städa akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miriam
    • November 2005
    • 5

    städa akvariet

    har ett 60 L med några slöjisar, tetror och en mal. Startade upp det för 2 veckor sedan. Fiskarna flyttade in i söndags och dom började få mat i onsdags. Hur ska jag göra när jag ´städar för första gången.

    tänkte tömma 1/3 i veckan bara, men jag vill att skit o sånt i gruset ska bort, ska jag använda häverten o köra över bottnen?

    ska jag ta upp stenar och rötter och tvätta lr??

    Kan jag ta upp pumpen och rengöra filter medans fiskarna är kvar, klarar dom sig?

    vilken temp ska jag ha på det nya vattnet?

    ska jag hälla bakteriekulturen i filtret och den sänka ned den.?

    tacksam för svar//miriam
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    #2
    Vattenbyte 1/3 i veckan låter bra men du skall absolut INTE städa så noga.

    Du kan använda häverten till att ta bort skit som liger ovanpå gruset. Städar du igenom gruset så tar du bort de nyttiga bakterierna som hjälper till att hålla akvariet rent.

    Lika dant med pump och filter. Rengör bara om det fastnat så mycket skit att du ser att flödet minskat.

    "nya vattnet" skall ha ungefär samma temp som vattnet i akvariet.

    "Bakteriekultur" kan användas då man startar upp akvariet första gången med fiskar. Skall inte behöva tillsättas mer än en gång. Meningen är att de nyttiga bakterierna skall få fäste och föröka sig i akvariet.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Idanajad
      • May 2005
      • 465

      #3
      Jag måste invända lite mot att bakteriekultur bara ska användas en gång. När akvariet är nystartat kan det vara bra att tillsätta lite Nitrivec/Denitrol eller vad du nu har för märke varje dag. Du behöver inte hälla det i filtret, utan skvimpa bara ned det i vattnet. (Det finns dock lite olika skolor gällande nödvändigheten av såna preparat. Vissa hävdar att de inte alls behövs. Jag tycker det känns säkrare att göra vad man kan för att få balans i akvariet så fort som möjligt, så jag häller i en kork dagligen vid uppstart.)
      Peccator est aquarifex

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Miriam
        har ett 60 L med några slöjisar, tetror och en mal. Startade upp det för 2 veckor sedan. Fiskarna flyttade in i söndags och dom började få mat i onsdags. Hur ska jag göra när jag ´städar för första gången.

        tänkte tömma 1/3 i veckan bara, men jag vill att skit o sånt i gruset ska bort, ska jag använda häverten o köra över bottnen?

        ska jag ta upp stenar och rötter och tvätta lr??

        Kan jag ta upp pumpen och rengöra filter medans fiskarna är kvar, klarar dom sig?

        vilken temp ska jag ha på det nya vattnet?

        ska jag hälla bakteriekulturen i filtret och den sänka ned den.?

        tacksam för svar//miriam
        Hej Miriam!

        Nej du ska INTE ta upp stenar och rötter och tvätta dem och du ska ABSOLUT INTE rengöra filtret. Då skulle du ta död på alla ntyttobakterierna och rubba balansen i akvariet vilket skulle resultera i nitrit och döda fiskar.

        När det väl är dags att rengöra filtret pga att flödet minskat (oftast efter nåt halvår eller så) ska man bara snabbt krama hur skiten i en hink med AKVARIEVATTEN och sen in med filtret i akvariet igen snabbt. Du behöver inte hälla bakteriekultur i filtret. Bakteriekultur tillsätter man vattnet tills akvariet är färdigcyklat.

        Vad har du för tetror och för vattentemperatur? Guldfiskar trivs in 10-23 grader, vilket är kallare än vad de flesta tetror trivs med. Kardinalfiskar (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283) däremot trivs i 18-23 gradigt vatten.

        Du får även ställa in dig på att köpa ett större akvarium när dina slöjstärtar blivit stora, för då kommer 60 liter att vara för litet.

        Lycka till!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Miriam
          • November 2005
          • 5

          #5
          okej, bra tips.

