tofsalger (?) och fula växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zari
    • October 2005
    • 26

    tofsalger (?) och fula växter

    En av mina växter har fått konstiga saker ytterst på bladen.
    Gråfärgade tunna trådar som spretar ut. Jag undrar om det kan vara tofsalger?
    Hur får jag bort dessa?

    Och jag undrar också hur jag gör då många av mina växter blivit bruna i kanterna, och många ser lite vissna ut.
    Några har blivit lite håliga. Men inga av fiskarna ska äta på blad!

    Jag har 54l akvarium med blackmolly, bottentittare (algätande), en sugmal och kampfiskar.

    --------------------------

    Jag har nu tagit bort TVÅ (inte en) växter som var ordentligt angripna av tofsalger eller skäggalger (??).
    De står ensamma i vatten just nu. Kan man bota dem på något sätt?
    Eller är det bara att slänga? =(

    Jag upptäckte också att min Vattenpest "Egeria Densa" har blivit lite angripen. Väldigt lite. Hur gör jag? Kan jag rädda den? Måste jag ta ut den?
    Kan de andra växterna blivit angripna redan utan att det ännu syns?

    Det är ett nytt akvarium, och jag har fått lite "vanlig" beläggning av bruna alger längst ner på rutorna och på doppvärmaren. Har läst att detta är vanligt i början och brukar försvinna av sig själv.
    Men imorgon ska jag köpa en algskrapa. Någon sort som är bättre än andra?

    Och iom detta är filtret till pumpen väldigt brunt. Har sköljt ur det idag.
    Hur rengör man det bäst?
    Senast redigerad av zari; 19 November 2005, 22:20. Anledning: tillägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    Ursprungligen postat av zari
    En av mina växter har fått konstiga saker ytterst på bladen.
    Gråfärgade tunna trådar som spretar ut. Jag undrar om det kan vara tofsalger?
    kan ju gå in å kolla in alg&växt delen som du hittar i min signatur så hittar du bilder på olika alger men tycker det låter som det kan va toffsalger.


    Hur får jag bort dessa?
    själv har jag skrubbat rötterna de satt på och tatt bort angripna växter.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • zari
      • October 2005
      • 26

      #3
      Hej Raven!
      Jag har tittat på dina länkar, och kommit fram till att det är skäggalger och tofsalger.
      Jag har tagit ur dessa växter, tagit bort de angripna bladen och försökt göra växterna så rena som möjligt. De står i separat vattenbad nu.
      Ska jag ta och skrubba rötterna också?

      Jag har en liten sugmal och två bottentittare, borde jag ha en mal till?
      Jag har 54l och egentligen kanske det inte behövs fler algätande (?) men kan det skada?
      Jag ska se om det finns någon akvarieaffär som har öppet idag här i närheten, och prata med dem. Och köpa algskrapa. (har beläggningar också)

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        personligen tycker jag du ska låta växterna sitta kvar dem tycker inte om att man flyttar dem så mycket... och så skulle jag byta vatten 10-20% varje dag så tror jag du kommer tillrätta med dina algproblem så småning om det är ganska nystartat så kretsloppet funkar inte än... filtret ska du inte göra rent så ofta!!!

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          vad är det för växter som fått hål? och vad är det för sugmal?
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            vad har du för ljus,gödning osv

            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
              och så skulle jag byta vatten 10-20% varje dag så tror jag du kommer tillrätta med dina algproblem
              håller inte med om det.
              fått bort mitt toffsalg problem genom att sluta med vattenbyten och växterna växer bättre nu än innan.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                och så skulle jag byta vatten 10-20% varje dag så tror jag du kommer tillrätta med dina algproblem
                håller inte med om det.
                fått bort mitt toffsalg problem genom att sluta med vattenbyten och växterna växer bättre nu än innan.
                Jag håller inte heller med..... Jag bytte vatten oftare och blev av med mina tofsalger och byter du inte vatten så tillför du inga nya salter och du får en brist av dem och växterna dör så småning om!

