Planering 105 l kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Planering 105 l kar

    Jag planerar att köpa ett 105 l hörnakvarium nu i sommar eller fram emot hösten (beror på hur snabbt jag får ihop pengar) och har börjat fundera lite på fiskar.
    Jag har just nu 8 fiskar i ett 40 l kar (var från början ca 17 st, men efter många stress situationer (spruckna och läckande kar...) så har många dött ) som ska få flytta till det nya isf.
    De fiskarna är 4 fembandsbarber och 4 sebrafiskar så jag hade tänkt mig att bara ha fiskar från Asien i karet.
    Det jag tänkt mig är då:

    8 sebrafiskar
    5 fembandsbarber
    2 kuhlii-ålar (är väldigt förtjust i dem! )
    4 små guramier (funderar på honungs-, läpp- eller dvärggurami, hade ett par dvärggurami i 40 l karet förut så jag tycker mycket om dem, men samtidigt vill jag prova något nytt?
    + någon algätare, har inte bestämt mig riktigt än, men funderar på amanoräkor?

    Är detta en bra kombination? Är det kanske för mycket fisk? Kommer fembandsbarberna och kuhlii-ålarna överräns, eller inkräktar de för mycket på varandras revir? Andra tipps eller förslag på fiskar eller annat?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Red Cloud
    • January 2005
    • 103

    #2
    Kanske lite mycke med 4 gurami (risk för bråk bland hanarna), jag föreslår ett par av någon sort. Har aldrig haft barber och Kuhlii-ålar tillsammans men jag tror inte det blir något större problem, khulii är ju nästan uteslutande på botten.

    För övrigt är det bra att du valde att utöka antalet hos de arter du redan har då de (barber, sebrafiskar) trivs i stim. Kuhlii gillar också sällskap av sin egen art så kanske några fler av dem?

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen postat av Red Cloud
      Kanske lite mycke med 4 gurami (risk för bråk bland hanarna), jag föreslår ett par av någon sort. Har aldrig haft barber och Kuhlii-ålar tillsammans men jag tror inte det blir något större problem, khulii är ju nästan uteslutande på botten.

      För övrigt är det bra att du valde att utöka antalet hos de arter du redan har då de (barber, sebrafiskar) trivs i stim. Kuhlii gillar också sällskap av sin egen art så kanske några fler av dem?
      Med 4 gurami tänkte jag mig faktiskt 1 hane och 3 honom Fast jag funderar faktiskt över ett par bandgurami, men 105 l kanske är litet för dem? Läste att hanen blir väldigt agressiv under leken och att man då måste flytta honan om inte karet är tillräckligt stort?

      Men fembandsbarberna är ju i princip också bara på botten (iaf mina ), tror du att det går bra ändå?

      Jag hade ju från början 8 sebrafiskar och 5 fembandsbarber och jag tyckte att det fungerade bra, så därför ville jag utöka stimmen igen (har inte vågat göra det då jag haft sjukdom i karet)

      Jag skulle mer än gärna ha fler kuhlii-ålar, men jag är rädd att det skulle bli för trångt? Dessutom läste jag att de inte direkt vantrivdes av att vara få, även om de så klart ändå trivs bättre av att vara fler Men tror du att det skulle gå att ha fler av dem?

      Tack för alla dina tipps och råd iaf! De är verkligen uppskattade
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • Paniktandborste
        • March 2005
        • 330

        #4
        har läst att khuli ålarna ändå inte syns så mycket om man har fin sand vilket de vill ha så det gör nog inte så mycket om du har flera om du är rädd för att det skulle se för mycket ut. fast i mitt förra akvarium syndes de hela tiden fast där hade jag engelsk sjösten, men det kanske inte är att rekommendera. men det var när jag inte visste bättre heller:o
        Aka Pixel eller Bildpunkt

        Kommentar

        • Lubbe
          • February 2004
          • 677

          #5
          Ursprungligen postat av Paniktandborste
          har läst att khuli ålarna ändå inte syns så mycket om man har fin sand vilket de vill ha så det gör nog inte så mycket om du har flera om du är rädd för att det skulle se för mycket ut. fast i mitt förra akvarium syndes de hela tiden fast där hade jag engelsk sjösten, men det kanske inte är att rekommendera. men det var när jag inte visste bättre heller:o
          OKej Hur många skulle jag kunna ha isf? 4 st? är det lagom?
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

          Kommentar

          • sukito
            • April 2005
            • 383

            #6
            Jag har 3 kuhlii-ålar - just lagom i mitt 110 Jag älskar att titta på dom - det ser ut som om de har det jätteroligt (ergo fick två av dom namnen kul & cool )

            Jag har engelsk sjösten (medelstor) och det funkar jättebra. Dom gräver iof inte så mkt i gruset, men till gengjeld får jag plantera om växterna lite nu & då *ler* Dom tycker iaf om javamossen och några snäckskal jag har haft i
            ~meta~

            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...