Guppyhonorna verkar vara evigt gravida

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Impalia
    • July 2005
    • 5

    Guppyhonorna verkar vara evigt gravida

    Jag har 2st guppyhanar 2st guppyhonor i ett 53L akvarium.

    Problemet är att de 2st honorna tycks vara höggravida men föder aldrig.
    Alltid svarta vid baken och tjocka som hus. Hanarna tycks uppvakta dessa honor några timmar om dagen. Blir de för stressade för att föda?
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    se till att ha mycket flytväxter så att honorna kan dra sig undan, så de slipper bli jagade konstant!

    mvh
    Lena Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      De föder nog en kull i månaden men om inte ynglen har en möjlighet att gömma sej blir de snabbt uppätna av främst guppy-honorna själva.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Impalia
        • July 2005
        • 5

        #4
        Ok!

        Skulle det vara bättre att jag skaffade sk flytväxter och grovt grus än att ha en yngelkorg som honorna skulle få vänta i tills de föder?

        Provade nämligen att ha honorna i ett 40L akvarium brevid men hanarna blev så deprimerade av detta så jag släppte tillbaka dem.

        Kan man rädda i princip alla yngel om det är tätt med växter och sedan flyttar yngel så fort jag ser dem?

        Kommentar

        • Emotional
          • January 2004
          • 475

          #5
          Jag brukar flytta honan som ska föda till ett litet 21l där hon får gå själv.
          Sedan flyttar jag tillbaks henne till det ordinarie akvariumet när hon fått ynglena. Det fungerar bra för mig. (Då räddas alla yngel). Men man kan såklart köpa växter som ynglena kan gömma sig i, som de ovan skrivit.
          Det fungerar också! (De starkaste överlever).
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

          Kommentar

          • sukito
            • April 2005
            • 383

            #6
            Jag hade velat skaffat en hona till om jag var dig så att det är fler honor än hanar. Då blir honorna inte fullt så stressade av hanerna
            ~meta~

            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...