Nybörjarciklidnörd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottsie
    • March 2005
    • 82

    #16
    Princessor funkar om du har några stycken. Mycket fin fisk. Jag rekomenderar herkules Zoo på hisingen. Om någon kan något så e det dom.

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #17
      Eller åker man till akvarie tropicimport som ligger vid munkebäckstorget. Han säljer bara fiskar så han kan allt om dem.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • disajners
        • March 2005
        • 60

        #18
        Hurra!

        Hej hej alla!
        Jag blir så GLAD för alla svar, och ännu mera desperat sugen... Skulle man alltså kanske kunna ha ett par prinsessor plus några snäckskalslekare (mångbandade snäcklekare + Burundi-brevis)? Även om prinsessorna vill ha klippor så kanske det inte skadar med nån enstaka liten buske? Finns det nån sorts musslor eller liknande i handeln som finns i typ samma biotop?...
        Älskar fisk å skaldjur... Mums.
        *mitt-150liters-är-inte-igång-än-men-jag-LÄNGTAR!!!*

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #19
          Skulle inte rekommendera prinsessor i ett 54 liters. Och absolut inte tillsammans med något annat. De tar över karet. Starta ett inlägg på ciklid.se (afrikanska ciklider). Där finns de experter...

          Hejhopp. Ralp
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #20
            Nej...Princessor har man för sig själv och helst inte tillsammans med andra fiskar, inte ens i stora kar. De är kollonibildande och skyddar reviret i grupp. Så fort de är tillräckligt många (och de blir de förrr eller senare) så kommer de att slå ihhjäl alla andra fiskar i karet. Dock är princessorna så snygga i stora grupper att de räcker i ett kar.

            Några förslag:
            100 liter tanganyika: neolamprologus multifasciatus och julidocromis regani. I ett sånt kar bör du ha karet uppdelat i två revir, ett stenrevir och ett snäckrevir. Vita stenar, fin sand och vinbärsnäckor blir fint. I detta kar kan du ha levande äpplesniglar som renhållare.

            100 liter malawi: Kanske på gränsen men jag tror att du skulle kunna ha en mindre grupp golden. Inredning mest grus och sten.

            100 liter sydamerikar: Det har nancy redan hjälpt dig med. Principen går att återanvända. Välj en bottenfisk ur corrydorasgruppen 5-10 st beroende på storlek. Välj en dvärgciklid ur apistogrammasläktet eller fjärilsciklid. Välj en L-mal du tycker är snygg, gärna algätande. Välj en mindre tetra.

            Mitt förslag till sa är: 10 stycken dvärgkorydoras, en vanlig ancistrus, 1 hanne och 2-3 honor A.cacadoides, 10-20 silvertetror.

            Här har du också störst schans att hitta passande skalsdjur. Kanske amanoräkor och sniglar? I sa kar kan du ha de flesta lättare växter.

            100 liter VA: Ett par valfria ciklider och ett stim barber från området, detta går att kombinera med färgranna killies på ytan och kanske några skaldjur på botten, tex blå räka. Från västafrika kommer många av våra enklaste akvarieväxter. Detta tycker jag är den absolut bästa början. Kombinera med någon snygg rot och några runda stenar för att efterlikna en flodbank.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • disajners
              • March 2005
              • 60

              #21
              Supernajs!

              Det västafrikanska låter ju väldigt bra! Suveränt! Sånt här är så svårt att surfa eller läsa sej fram till på egen hand... Det är så många fakta framåtillbaks som ska tas hänsyn till och man blir alldeles yr av att försöka hålla reda på allt som nybörjare! Underbart!
              *mitt-150liters-är-inte-igång-än-men-jag-LÄNGTAR!!!*

              Kommentar

              Arbetssätt...