När kan jag köpa fler fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael_C
    • March 2005
    • 35

    När kan jag köpa fler fiskar?

    Hej!

    Jag köpte mina första 10 st Koppartetror i torsdags (2:a Maj) till mitt 54L och undrar när det är lagom att köpa fler fiskar. Jag hade tänkt att köpa 1st Ancistrus och 5 st Koppartetror till och senare 2 st dvärgciklider av någon art.

    Hur många dagar/veckor bör man vänta mellan utökningen av fiskbeståndet? Finns det någon regel gällande det?

    Mvh
    Mikael
    Hemsida: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=158006
  • erland
    • June 2003
    • 410

    #2
    Jag vet inte om det finns någon generell regel men jag brukar alltid försöka skynda långsamt, det brukar löna sig i längden.

    När jag har startat upp nya akvarium hittills har jag ungefär gjort så här:
    - Några dagar efter att akvariet vattenfyllts och nitrivec har använts: Köpt några få fiskar, mindre än 5st
    - Ytterligare 2-3 veckor senare: Köpt ytterligare några få fiskar varav någon algätande.
    - Ytterligare 2-3 veckor senare: Köpt resterande fiskar

    Jag brukar ha som regel att inte köpa alla fiskar på en gång utan istället köpa några åt gången och trappa upp långsamt. Första 3 veckorna efter akvariet vattenfyllts brukar jag hoppa över vattenbyten och sedan kanske byta 30% och vänta ytterligare två veckor och byta 30% igen och sen gå över till att byta 30% varje vecka.
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog

    Kommentar

    Arbetssätt...