

          Kommentar

          • alcar
            • April 2005
            • 1398

            #6
            min bänk sviltar 1-2 cm vet ej vad jag ska jöra den är mör intil väggen och låg längst ut när jag satte upp dom första karen märkte jag inget men nu när jag satte upp 30 l så sog jag sviktningen
            mvh alexander
            min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

            Kommentar

            Arbetssätt...