Starta upp nytt akvarium, frågor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasB
    • June 2005
    • 179

    Starta upp nytt akvarium, frågor?

    Har precis införskaffat mitt första akvarium ett 180liters Akwa Lux med välvdframruta.
    Igår satte jag fast bakgrunden (gjuten bakgrund)
    Kommer att ha svart grus, bottenlager av finkorning typ och över det ett grövre.
    Nu har jag lite funderingar, så här tänkte jag göra efter att ha rengjort grus osv.....

    1. Sätta några snabbväxande växter (2-3 plantor) samt några andra lägre växter.

    2. Fylla på med ljummet vatten

    3. Slå i någon växtnäring

    Låta akvariet gå i 4-5 dagar

    4. Slå i bakteriekultur

    Låta akvariet gå i 1-2 dagar

    5. Köpa 5-7st dvärgciklider + 2st Flying Fox Siamensis Algätare och sätta i


    Vad tror ni om detta upplägget, som sagt så är jag super amatör inom akvarie.
    Har läst mig till det mesta

    Kom gärna med tips om hur jag kan göra det annorlunda för att få det bättre osv.....
    Senast redigerad av JonasB; 22 June 2005, 13:20.
    540 Under uppstart
    AkwaLux 200L

  • HannaB
    • March 2005
    • 53

    #2
    Hejsan!
    Vill först säga att det är jättebra att du skaffat ett så pass stort akvarium till att börja med, det blir både lättare och roligare, då man kan välja mellan fler fiskar.
    Börja med att hälla i vatten och plantera sedan växterna, annars måste du bara plantera om dom igen eftersom vattnet förmodligen kommer rycka upp dom när du häller i det.
    Det gör inget om vattnet som du häller i är ljummet eller kallt för doppvärmaren värmer ändå upp det tills det är dags att släppa i fiskarna, dessutom innehåller kallt vatten mindre konstiga ämnen. ;P
    Bakteriekulturen tycker jag att du kan hälla i redan första dagen. Har dock inte använt det själv men förstår inte meningen med att vänta en dag?
    Tycker 1-2 dagar är lite litet, kanske funkar eftersom du använder bakteriekultur men jag tycker att du lika gärna kan låta det stå i en vecka.
    Angående fiskarna så ska man inte släppa i alla på en gång. Siamesiska algätare blir rätt stora, jag föreslår ett stim Otocinclus istället, de är mycket mindre men fortfarande effektiva algätare. Kan dock vara lite känsliga i början. Vad är det för slags dvärgciklid du ska ha? Tycker det låter lite mycket med över 5st ifall du inte har väldigt många grottor och gömställen.
    Ska du ha någonting i övre delen av akvariet, någon stimfisk t.ex? Isåfall tycker jag att du släpper i stimfiskarna först, väntar en vecka tills du släpper i dvärgcikliderna och ännu en vecka till Ottosarna, ifall du nu vill ha sådana. Har du redan bestämt dig för Siamesiska algätare så kan du släppa i dessa innan dvärgcikliderna.

    Hoppas jag inte förvirrade allt för mycket med allt tjat om fiskarna. ;P

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av HannaB
      Bakteriekulturen tycker jag att du kan hälla i redan första dagen. Har dock inte använt det själv men förstår inte meningen med att vänta en dag?
      Tycker 1-2 dagar är lite litet, kanske funkar eftersom du använder bakteriekultur men jag tycker att du lika gärna kan låta det stå i en vecka.;P
      inga fiskar ingen mat till bakterierna.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • JonasB
        • June 2005
        • 179

        #4
        Ursprungligen postat av HannaB
        Siamesiska algätare blir rätt stora, jag föreslår ett stim Otocinclus istället, de är mycket mindre men fortfarande effektiva algätare. Kan dock vara lite känsliga i början.
        Vad är det för slags dvärgciklid du ska ha?
        Tack för tipset om ottosarna, ska överväga det. Då jag vet att Siameserna blir ganska stora.
        Har kikat på Apistogramma borellii color dvärgciklider.
        Har inte så värst många grottor och gömställen så jag tror det får bli 4st ciklider och sen någon stimfisk.
        540 Under uppstart
        AkwaLux 200L

        Kommentar

        • HannaB
          • March 2005
          • 53

          #5
          Du har så rätt Raven, jag tänkte nog inte efter ordentligt när jag skrev. ;P Ursäktar mitt misstag. Han borde förståss börja smått med någon fisk för att få igång bakterierna och sedan öka med tiden.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Nitrosomas/nitrobakter bakterier finns i marken, blomjord osv, och där brukar det inte finnas fiskar.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Lacustris
              • June 2005
              • 62

              #7
              Komplicera inte och skynda långsamt

              Vill man låta bli att komplicera saker så har detta alltid fungerat bra för mig:
              1. Fyll på med kallt vatten, låt doppvärmaren göra jobbet. Du riskerar mindre metaller o.dyl från varmvattnet.
              2. Ta i Ektozonsalt 1/2 tesked per 10 liter och vattenberedningsmedel (t.ex Aqua Safe) enligt dosering på flaska.
              3. Plantera snabbväxande växter (hornsärv, vattenpest och liknande)
              4. Vänta någon vecka (med 30% vattenbyte i veckan+Ektozon och vattenberedning).
              5. Släpp i renhållningsarbetare t.ex. malar, siamesisk algätere och liknande fiskar.
              6. Vänta några veckor (med 30% vattenbyte i veckan+Ektozon och vattenberedning).
              7. Släpp på lite fisk i taget, skynda långsamt (jo, jag vet att det är lockande att skaffa fisk...). Överbefolka inte, mata sparsamt.
              8. Använd alltid Ektozon + vattenberedning vid veckans vattenbyte.

