ynkligt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catmilla
    • June 2005
    • 2

    ynkligt akvarium?

    Hejsvejs.
    Vill bara veta om det är någon "idé" att börja sin akvaristbana med ett 50x25x30cm akvarium? Ska jag hellre satsa på ett större på en gång? När jag har letat fisk till det här "lilla" så verkar det inte finnas så många möjligheter.
    Med "större" menar jag ett 60x35x35
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Skaffa ett 100 liters på direkten! Du kommer inte ångra dig!
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • sacha
      • May 2005
      • 1016

      #3
      Jag har ett 54liters å ångrar inget, dock har jag ju i mina inköps planer framåt hösten ett 325l alt. 540l akvastabil. Så det är nog ganska så litet ifall man vill utveckla denna hobby... Men dom 2 alternativen som du ger tycker jag du kan börja med de lilla..förutsatt att du redan har de i din ägo.. annars e de väl bara att köpa de större..skiljer ju inte mycket på dom...35-40 liter...
      Tjopp...

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        köp så stort du har plats/råd med men helst minst 100L

        har 37L själv och det är inte lätt att hitta växter som inte blir för stora och nästan alla fiskar ja vill ha blir för stora för det så litet kar.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • figo
          • October 2004
          • 480

          #5
          Jag tycker att du kan satsa på ett litet akvarium om du vill.(ca 50 liter)
          Men jag lovar dig,det kommer ses som ett yngelakvarium när du väl har kommit in i det hela.
          Det vanligaste misstaget en nybörjare gör är att börja med ett litet akvarium,man kan tro att allt är mycket lättare och mindre med ett litet akvarium men det är nästan tvärtom.
          Stora akvarium på ca 100-200 liter sköter nästan sig själva.
          Valet är ditt men även om du köper ett litet akvarium så kommer det ändå sluta med att du vill ha ett större,tro mig!
          Senast redigerad av figo; 13 June 2005, 18:46.
          m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

          Kommentar

          • Lucas_no1

            #6
            För min del började det med 22liter sen har jag bytt och bytt och bytt och idag står det ett 720 liters i vardagsrummet.
            Så mitt råd kan du räkna ut själv! :-)

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Om du inte har något kar så tycker jag du ska börja med ett stööre tex 100 l. Har du möjlighet att låna ett kar eller köpa det väldigt billigt så ska du ta det lilla för att testa. Jag har själv en bunt småkar (som du kan se på min zoon) och jag har massa söta fiskar i dom. Större kan du köpa sen om du tycker att det här med akvaristik är givande. Jag började själv min karriär med ett litet kar som kanske var 30 l när jag var liten. Nu har jag ett på drygt en kubik och har stor nytta av mina småkar som jag har sparat.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Elina
                • February 2005
                • 128

                #8
                Jag har ett liiiitet kar på 45 liter och jag håller på att längta mig fördärvad tills jag kan köpa ett större!! Blir nog ett 240 l juwel då... *lääängtar*

                Så utefter min egen "erfarenhet" tycker jag du ska köpa ett större... man kan ha fler och roligare fiskar i ett större kar med plus att det är enklare att sköta (har jag hört iaf) Lycka till!
                Senast redigerad av Elina; 14 June 2005, 15:10.

                Kommentar

                Arbetssätt...