Hur många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sukito
    • April 2005
    • 383

    Hur många?

    Jag är relativt ny på detta och har ett 110 liters 'sällskapsakvarium'... Undrar hur många fiskar jag kan ha i?? Nu finns det:

    2 guppy hanar
    3 guppy honor
    1 guppy hona-yngel
    5 dalmatiner-molly
    6 dalmatiner-molly yngel i yngelbox
    1 kampfisk-hane
    1 kampfisk-hona
    3 kuhlii-ålar
    6 albino-pansar malar
    1 Fjärils pleco
    1 ancistrus-mal-hona
    2 otocinclus-mal
    1 svärdbärar hane
    2 svärdbärar honor

    Har jag över'befolkat' mitt akvarium, eller är det just lagom? Eller kan jag ha i flera? Tacksam för svar
    Senast redigerad av sukito; 23 May 2005, 13:28.
    ~meta~

    min zoon
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Rent personligt så tycker jag att det är för många, och för stor blandning. Inte fler, det är trångt nog.

    Kommentar

    • museo12
      • May 2005
      • 135

      #3
      Precis på gränsen, kanske någon mal för mycket. Så om jag varit du, inte fler fiskar i alla fall!

      Kommentar

      • pettersson206
        • January 2005
        • 134

        #4
        det sä att man ska ungefär hae en liter per centimeter fisk
        <3Cornflakes<3

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Ursprungligen postat av pettersson206
          det sä att man ska ungefär hae en liter per centimeter fisk
          Den där teorin är lite rolig. Mina två Gibbiceps skulle med andra ord kunna gå i ett 50L akvarie eftersom de är 25cm stora

          Men, visst... Någon sanning kan det finnas i teorin om man använder lite förnuft också
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • gizman
            • May 2005
            • 263

            #6
            Vid inköp av nästa akvarium så blir det med andra ord flytt av silverhaj från Tanganyika samt flytt av vad från vårt 110liters?

            Går kampfiskarna ihop med silverhaj?
            Svärdbärarna?

            Skall vi splitta stammen med albino och ha 3 i vardera?

            Detta förutsatt då att vårt kommande kar blir på mer än 110 liter såklart. Skulle tro att nästa blir antingen Ca: 110 liter eller att vi skapar plats för 400-500 liters...

            (sukito och jag har gemensam vårdnad om de små :P )
            Behöver sällskap. Ett till akvarium med andra ord ~Conny~

            Kommentar

            • sukito
              • April 2005
              • 383

              #7
              jo, men sen säger dom i djuraffären att man inte skall räkna in malerna i antalet... Inte alls eller??
              ~meta~

              min zoon

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Jag tycker helt klart att man ska räkna in dem. Malarna gör lika stor nytta/onytta som de övriga eller hur man ska formulera det.
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • sukito
                  • April 2005
                  • 383

                  #9
                  Tack för svaret
                  ~meta~

                  min zoon

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Mitt tips är att inte räkna alls. Det räcker med sunda förnuftet. De flesta filter som kommer med i så kallade "nybörjarpaket" är alldeles för små och klarar knappast att hålla 1cm fisk/liter vatten friskt på lång sikt, kanske inte ens hälften heller.

                    Skulle du använda cm- metoden så skulle du hamna låååångt över vad som rekomenderas, kom ihåg att de som rekomenderar metoden säger att det skall gälla fullvuxen längd, inte den längden fiskarna har idag.

                    Förutom det rent estetiska som andra redan antytt (fisksoppa=fult) så sätter den befiskningen ni har väldigt stora krav på matningen, filtret och vattenbytena. Lite för mycket mat på en speciell tidpunkt kan leda till att det blir en liten amoniumspik ca en vecka senare. Denna spik kan göda alger och försämra allmänhälsan hos fiskarna. Tillräckligt många sådanna tillfällen så kan fiskarna börja dö utan att du tror dig gjort något fel. Sånt får många nybörjare att sluta.

                    Efterssom ni skriver i "mitt första akvarium" så skall jag försöka mig på ett nybörjartips:

                    Om du har ett litet akvarium (under 100 liter) och litet innerfilter av "nybörjarpaketsmodell" så räkna max 0,25 cm fisk per liter vatten.

                    Om du köper att väldimensionerat filter....Öka till 0,5cm/liter vatten.

                    Om du skaffar dig ett års erfarenhet och lite kunskaper så kan du närma dig 1cm/liter.

