Någon som kan hjälpa mig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Heyking
    • June 2005
    • 18

    Någon som kan hjälpa mig?

    Startade upp mitt första akvarium för 2 veckor sedan, efter 6 dagar köpte jag de första fiskarna (6 guppy, 4 black Molly) och allt var frid och fröjd. Häromdagen så var jag och köpte ytterligare några fiskar (4 Platy, 4 Gula Molly) och då började problemen.

    En av de gula mollysarna jagar livet ur alla andra fiskar och mina stick tester är katastrof.

    Imorse hittade jag Börje (Guppy) och en av platy fiskarna döda i akvariet, jag vet inte om det är mollyn som har tagit livet av dem eller om det är det konstiga värdet på mina test stickor som är problemet.

    Mina värden på test stickorna har helt plötsligt blivit alldeles snurriga, värdena enligt "tetra test 5 i 1" är som följer.

    no3 = 100
    no2 = 5
    gh = <6d
    kh = 3d
    ph = 7,2

    värdena har varit så här ett par dagar, men om jag har förståt saken rätt så borde alla fiskar ha dött redan med dessa värdena.

    Jag har bytt 1/3 av vattnet men värdena förblir detsamma.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med vattnet så att fiskarna inte dör eller om det beror på den elaka mollyn.

    Vore tacksam om någon kunde ge mig ett råd.

    Hoppas att ni förstår någat av detta snurriga mail.
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Strunta i precis alla värden förutom no2. Nitrit dödar fiskar !

    Kasta stickorna och skaffa ett JBL nitrit-test (dropptest) , hittar du inget JBL så går det även hyggligt med SERA el Tetra.

    Byt massivt med vatten första gången och försök sedan byta 50% om dagen i några dagar.

    Tillsätt även Nitricvec som är en produkt som kan hjälpa dig att snabbt få en fungerande bakterieflora i filtret.

    Kolla sedan nitrit morgon och kväll, på testet brukar stå "normala" värden.

    0,3 eller under skall du sikta på !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Heyking
      • June 2005
      • 18

      #3
      Tack så jätte mycket för det snabba svaret!

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        Nitrat på 100 är en farlig nivå pch varför slänga stickorna?
        Dom fungerar utmärkt.
        Det edna värdet som ej fungerar på stickor är ph värdet.
        Tycker du ska göra vattenbyte några dagar i rad börja med 50 procent och sendan 30 några dagar och under denna tid så kan du hoppa över matningen.

        Mvh Lucas

        Kommentar

        • dinajel
          • November 2004
          • 606

          #5
          Ursprungligen postat av Lucas_no1
          Nitrat på 100 är en farlig nivå pch varför slänga stickorna?
          Dom fungerar utmärkt.
          Det edna värdet som ej fungerar på stickor är ph värdet.
          Nitratvärdet kan omöjligen vara 100, så det värdet stämmer inte heller. GH och KH spelar inte så stor hambo vad man har och inte pH heller så länge man håller det stabilt. (Där kommer ju iofs KH-värdet in på ett hörn.)

          Ett bättre nitrittest kan ju vara en idé, men i samband med nystartat kar så ser man ju ändå på fiskarna om dom nitritförgiftas.
          Bilder på mina akvarier.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av Lucas_no1
            >varför slänga stickorna?
            Dom fungerar utmärkt
            därför att stickor alltför ofta är TOTALT värdelösa vilket bevisats många gånger.
            sök på "stickor" så ser du själv.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...