              Hitills har jag inte haft några problem med vattnet eller sjukdomar i något kar.
              Med olika testpreparat inbillar jag mig att man alltid hittar något som behöver korrigeras varpå man duttar i lite av det ena varpå nästa vattentest visar på att man behöver dutta i något annat o.s.v. Dyrt dessutom.
              Titta istället på hur fisken mår, först när något verkar vara fel tycker jag att man skall börja testa.

              Funkar för mig men inga garantier att det funkar för dig.
              Senast redigerad av Lacustris; 22 June 2005, 21:15. Anledning: Felskrivning
              Det är aldrig för sent att ge upp!

              Kommentar

              • JonasB
                • June 2005
                • 179

                #8
                Nu har jag fyllt på med grus samt vatten, startade upp det igår kväll.
                Har ett Eheim 2236 ytterfilter, bra fart i det vill jag lova.
                Kört igång akvariet utan växter, ska sätta dessa ikväll.

                Väldigt mycket luftbubblor på bakgrunden osv, men jag antar att detta är normalt.
                Jag satte även i kolfiltret i ytterfiltret, tänkte ta ur det om ca 10 dagar.

                Kanske var dumt att sätta igång pumpen innan jag haft i vattenberedning, men jag ska slå i det i eftermiddag samtidigt som jag sätter växterna.
                Sen ska det få snurra i 1-1½ vecka.

                Måste jag ha i någon växtnäring oxå eller klarar sig växterna endå?

                Mitt Akvarium!
                Senast redigerad av JonasB; 23 June 2005, 07:30. Anledning: Glömde Länk
                540 Under uppstart
                AkwaLux 200L

                Kommentar

                • HannaB
                  • March 2005
                  • 53

                  #9
                  Luftbubblor är helt normalt, startade upp ett nytt igårkväll och dom har försvunnit nu.
                  Tycker du kan ha igång pumpen, spelar ingen roll direkt. Bättre än att vattnet står stilla skulle jag tro.
                  Har du bara snabbväxande växter så behövs det ingen näring, de lär växa ändå.

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Nitrosomas/nitrobakter bakterier finns i marken, blomjord osv, och där brukar det inte finnas fiskar.
                    e väl en j***a skillnad på sand/grus man har i ett akvarium och blomjord som innehåller allt möjligt skit som bakterier och dylikt kan leva på.

                    och om nu bakterierna inte behöver mat varför har man då i ammonium när man gör en "fishless cycling" ???
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • JonasB
                      • June 2005
                      • 179

                      #11
                      Nu har jag satt i växter samt övriga dekorationer, ska lägga i en rot så fort den vill sjunka (har den i blöt)
                      Har haft i aguatan och nitrivec....
                      Och lite växtnäring då jag inte bara har snabbväxande växter.

                      Återkommer när jag haft i första fiskarna som kommer att bli cardinal tetror...(tror jag)

                      Uppdaterade bilder finns, länken nedan!
                      540 Under uppstart
                      AkwaLux 200L

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        ser inte så tokigt ut.
                        innehåller dom vita stenarna kalk ?

                        vad hade du i för växtnäring ?
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          "inga fiskar ingen mat till bakterierna" Äter nitrosomas/nitrobakter bakterierna?
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • JonasB
                            • June 2005
                            • 179

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raven
                            ser inte så tokigt ut.
                            innehåller dom vita stenarna kalk ?

                            vad hade du i för växtnäring ?
                            Dom vita stenarna innehåller kalk ja, frågade i butiken jag köpte dom och dom ska inte innehålla några jätte mängder.
                            Och då vi har ganska mjukt vatten här så borde de inte ställa till med problem.

                            Har haft i sera florenas växtnäring "järn-helgödning med mineraler".
                            Senast redigerad av JonasB; 23 June 2005, 22:45.
                            540 Under uppstart
                            AkwaLux 200L

                            Kommentar

                            • Pannecke
                              • January 2005
                              • 1325

                              #15
                              Men varför skall du lägga grövre grus ovanpå det fina, det kommer att blanda sig ändå. Jag gjorde det fisstaget att jag köpte tre olika grovlekar av grus, som jag skulle ha i olika delar av akvariet, men nu är det blandat precis över allt. Med facit i handen skulle jag nog bara köra en storlek på gruset.

                              Dessutom tycker jag att du skall trycka ner lite mer växter redan från början. Jag gjorde som du köpte några snabba och några låga i början, blev att jag fick köpa växter ofta för att det inte växte så bra. I december gjorde jag om i karet och tryckte ner riktigt mycket växter och nu är det bara att hålla efter med jämna mellanrum. Det köns bättre att behöva gallra ur lite än att det behöva köpa mer efter hand.
                              Senast redigerad av Pannecke; 23 June 2005, 23:36.
                              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...