                    Om du skaffar dig ett större kar med väldimentionerat filter och ytterligare erfarenhet kan du öka både till 3 och 10 cm, bara du tar hänsyn till fiskarnas övriga behov.

                    Sen finns det förståss massor av andra parametrar som spelar in....Har du ciklider, är antalet revir viktigare än fiskarnas längd och akvariets volym. Har du fiskar som vill ha proteinrikt foder bör du begränsa mängden avsevärt. Det är matbelastningen som begränsar inte fiskbelastningen. Har du extremt stora fiskar och små kar blir cm reglen närmast ett skämt....50 cm fisk i 50 liter vatten? Här krävs begränsningar.

                    Som ni ser så inehåller detta med befiskningen vissa praktiska problem som är svårt att fånga i en generell regel. Med tiden när man skapar sig en förstående för sitt kar så gör man bäst i att skrota reglen så fort som möjligt och börja titta på egentliga behov.

                    Om jag hade ert kar och era förutsättningar skulle jag behålla:
                    1 kampfisk-hane
                    1 kampfisk-hona
                    3 kuhlii-ålar
                    6 albino-pansar malar
                    1 ancistrus

                    Resterande fiskar skulle jag göra av med och istället köpa ett mindre stim tetror i samband med filteruppgradering. Detta ger ett mer harmoniskt intryck av karet och mindre fisksoppa. Dessutom har ni avsevärt mycket bättre möjligheter att klara av karet, vilket ni väl vill? Så att det inte hamnar på vinden som de flesta nybörjares kar gör inom ett halvår från start. Min rekomendation (utan tetrorna) ger ca 0,5 cm fisk per liter vatten, när du köper till tetrorna och bättre filter hamnar du kanske närmare 0,75. Lagom i detta kar skulle vara vattenbyte på 10-20% varje vecka och ett större (50%) en gång om året.

                    Detta är bara råd som jag ger utifrån min erfarenhet, jag kan inte säkert säga vad som kommer att funka eller inte. Det är gott om marginaler enligt mitt sätt att se det så det borde vara ok. Om man verkligen vill veta vad som är rätt eller fel, vad som funkar eller ej kan det vara bra att mäta sig fram. Men dropptester är inte precis det första man vill köpa till sitt kar....Det är ju fisk
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • gladhertha
                      • February 2005
                      • 1755

                      #11
                      Bra skrivet Magnus...

                      Och som sagt; 1cm fisk/liter är en regel som inte finns. Därimot finns förnuftet bakom pannbenet!
                      Mvh Hanna
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • gizman
                        • May 2005
                        • 263

                        #12
                        Vi tycker inte att det ser varesig grötigt eller illa ut... dock är ju våra fiskar rätt små än.


                        Skall dock investera i ett nytt akvarium ganskasnart, men att flytta ut den mängden som föreslås tror jag nog inte att det blir frågan om så till vida det inte är så pass många att de mår direkt dåligt av det.
                        Behöver sällskap. Ett till akvarium med andra ord ~Conny~

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Fiskarna mår direkt dåligt av det om du har ett vanligt nybörjarsetfilter. Om du har ett bra filter så kan fiskarna må bra under förutsättning att du matar försiktigt och sköter vattenbytena.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Tastyfish
                            • February 2005
                            • 1761

                            #14
                            gimbo jag tror att en tilläggs regel till cm/fisk regeln kan vara: om du har ett 110 liter's ta bort sista siffran och du får maxxstorleken på fiskarna du kan ha... men det finns ju undantag som fredliga kampfiskar m.m och om du har ett 500 liters kan du ha 50 cm fiskar.
                            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                            Måste skaffa mig fler djur!

                            Kommentar

                            • gizman
                              • May 2005
                              • 263

                              #15
                              Kan tillägga att jag själv tycker att mitt inlägg ser lite surt ut - menar absolut inte så Vi (sukito och jag) är bägge väldigt tacksamma för alla kommentarer och tar till oss dem

                              Problemet är nog mer nu att man fäst sig så mycket vid fiskarna att man har svårt att "göra sig av med dem" - därav ett akvarium till. Att det akvariumet kommer att innehålla silverhajarna är naturligt eftersom de just nu befinner sig i ett tanganyika kar :P

                              tror nog att det blir så att vi får satsa på ett 110 till och placera guppy och dalmatinerna där (kanske så även svärdisarna?) då bör det väl kanske bli lite bättre?
                              Behöver sällskap. Ett till akvarium med andra ord ~Conny~

                              Kommentar

                              Arbetssätt...