Tips på fisk till 112 liters kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

    Tips på fisk till 112 liters kar!

    Jag har köpt ett 112 liters kar och jag skulle vilja vidga mina vyer något och få tips på fiskväg i ett växtakvarium.

    När jag hade akvarium (100l) , när jag var yngre hade jag några mindre guramis, kampfisk en hane och två honor, ett mindre stim neontetras och två sugmalar. Jag vill inte köra samma koncept igen....

    Jag vill ha ett akvarium där det händer saker, lite ovanligare fiskar, men ändå lätta arter, för jag får nog betrakta mig som nybörjare, trots 10 år med fiskar som yngre.

    Alla tips är välkommna!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag brukar gilla större men färre grupper. Det ger ett snyggt intryck. Det finns tre olika nivåer att fylla i ett kar: Ytan, mitten och botten. I ett 112 literskar skulle jag nöja mig med två av nivåerna.

    Det du kan välja från är:
    På botten: stimmande pansarmalar eller solitärlevande L-malar.
    I mitten: stimmande barber eller tetror
    på ytan: bilbukar eller levandefödare.

    Dessutom så tycker jag att man bör ha någon parfisk eller solitärfisk som skäl uppmärksamheten lite extra. Eftersom du redan haft dvärggurami så tycker jag att någon dvärgciklid borde passa. Jag skulle välja kakaduacikliden, en personlig favvis.

    Mitt val i 112 liter:
    12-15 dvärgpansarmalar
    15-30 glödbandstetror
    1+2 kakaduaciklid.

    Vill du något väldigt speciellt så försök dig på en västafrikabiotop, det är det inte så många som har. Från västafrika kommer många lätta ciklider, killis och barber. I ett så litet kar som ditt skulle det räcka med ett stim barber, en liten grupp killis och ett par ciklider. Dessutom kommer det många mycket lätta växter från området, tex anubias och rak valisneria. På detta sättet får du i vart fall en ovanlig kombination.

    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • museo12
      • May 2005
      • 135

      #3
      Tack Magnus!

      Det var precis ett sånt här svar jag var ute efter! Du har verkligen läst mina tankar! Nu har jag fått något att fundera på!

      Fler idéer och tankar tas gärna emot!
      Senast redigerad av museo12; 31 May 2005, 18:17.

      Kommentar

      • museo12
        • May 2005
        • 135

        #4
        Då har de första fiskarna börjat simma i karet. 11 Glödbandstetror flyttade in för en dryg vecka sedan.
        Nu har jag tre frågor:
        Fler fiskar jag tänkte ha i är:
        10 (sammanlagt då 21) Glödbandstetra till
        1 Otocinclus (är det en stimmfisk eller trivs den ensam också???)
        1+2 Kakaduaciklider

        Jag skulle gärna vilja ha 8 pandapansarmalar också, men det är väl så att utrymmet inte räcker till. Eller har jag räknat snållt till mina 112 liter???

        Akvariet stod 10 dagar utan fisk, sen 11 glödisar, efter 10 ytterligare dagar tänkte jag köpa 5 glödisar till plus en Otocinclus. En vecka senare 5 glödisar till och sen några dagar senare kakaduacikliderna. Är det en vettig intervall???

        Jag tänkte börja kolla nitrithalten när nästa gäng firrar kommer i. Är de höga får jag vara flexibel.

        Kan tillägga att jag har innerfilter Eheim 2010.


        /Pär
        Senast redigerad av museo12; 05 July 2005, 19:32.

        Kommentar

        • museo12
          • May 2005
          • 135

          #5
          Jag tillsätter också bakteriekultur.

          Kommentar

          • Red Cloud
            • January 2005
            • 103

            #6
            Otocinclus är en stimfisk så skaffa en liten grupp.

            Kommentar

            Arbetssätt...