Nybörjarciklidnörd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • disajners
    • March 2005
    • 60

    Nybörjarciklidnörd

    Jag är alldeles förfärligt sugen på att skaffa akvarium! Först tänkte jag mej ett typiskt sällskapsakvarium, men snyggt (råkar vara designer), typ schyssta färger på fiskarna och snygga växter. Sen lånade jag en hög med akvarieböcker och nu har jag mer och mer börjat snöa in på ciklider (de är ju så otroligt vackra - som sagofiskar!!) och lutar åt nån sorts artakvarium/biotopakvarium. Då är frågan (frågorna):
    1. hur litet akvarium kan man ha dem i (hade tänkt mej ett typ 54-liters pga platsbrist)?
    2. finns det några bra nybörjarciklider?
    3. vilken butik är bäst på sin sak här i Göteborg, både vad gäller ciklider OCH akvarier generellt?
    4. finns det någon ciklid som vill ha mycket växter, eller vill alla ha det lika kargt?
    5. jag är även hemskt förtjust i snäckor, musslor och liknande - finns det några lämpliga såna för ciklidakvarier?
    Med mera... Ge gärna oxå andra tips som har med detta att göra!
    / Disajners
    Senast redigerad av disajners; 12 June 2005, 01:44.
    *mitt-150liters-är-inte-igång-än-men-jag-LÄNGTAR!!!*
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Du måste nog precisera lite mera vilken typ av ciklider du menar... men jag gissar att du tittat på Malawiciklider???
    Vad jag vet så är det väl bara Tangayikasjöns snäckskalslekare som är ciklider och passar in i ett så litet akvarium som du tänkt dig....
    Ett hett tips är att du använder dig av Zoopets artbeskrivningar, i sökfunktionen kan du markera hur stort akvarium du har och på så sätt få fram vilka fiskar som gå ha i ditt akvarium... Men jag kan säga på en gång att det blir en STOR begränsning i fiskval med så litet akvarium...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • disajners
      • March 2005
      • 60

      #3
      Ja, hmmm, jag anade att det förmodligen blir för litet. Hur litet kan man ha egentligen? Vilken sorts ciklider vet jag faktiskt inte. Det finns ju rätt många har jag upptäckt.
      *mitt-150liters-är-inte-igång-än-men-jag-LÄNGTAR!!!*

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        3.
        hercules zoo har bra utbud och vettiga priser.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Försök ändå att kika igenom artbeskrivningarna lite och se om du hittar någon inriktning... det är jättesvårt att svara annars .... Ett litet tips om du vill ha litet kar är att söka på dvärgciklider, dom kommer från sydamerika.... Jag kan hjälpa dig lite på traven till ett akvarium på ca 100 l här då:
          2-4 st såna här http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=194
          6 st såna här http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=309
          En sån här http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=315
          Och minst 10 såna här http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=476

          Då har du fiskar som är vackra och även de som står för skötseln i akvariet, alla kommer från sydamerika och kräver ungefär lika vattenvärden.

          Det blir inte något akvarium med slarvmån utan det krävs verkligen att du sköter det och framför allt att du startar det rätt, eftersom några av fiskarna är ganska känsliga. Det här var bara ett tips på hur man kan göra när man planerar för sitt akvarium. I artbeskrivningarna ser du hur lång fisken blir när den blir vuxen, du bör inte ha mycket mera än en cm fisk per liter vatten, på så sätt räknar du ut hur mycket fisk du kan ha...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Ursprungligen postat av disajners
            Jag är alldeles förfärligt sugen på att skaffa akvarium! Först tänkte jag mej ett typiskt sällskapsakvarium, men snyggt (råkar vara designer), typ schyssta färger på fiskarna och snygga växter. Sen lånade jag en hög med akvarieböcker och nu har jag mer och mer börjat snöa in på ciklider (de är ju så otroligt vackra - som sagofiskar!!) och lutar åt nån sorts artakvarium/biotopakvarium. Då är frågan (frågorna):
            1. hur litet akvarium kan man ha dem i (hade tänkt mej ett typ 54-liters pga platsbrist)? Lika bra att du tittar på ett större akvarium med en gång om det är ciklider du vill ha. Många sorter vill ha runt 100 liter och till och med det kan vara lite litet. Om du med sagofiskar menar malawiciklider så är detta ett absolut minimum. De flesta ciklider leker dessutom konstant och kan yngla avsig i en rasande takt och då är det lika bra att satsa lite större med en gång. I ett 54-liters kar kan du kanske ha ett par dvärgciklider, snäcklekare (tanganyikaciklider). Du KAN ha det men det är inte den bästa lösningen. Levandefödare typ platy kan du ju ha i ett 54 litersakvarium, det är ju rätt kul att de föder levande yngel och ganska snart så kan det ha blivit massor av platisar i akvariet. Finns dessutom i många färgkombinationer.
            2. finns det några bra nybörjarciklider? Palettciklider trycker jag är bra nybörjarciklider. Pratar man malawi eller tanganyika så är det nog bra att "träna på" lite enklare sorter först enligt min mening.
            3. vilken butik är bäst på sin sak här i Göteborg, både vad gäller ciklider OCH akvarier generellt? Herkules zoo på Herkulesgatan på Hisingen. Sen har du trop akvarieimport men börja med Herkules. Gubbero zoo är också en bra affär men har kanske inte så stort utubud. Nya ciklidleken i Lerum är ett annat förslag. likaså Nols ciklidhobby i Nol. Men som sagt på Herkules hittar du de billigaste akvarierna och den trevligaste och duktigaste personalen. Just det ja, zoomässan i Kungsbacka är också en jättebra affär med stort utbud, trevlig personal och bra priser på akvarier.
            4. finns det någon ciklid som vill ha mycket växter, eller vill alla ha det lika kargt? De flesta ciklider från syd- och centralamerika vill väl gärna ha lite växter (även om de gör sitt bästa för att röja bort dem när de leker ). MI malawi- och tanganyikakar är vattenvärdena oftast så "extrema" så att knappt några växter trivs.
            5. jag är även hemskt förtjust i snäckor, musslor och liknande - finns det några lämpliga såna för ciklidakvarier? Ampullariasnäckor är jättesöta akvarieinvånare som kan funka med ciklider som inte är så arga. Ibland så kan det dock vara så att fiskarna ger sig på "periskopen" när e sticker ut dem. Tror man skall testa lite. Det är ju helt beroende på vilken art du bestämmer dig för.
            Med mera... Ge gärna oxå andra tips som har med detta att göra!
            / Disajners
            Jättelycka till!
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • disajners
              • March 2005
              • 60