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                  byter du inte vatten så tillför du inga nya salter och du får en brist av dem och växterna dör så småning om!
                  jag byter inte vatten men jag tillför ofta vatten pga stor avdunstning.
                  sen brukar jag även pmdd och ser i nuläget inga som helst bristsymptom och ser i nuläget inga orsaker till varför jag skulle få de heller.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • sunkan aspidoras
                    • June 2005
                    • 925

                    #10
                    man ska inte bara ersätta avdunstat vatten av den enkla anledningen att alla nitrater och övriga gifter och avfall blir då kvar i karet ! dem avdunstar ej. i längden resulterar det i att du får en dödlig koncentration av oönskat gift! PUNKT

                    Kommentar

                    • dinajel
                      • November 2004
                      • 606

                      #11
                      Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                      man ska inte bara ersätta avdunstat vatten av den enkla anledningen att alla nitrater och övriga gifter och avfall blir då kvar i karet ! dem avdunstar ej. i längden resulterar det i att du får en dödlig koncentration av oönskat gift! PUNKT
                      Uhm, exakt vilka oönskade gifter? Nitrat är väl i princip det enda som blir kvar och det är ju det du vill ha i akvariet, eftersom det är det som får växterna att växa och därmed algerna att hålla sig undan. Stabila höga näringsnivåer gör växterna glada och algerna ledsna.
                      Bilder på mina akvarier.

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av dinajel
                        Stabila höga näringsnivåer gör växterna glada och algerna ledsna.
                        definitivt inte ens grönalger trivs längre.
                        har börjat stödutfodra räkorna.

                        finns ju dom som kört sina kar i åratal utan vattnebyten och bara fyllt på avdunstat vatten så de funkar.
                        när det gäller få vattenbyten behöver ja inte titta längre än te polarns akvarie och fiskarna där är livliga aktiva och mår bra, dock börjar guldbarberna dö av.
                        dom är ju trotts allt drygt 5år gamla nu.

                        sen kommer jag göra vattenbyten men mycket mer sällan än 50% i veckan.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • y0da
                          • August 2005
                          • 1697

                          #13
                          Yeah!
                          Raven vs sunkan aspidoras!
                          Go Raven! Go Raven! Go Raven! Go Raven!
                          *viftar med en Raven vimpel*

                          Zari:
                          Ett annan trevlig lösning på ditt problem med tofsalger är en Siamesisk Algätare! De är väl i princip de enda som äter tofsalger. Hade problem med tofsalger själv ett par veckor efter start på mitt 136l. Ca en vecka efter att jag släppte i två siamester var det betydligt bättre! Idag har jag inga tofsalger alls
                          http://www.y0da.se

                          540L SA

                          Kommentar

                          • sunkan aspidoras
                            • June 2005
                            • 925

                            #14
                            Ursprungligen postat av dinajel
                            Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                            man ska inte bara ersätta avdunstat vatten av den enkla anledningen att alla nitrater och övriga gifter och avfall blir då kvar i karet ! dem avdunstar ej. i längden resulterar det i att du får en dödlig koncentration av oönskat gift! PUNKT
                            Uhm, exakt vilka oönskade gifter? Nitrat är väl i princip det enda som blir kvar och det är ju det du vill ha i akvariet, eftersom det är det som får växterna att växa och därmed algerna att hålla sig undan. Stabila höga näringsnivåer gör växterna glada och algerna ledsna.
                            ??alla olika ämnen som finns är dödliga i en olika hög koncentration... Tex en alldeles för hög syrehalt i luften som du andas skulle på sikt döda dig! och ang nitrater visst behövs dem men en lagom nivå annars uppkommer nitriter och då är det godnatt.

                            Kommentar

                            • sunkan aspidoras
                              • June 2005
                              • 925

                              #15
                              det finns spaltmeter efter spaltmeter med påvisningar hur viktigt det är med regelbundna vattenbyten (för växter, fisk, och algbekämpning) och kan det vara så att alla har fel! RAVEN o YODA stå på er grabbar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...