När skall jag börja göda växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael_C
    • March 2005
    • 35

    När skall jag börja göda växterna?

    Hej!

    Jag har precis startat ett 54 L akvarium. Det har varit igång sedan i lördags förmiddag då jag hade köpt växter, planterade dessa, och fyllde på med vatten och tillsatte JBL:s Biotopmedel och Filterstart-medel och körde igång tekniken.

    Nu har jag inte tillsatt någon växtnäring (JBL Ferropol som jag köpt) för att jag läste någonstans att det inte skulle tillsättas direkt i ett nystartat akvarium. Kommer dock inte ihåg var jag läste detta...*suck*. Typiskt.

    Gör jag rätt att avakta tills fiskarna kommer i (10 av någon tetra-art som jag tänker köpa på torsdag) eller skall jag tillsätta gödning redan nu? Finns inte risken för övergödning när väl fiskarna börjar producera "växtnäring" naturlig väg så att säga?

    Varför jag börjar bli lite "orolig" är för att växterna nu 3:e dagen efter plantering börjar se rätt "matta" ut. Detta kanske är normalt efter nystart och plantering av växter?

    Jag har ett 15w GroLux-rör (rosa).

    Växterna jag har är:
    * Några knippen Lilaeopsis brasiliensis
    * 2 st Hydrocotyle leucocephala
    * 2 st Echinodorus bleheri


    Tacksam för svar!

    Mvh
    Mikael
    Hemsida: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=158006
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Växterna "äter" fort upp den lilla näring som finns i vanligt kranvatten, så du kan lugnt hälla i gödning. Jag har ingen erfarenhet av JBL Ferropol, men det låter som en järnbaserad gödning, och det är inte tillräckligt. Om du kollar på forumet under "Växter o Alger" och söker på TMG eller PMDD så får du massor med information om bra alternativ.
    Att växterna ser lite matta ut är ganska vanligt efter det att de blivit flyttade. De tar sig igen.

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      Kör efter metoden PMDD med macro och microgödning. Kranvatten finns det ingen näring i så mitt tips är att du börjar med gödning på en gång och så tillsätter du en fulldospuls varje gång du gör ett vattenbyta och kanske en gång mitt mellan vattenbytena.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Klart att det finns näring i kranvattnet men inte tillräckligt. Vart skulle annars kalciumet m.m komma ifrån.

        pmdd är dock bra som gödning då du kan kombinera det efter dina specifika behov.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        Arbetssätt...