Fin sand i akvariet?? Blästersand från biltema?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottsie
    • March 2005
    • 82

    Fin sand i akvariet?? Blästersand från biltema?

    Någon sa till mej att man kan köpa blästersand på biltema billigt och att det funkar att ha i ett akvarium, stämmer detta? tacksam för svar
  • Chrilleus
    • November 2004
    • 224

    #2
    Ja.
    500l, 160l, 96l
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

    Kommentar

    • Iit_mutt
      • November 2004
      • 449

      #3
      Fungerar kanon. Bara att sköja ordentligt innan så man blir av med "sanddammet". Fick iaf jag göra. Men bra blir det. Och billigt är det med
      Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

      Kommentar

      • smulf
        • June 2004
        • 46

        #4
        Jag kommer inte riktigt ihåg vad sanden kostar på biltema, men i annat fall finns väldigt finkornig sand på Toys R Us. 59kr för 25kg eller 100kg för 199kr.

        Kommentar

        • Hasse H
          • August 2004
          • 2111

          #5
          Jag har aldrig sköljt blästersanden, just att slippa det var den största anledningen till att jag köpte den. Men några verkar ha haft otur med dammig sand eller kanske tagit det säkra före det osäkra. Den kostar 49:-/25 kg på Biltema.

          Prova gärna att söka i forumet, det har skrivits många spaltmetrar om blästersand.
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

          Kommentar

          • niclas89
            • October 2004
            • 228

            #6
            Jag tvättade inte heller. Det va ganska dammigt ett tag. Men de va inge farligt för fiskarna.
            flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Biltema blästersand rules
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • erik l
                • July 2005
                • 308

                #8
                Jag instämmer själv sköljde jag sanden lite lätt och i karet har haft i två år

                funkar kanon .

                mvh erik l
                ________________
                mvh erik l

                Kommentar

                • Ohlsson
                  • April 2005
                  • 176

                  #9
                  Jag har oxå blästersand i mitt kar, sköljde inte innan jag la ner det, dammade inte nämnvärt. Köpte dock den större stlk för att minska "dammrisken"...
                  /Åsa
                  "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

                  Besök gärna min zoon...

                  Kommentar

                  • Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

                    #10
                    Den behöver man inte skölja. Fast ha i ca 10cm vatten när du häller i den i akvariet. Då kan du röra om ordentligt med händerna så du får ut eventuella "luftfickor"ur den.

                    Och ha inte någon stor fet mal som gräver runt ordentligt. Min ena sprätte upp sand över insuget på ytterfiltret. Sen hade jag hur mycket sand som helst i det också
                    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                    Kommentar

                    • faebo_tarzan
                      • December 2004
                      • 119

                      #11
                      Bläster

                      Jag köpte 75 kg blästersand, 50 kg grov 25 kg fin. Efter 5 dagar är det fortfarande grumligt, bakgrunden syns inte än. Så om du har lite brottom så rekommenderar jag att du sköljer noga.

                      Sen en fråga. Nån som vet om ett innerfilter kan ta skada av sanden den suger upp?

                      Kommentar

                      • Hasse H
                        • August 2004
                        • 2111

                        #12
                        Ursprungligen postat av faebo_tarzan
                        Efter 5 dagar är det fortfarande grumligt, bakgrunden syns inte än.
                        Är nyfiken på att så detaljerat som möjligt få veta hur du gjorde när du hällde i sanden och vattnet? Eftersom det bara är en del som lyckas med att grumla till det så lutar mina teorier numera åt att det är själva metoden man använder vid påfyllning av grus och vatten som har betydelse för hur mycket det grumlar. Frågan är vad vi gör olika?
                        mvh Hasse
                        Det man inte vet, har man ingen aning om.

                        Kommentar

                        • P_zY_mO_n
                          • March 2005
                          • 69

                          #13
                          Jag kokade all min bläster sand blev klart på två timmar!
                          P_zY_mO_n - Remain Insane

                          Kommentar

                          • faebo_tarzan
                            • December 2004
                            • 119

                            #14
                            Jag tvättade sanden 2 ggr för sig i en hink, bara hällde i vatten å grumlade runt. Sen hällde i det i akvariet. Då hade jag redan ca hälften fyllt. Nu har jag tagit bort allt vatten samtidigt som jag har grumlat sanden, fyllt på och nu e det klart och man ser igenom.

                            Kommentar

                            • Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

                              #15
                              Ingen grumling, hälde i 1 säck finast möjliga bläster.. 0.2-1mm eller nått *minns inte storleken exakt* Biltemas finaste i alla fall. Eftersom jag snabbt insåg at om jag bara hälde i allt, skulle det damma värre än fanken, så fylde jag i vatten, runt halva karet först. I med sanden, hälde rakt ur säcken. Ingen pump igång, ville inte blästra pumparna invändigt, kändes dumt. All sanden i baljan, fylde upp med vatten, laddade pumparna med filtermaterial i lugn o ro, möblerade med ett par stockar o en massa sten, i med rör o slangar till pumparna, o igång med skiten.. Vid det laget var vattnet klart.

                              14 dagar senare köpte jag en säck till, och hälde i ca hälften, även då utan att pumparna var igång, 20 minuter senare slog jag igång pumparna, och vattnet var då klart... Detta för vad, 9-12 månader sedan? Har sedan dess lite ångrat att jag inte valde den något grövre sanden vid en del tillfällen, men just nu är jag väldigt nöjd med den sanden jag har.

                              B!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...