Stigande PH trots högt Kh! Varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

    Stigande PH trots högt Kh! Varför?

    Har startat upp vårt 112 liters kar med rådasand, två knippen hornsäv, två svärdsplantor och några mindre växter. Inga fiskar än så länge.

    Dag två började vi mixtra med phvärdena (För tidigt?). Vi sänkte ph:t från runt 8 till 7,3 (Kh från 5 till 3). Vi sänkte det med Amtra oak bark en matsked i timmen.

    Nästa dag hade ph gått upp till 7,7 och vi funderade på om det berodde på att kh:t var 3. Vi gjorde ett delvattenbyte på 30 %, och då fick vi upp kh till 4. Sen när det var dags att får ner ph:t igen med Amtra oak bark, så åkte kh ner till 3 igen. Tillbaks till ruta ett....

    Nästa dag gjorde vi ett delvattenbyte (30%) igen och tillsatte sen bikarbornat med en halvtimmes intervall och fick till slut upp kh i 11. Efter det sänkte vi ph med en matsked i timmen tills vi fick ner ph till 7,0 och kh var då 9.

    Idag när jag vaknade, alltså en dag senare, och tog test hade ph gått upp till 7,7 igen under natten. Kh låg kvar på 9. Testade också Nitrit och vi hade 0.025.

    Varför blir det så här trist... Vad kan man göra åt det? Började vi mixtra för tidigt med ph och dylikt. Fiskarna vi hade tänkte börja med är mindre tetror i två omgångar, sen dvärgciklider och sist mindre pansarmalar.

    Kan tillägga att vi har JBL:s tester och att vi hällt i Aquatan och Nitricvec enligt anvisningarna.
    Senast redigerad av museo12; 22 June 2005, 13:38.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Enda sättet att få pH till ett stabilt lågt värde är att använda CO2.
    Om man har ett KH på 7-8 på är det nog svårt att få ner pH under 7.5
    Om du har ett KH på 3.5-4 så kan man få ner till kanske 7 men knappast så mycket lägre.
    Sänker du sedan KH till ner under 3 så får du visserligen ett lågt pH men då blir pH-värdet väldigt instabilt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • museo12
      • May 2005
      • 135

      #3
      Tack för svaret!
      Okej, jag förstår mer hur det hänger ihop nu. Och vi som tyckte vi var smarta när vi gjorde en jättehöjning av kh... Men, det var ett bra försök...
      Vi är nöjda om ph ligger på drygt 7 och kh på 4. Och det borde ju inte vara omöjligt med vårt kommunala Malmövatten, med kh på 5-6 från kranen.

      Frågan är då hur kommer vi lättast dit, nuläget är ph 7.7 och Kh 9. Är lösningen att fortsätta hälla i Amtra oak bark (en matsked i timmen)? Eller är det Co2(är en så länge oinsatt i det) som gäller?

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Filtrering över aktiv torv sänker kH & pH något, har dessutom en buffrande effekt. Man får prova sig fram till hur mycket man behöver. Fast för tetror och pansarmalar fungerar vanligt Malmövatten utmärkt, i alla fall om man inte ska odla.
        Mvh Cecilia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av museo12
          Tack för svaret!
          Okej, jag förstår mer hur det hänger ihop nu. Och vi som tyckte vi var smarta när vi gjorde en jättehöjning av kh... Men, det var ett bra försök...
          Vi är nöjda om ph ligger på drygt 7 och kh på 4. Och det borde ju inte vara omöjligt med vårt kommunala Malmövatten, med kh på 5-6 från kranen.

          Frågan är då hur kommer vi lättast dit, nuläget är ph 7.7 och Kh 9. Är lösningen att fortsätta hälla i Amtra oak bark (en matsked i timmen)? Eller är det Co2(är en så länge oinsatt i det) som gäller?
          Ja - du kan fortsätta tillsätta Amtra Oak (men inte bikarbonat) - mät hela tiden nogrant vad som händer så att inte pH sjunker för lågt. Amtra Trop är säkrare men betydligt dyrare än OAK.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • museo12
            • May 2005
            • 135

            #6
            Ursprungligen postat av cecilia
            Filtrering över aktiv torv sänker kH & pH något, har dessutom en buffrande effekt. Man får prova sig fram till hur mycket man behöver. Fast för tetror och pansarmalar fungerar vanligt Malmövatten utmärkt, i alla fall om man inte ska odla.
            Mvh Cecilia
            Tack Cecilia för ditt svar. Nej, vi ska inte odla, så det ska nog lösa sig.

            Kommentar

            • museo12
              • May 2005
              • 135

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Ursprungligen postat av museo12
              Tack för svaret!
              Okej, jag förstår mer hur det hänger ihop nu. Och vi som tyckte vi var smarta när vi gjorde en jättehöjning av kh... Men, det var ett bra försök...
              Vi är nöjda om ph ligger på drygt 7 och kh på 4. Och det borde ju inte vara omöjligt med vårt kommunala Malmövatten, med kh på 5-6 från kranen.

              Frågan är då hur kommer vi lättast dit, nuläget är ph 7.7 och Kh 9. Är lösningen att fortsätta hälla i Amtra oak bark (en matsked i timmen)? Eller är det Co2(är en så länge oinsatt i det) som gäller?
              Ja - du kan fortsätta tillsätta Amtra Oak (men inte bikarbonat) - mät hela tiden nogrant vad som händer så att inte pH sjunker för lågt. Amtra Trop är säkrare men betydligt dyrare än OAK.
              Då börjar vi med det nu! Kan tänka mig att jag kan få ner ph till drygt sju ikväll, men jag kan också tänka mig (men hoppas inte) att ph stiger under natten igen, som det gjort innan. Fortsätter jag med Amtra oak imorgon då igen?
              Senast redigerad av museo12; 22 June 2005, 15:15.

              Kommentar

              • museo12
                • May 2005
                • 135

                #8
                Fick igår kväll ner värdena med oak bark med drygt en timmes intervall till ph 6,9 och kh 5. Idag på morgonen då testade så var ph 7,7 och kh 6....

                Ska jag fortsätta med oak bark tills jag få ner ph och kh idag?

                Kommentar

                • museo12
                  • May 2005
                  • 135

                  #9
                  Skulle Amtra Trop eller något annat ph-sänkande medel funka bättre? Något som gör ph-sänkningen stabilare mellan delvattenbytena, som man kommer att gör en gång i veckan. Det ska ju inte vara meningen att hälla i mängder med medel varje dag. Tacksam för all hjälp...vill gärna snart släppa ner de första glödbandstetrorna....

                  Vad är egentligen skillnaden mellan Amtra oak och Amtra trop (mer än priset ; )?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Vad är egentligen skillnaden mellan Amtra oak och Amtra trop (mer än priset ; )?
                    Det buffrar något bättre samt att pH inte sjunker under 6.5 vid överdosering.
                    För övrigt så klarar säkert glödbandstetror ett pH på 7.5 utan problem.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • museo12
                      • May 2005
                      • 135

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Vad är egentligen skillnaden mellan Amtra oak och Amtra trop (mer än priset ; )?
                      Det buffrar något bättre samt att pH inte sjunker under 6.5 vid överdosering.
                      För övrigt så klarar säkert glödbandstetror ett pH på 7.5 utan problem.
                      Då är det inte så mycket ph:t ska ner, några tiondelar. Jag har låtit karet vila några dagar nu. Kanske kan det buffra bättre efter vila.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...