Vilka Fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paniktandborste
    • March 2005
    • 330

    Vilka Fiskar?

    jag kommer med största sannolikhet att köpa ett akvarium på 200 l. av min kompis snart, men jag kan verkligen inte bestämma mig för vilka fiskar jag vill ha det har bara bestämt att jag iaf vill ha dem från samma världsdel först tänkte jag Sydamerika sedan Asien och lite Afrika alltså det mesta. vill ha lite växter så förmodligen ingen klippbiotop.

    så är det någon som vet något bra sätt för att jag ska kunna bestämma vad jag vill ha? gärna förslag på lite blandningar av fiskar också
    Aka Pixel eller Bildpunkt
  • Red Cloud
    • January 2005
    • 103

    #2
    Vad har du för vattenvärde? Har du väldigt hårt vatten är Sydamerika kanske inte att rekomendera. Bläddra igenom några akvarieböcker tills du fastnar för en världsdel/grupp av fiskar.

    Afrika-biotoper brukar vara cilklider från Malawi eller Tanganyika, de gillar hårt vatten och gräver mycket. Flera arter äter växter så vill du ha ett grönt akvarium är de inte att rekomendera.

    Sydamerika har det mesta. Ciklider, massor med stimmfiskar, malar... osv.

    Ett Asienakvarium kan ha regnbågsfiskar och några botior på botten t ex. Finns även många vackra labyrintfiskar i Asien, själv gillar jag Trichogaster leerii.
    Senast redigerad av Red Cloud; 15 June 2005, 14:52.

    Kommentar

    Arbetssätt...