          Jag har rumstemp på vattnet. typ 22 grader ungefär.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Miriam
            okej, bra tips.

            Jag har rumstemp på vattnet. typ 22 grader ungefär.
            Varsågod 22 grader är ok för guldfiskarna. Vad är det för tetror som också bor i akvariet?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Miriam
              • November 2005
              • 5

              #7
              det är kardinaler. det står att dom vill ha 18-23??eller bör dom varmare??

              städade akvariet smått i söndags, gick kanon och fiskarna verkar stormtrivas. skvätte ned llite bakteriekultur oxå.

              kram

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Miriam
                det är kardinaler. det står att dom vill ha 18-23??eller bör dom varmare??
                Var stod det? 18 låter för kallt. 23 är nog minimum, men de vill gärna ha varmare...

                städade akvariet smått i söndags, gick kanon och fiskarna verkar stormtrivas. skvätte ned llite bakteriekultur oxå.

                kram
                Låter bra! Kram på dig med
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Magnus W
                  • March 2003
                  • 247

                  #9
                  Ursprungligen postat av batski
                  Ursprungligen postat av Miriam
                  det är kardinaler. det står att dom vill ha 18-23??eller bör dom varmare??
                  Var stod det? 18 låter för kallt. 23 är nog minimum, men de vill gärna ha varmare...
                  Kardinafisk, inte Kardinatetra.
                  Då funkar 18-23 alldeles utmärkt.

                  -- MW
                  Plats här för fyndig signatur

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Magnus W
                    Kardinafisk, inte Kardinatetra.
                    Då funkar 18-23 alldeles utmärkt.
                    Kardinalfiskar är en helt annan historia. Men eftersom Miriam svarade "kardinaler" på min fråga om vilken tetra-art det rörde sig om uppfattde jag svaret som att det var kardinaltetra. Hon nämnde ju tetra och kardinalfiskar är INTE en tetra-art...
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Miriam
                      • November 2005
                      • 5

                      #11
                      ja det är kardinal tetror jag har.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Miriam
                        ja det är kardinal tetror jag har.
                        Då är 22 grader lite för kallt för dem. De borde ha minst 23. Bättre att höja temperaturen med 1 grad. Guldfiskar tål 23 grader, men det är typ maxtemperaturen för dem.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • sunkan aspidoras
                          • June 2005
                          • 925

                          #13
                          jag tycker inte du alls ska guldfisk tillsammans me kardinaltetra... kardinal ska ha varmt helst 26-28 grader annars kommer dem inte må bra och och bli sjuka!!!

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #14
                            Ursprungligen postat av Miriam
                            har ett 60 L med några slöjisar, tetror och en mal. Startade upp det för 2 veckor sedan. Fiskarna flyttade in i söndags och dom började få mat i onsdags. Hur ska jag göra när jag ´städar för första gången.

                            tänkte tömma 1/3 i veckan bara, men jag vill att skit o sånt i gruset ska bort, ska jag använda häverten o köra över bottnen?

                            ska jag ta upp stenar och rötter och tvätta lr??

                            Kan jag ta upp pumpen och rengöra filter medans fiskarna är kvar, klarar dom sig?

                            vilken temp ska jag ha på det nya vattnet?

                            ska jag hälla bakteriekulturen i filtret och den sänka ned den.?

                            tacksam för svar//miriam

                            Gör man aldrig en storstädning av akvariet nu för tiden? Förr när jag hade akvarie (typ tidigt 1800-tal!) så skulle man storstäda akvariet ibland.
                            Ta upp fiskar, stenar, växter osv. Tömma ut sanden och tvätta i en hink. Tvätta akvariet i badkaret. Och sedan sätta tillbaka allt igen. Som en nystart alltså. Och fiskarna överlevde faktiskt alltid, utan preparat!
                            Har man helt gått ifrån det eller ska det göras typ någon gång om året?
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #15
                              jag gör det inte... jag ser helt enkelt inte någon anledning till att göra det....
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...