Hur länge?? inskolning...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen of frogs
    • May 2005
    • 80

    Hur länge?? inskolning...

    Jag har fått nå flyt alger i mitt lilla kar o jag ska ändå byta upp mig till ett större (100 liter).
    Jag vill inte ha nå vatten med från lilla karet så det handlar om ett helt nystartat.
    Hur länge ska jag vänta tills jag kan stoppa i dom första stackarna som simmar omkring i den "gröna sörjan"?
    Och hur länge ska jag vänta mellan gångerna av "inskolning" ?

    Tacksam för svar
    MVH Ann
  • Queen of frogs
    • May 2005
    • 80

    #2
    Lite tråkigt att 21 har läst detta men ingen svarat.....

    MVH Ann

    Kommentar

    • Idanajad
      • May 2005
      • 465

      #3
      Jag hade nog flyttat över gruset, dubbelkört det gamla filtret med det nya (om du ska ha ett nytt), pytsat i denitrol/nitrivec el. liknande och flyttat hela fiskbeståndet på en gång. Om du ska vara hemma ett par veckor kan du ju hålla noggrann koll på ev. nitrit (skaffa ett bra test om du inte har det), och göra vattenbyten om så behövs. Eller har du väldigt mycket fisk?
      Peccator est aquarifex

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        du kan köra nya akvariet en vecka och ha i lite mat varje dag, som om det var någon fisk däri.... så kommer bakterie kulturen igång. good luck! ( :

        Kommentar

        • Queen of frogs
          • May 2005
          • 80

          #5
          Jag vill helst ta med så lite som möjligt från gammel karet, har fått satt en tillfällig pump i det gamla o gjort ren den som satt där tidigare, så den är i nya karet.
          Jag har 17 fiskar o 2 av olika sorter alg ätare o 2 räkor, en salig blandning:
          4 guppy
          2 guldbarb
          5 drottningrasboror
          2 olika sorters alg ätare
          4 svärdbärare
          2 räkor amono

          Är lite inne på att stoppa i mina 2 guldbarber o ev algätarna o låta domm vara i ca 1 vecka sedan stoppa i helften av beståndet o vänta ytterligare 1 vecka.
          Vad tror ni om det?

          MVH Ann
          Senast redigerad av Queen of frogs; 30 June 2005, 18:39.

          Kommentar

          • Idanajad
            • May 2005
            • 465

            #6
            Ja, det låter som det kan fungera. Men algätarna kanske är onödigt att ta i förstavändan, då har de väl inte så mycket att äta i det nya akvariet. Och kanske att du skulle vänta några dagar längre än en vecka? Många som får nitritspikar verkar få det just efter en vecka, och då kan det kanske vara bra att rida ut ev. storm innan man petar i nya invånare...
            Peccator est aquarifex

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              runt sjätte sjunde dagen fick ja nitrit spik i mitt och efter tionde dagen har jag aldrig mätt upp nån direkt nivå på nitrit.

              algätare kan du stoppa ner direkt då dom klarar sej länge utan mat om dom är välskotta men sätter du igång och matar dom så har du nitriten där direkt.
              vänta med räkorna mina amano räkor tvärdog(tetratest no2 visa 0 nitrit och har vid senare tillfälle kollats 3ggr och då visat samma resultat som jbl's nitrittest) strax efter att ja gick från innerfilter till bottenfilter.

              ja hade nog börjat med svärtbärarna 1 vecka.
              om ingen nitrit finns i hade jag sen haft i guppy och algätare och resten allt eftersom den biologiska reningen funkar bättre och ingen nitrit finnes i vattnet.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Queen of frogs
                • May 2005
                • 80

                #8
                Tackar ödmjukast för hjälpen!!

                Det blev 2 guldbarber o 1 mussepigg platy som fick komma i nya karet idag låter dom nog gå i 8-12 dar ungefär innan jag stoppar i 4 guppy o 4 svärdbärare, sedan efter ytterligare några dar upp mot 1,5 vecka resten....

                Men hur ska jag göra med mat i nya karet?
                Funderar på att låta bli att ge nån mat i någon dag sedan bara pytte lite.
                Vad tros om detta?

                MVH Ann

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  lite mat var tredje dag till att börja med tills ingen nitrit kan mätas upp sen kan du börja mata lite mer.

                  om fiskarna är välskötta klarar dom svältkuren utan problem.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  Arbetssätt...