              #7
              massa bra tips!

              Tack allihopa för så många bra, ambitiösa och engagerade svar!!!
              *mitt-150liters-är-inte-igång-än-men-jag-LÄNGTAR!!!*

              Kommentar

              • -mapa-
                • March 2005
                • 128

                #8
                Fjärils ciklider är inga bra nybörjar ciklider tycker jag .
                MVH MARCUS.... -MAPA-
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=374885

                Kommentar

                • ralp
                  • October 2004
                  • 639

                  #9
                  Varför inte räkor?

                  Hej,

                  precis som Nancy skulle jag rekommendera snäckskalslekare om du bara ha plats till ett 54er. Bra nybörjarefiskar som har mycket attityd och är svårt att misslyckas med. Inredningen blir dock ganska kargt dock absolut inte tråkigt, eftersom fiskarna själv bestämmer hur det skall ser ut. Så började jag.

                  Är du ute efter lite mer "aquascaping" med fina undervattenlandskap och har bara lite plats? Då är (dvärg)räkorna det bättre alternativet. Fina färger. Roligt beteende (iallafall vissa arter). Jag tycker att de är klart underskattad i Sverige inom akvariehobbyn. Kolla på ShrimpNow.com. Exempel 1 (större kar) eller exempel 2 (mindre kar). Sedan finns det en bra artikel med nybörjartips om nanotanks (altså små burkar) i den här tråd. Här på zpet kan du kika in här för att få lite inspiration om småburkar.

                  Lycka till! Hejhopp. ralp
                  110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                  Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                  18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                  16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                  Kommentar

                  • disajners
                    • March 2005
                    • 60

                    #10
                    Räkor o andra kompisar

                    Ja, jag har faktiskt funderat mest från början på att blanda massa roliga saker som snäckor, jättemusslor, klogrodor (såg jättefina vita dito), räkor... allt möjligt om de trivs ihop. Jag gillar att se olika typer av vattenvarelser på olika nivåer i vattnet - inte bara fiskar på låg, mellan- och hög nivå. Helst skulle jag vilja ha ett saltvattenkar med både fiskar, koraller, molusker, anemoner, maneter, bortsmaskar å annat skoj! Så man lixom kan låtsas att man snorklar på nån exotisk plats varje dag, helt gratis!
                    En fråga ang. snäckskalslekare: är de snälla mot levande snäckor eller nafsar de?
                    Senast redigerad av disajners; 13 June 2005, 21:27.
                    *mitt-150liters-är-inte-igång-än-men-jag-LÄNGTAR!!!*

                    Kommentar

                    • ralp
                      • October 2004
                      • 639

                      #11
                      Ursprungligen postat av disajners
                      ... att blanda massa roliga saker som snäckor, jättemusslor, klogrodor (såg jättefina vita dito), räkor... allt möjligt om de trivs ihop.
                      Det gör de nog inte - iallafall när det gäller räkor. Med tanke på ditt nicknamn: Less is More!

                      En fråga ang. snäckskalslekare: är de snälla mot levande snäckor eller nafsar de?
                      Jag vet ej - har aldrig provat - men mina nafsade på allt som rörde sig. 80/20 chansning att de nafsa

                      Lycka till. Hejhopp. ralp
                      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                      Kommentar

                      • disajners
                        • March 2005
                        • 60

                        #12
                        äh

                        more is more!
                        *mitt-150liters-är-inte-igång-än-men-jag-LÄNGTAR!!!*

                        Kommentar

                        • Pannecke
                          • January 2005
                          • 1325

                          #13
                          Det finns en zoobutik på frölunda torg som jag vet har många olika sorter med apistogramma (dvärgciklider).
                          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #14
                            Jag har aldrig sett mina Snäckskalslekare nafsa i snäckornas mjukdelar, däremot biter de tag i skalet och simmar iväg med dem om de kommer in i deras revir... det gäller Malaysiska sandsnäckor då...
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tant Nancy
                              Jag har aldrig sett mina Snäckskalslekare nafsa i snäckornas mjukdelar, däremot biter de tag i skalet och simmar iväg med dem om de kommer in i deras revir... det gäller Malaysiska sandsnäckor då...
                              Nu tänker jag på Robban, min kampfisk med hans fruar. De var inte nådiga på mina ampullariasnäckor. Så fort snäckorna ville ut från skalen för att nosa lite på omgivningarna så var Robban där å nafsade dem i "periskopen". Resultatet blev att de "kröp in i sitt skal" och sällan visade sig.

                              Vill bara påtala att jag absolut inte är nån expert, bara lite hobbyakvarist med (förhoppningsvis) lite sunt förnuft och en del erfarenheter.

                              Kramisar och (se nedan)
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...