Första fisken död efter 1 dygn.*suck*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hultan
    • January 2003
    • 4

    Första fisken död efter 1 dygn.*suck*

    Jag skaffade mina första fiskar i går i mitt 250 liters akvarium. Har med spänning sett fram mot detta. Fiskarna var pigga i går kväll och allt såg bra ut men i morse så var en molly död på botten. Nu undrar jag hur skall man hantera luften till pumpen, jag har en eheim 2048 med en liten slang som man kan styra luftflödet med enligt djuraffärren så behövs ej detta det skulle räcka med att man hade rörelser på vatten ytan av utblåset enbart. Tacksam för några svar en nybörjare som hänger läpp....
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Det går ju inte att utifrån en så kort beskrivning tala om varför fisken dött. Du får väl avvakta och se vad som händer.
    Vad det gäller luften till pumpen så har du fått en korrekt beskrivning av affären.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • petruswang
      • January 2003
      • 327

      #3
      Fiskarna drabbas ju av en stor förändring och påfrestning i samband med inköp och utsläpp i nytt akvarium. Så var väldigt försiktig och noggrann med transport och "koppningen".

      Se till att minimera transporttiden då vattnet snabbt kyls ner. Släck/dämpa ljuset när du släpper i fiskarna. Följ anvisningarna för "koppningen". Låt detta ta sin tid, gärna flera timmar. Låt fiskarna vara i fred första dygnet.

      Även om man gör allting "rätt" så kan fortfarande fiskar dö av flytten/förändringen. Detta får man tyvärr acceptera.

      Hoppas de andra klara sig.

      Kommentar

      • Hultan
        • January 2003
        • 4

        #4
        [quote]
        Hej,
        Det går ju inte att utifrån en så kort beskrivning tala om varför fisken dött. Du får väl avvakta och se vad som händer.
        Vad det gäller luften till pumpen så har du fått en korrekt beskrivning av affären.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Man tackar för svaret, pumpen som jag har eheim 2048 är den tillräcklig till mitt akvarium? Och hur gammal tror du att den är jag hittar inte så mycket om den pumpen.

        Mvh Hultan

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          "pumpen som jag har eheim 2048 är den tillräcklig till mitt akvarium?"
          Ja den är den säkert - jag har också för mig att det är en påbyggnadsmodell. I så fall beställ en extra filtermodul.
          Svagheten med alla innerfilter är ju att filterpatronerna är alldeles för små (se Zoopets filteravdelning).
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Hultan
            • January 2003
            • 4

            #6
            [quote]
            "pumpen som jag har eheim 2048 är den tillräcklig till mitt akvarium?"
            Ja den är den säkert - jag har också för mig att det är en påbyggnadsmodell. I så fall beställ en extra filtermodul.
            Svagheten med alla innerfilter är ju att filterpatronerna är alldeles för små (se Zoopets filteravdelning).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Man tackar för den informationen, på pumpen som jag har nu alltså eheim 2048 sitter det två runda filter som vardera är ca 12 centimeter långa. Det går alltså att bygga ut filtret yttligare. I övrigt är pumpar färskvara eller är det evighetsmaskiner?

            Mvh Hultan

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Evighetsmaskiner existerar tyvärr inte. De skall nog betraktas som förbrukningsvaror även om de fungerar i många år, hur många beror bl.a. på hur man sköter underhållet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...