Köpa nytt akvarium i Malmötrakten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

    Köpa nytt akvarium i Malmötrakten?

    Hej!

    Jag är väl inte helt ny i akvarievärlden, men har haft ett uppehåll på cirka tio år.

    MEN, nu vill jag starta om i mindre skala.

    Jag är ute efter ett nytt akvarium på cirka 100 - 115 liter med värmare och lyssrör. Filteret jag vill ha är Fluval 3. Och så lite andra tillbehör som växter grus m.m.

    Är det någon som har tips på billigt ställe i Malmö eller området runt?? Det gör inget om det säljs i set!

    Zoogiganten i Lomma är bra på fiskar, men har dyra akvarium!

    Tack på förhand för tips!
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    #2
    Helglasakvarier på Hornbach var riktigt billiga i den storleksklassen du är intresserad av. Rekommenderar att du åker dit och kollar.
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #3
      Akvarietjänst på St Knuts torg och AkvariePiraten är de billigaste på alu-kar jag har hittat i Malmö med omnejd. JägersZoo ligger oxå bra till. Ring runt och jämför.

      mvh
      Peter
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • museo12
        • May 2005
        • 135

        #4
        Tack för era svar!
        Jag var runt på min lediga dag och kollade. Märkte att det hänt mycket de 10 år jag har haft uppehåll.
        Hornbarch var billiga. Dessutom var det kul att spana in det nya byggvaruhuset!
        Dock kände jag att helglas på Hornbarch kändes lite sådär rangligt. Hittade två kit på andra ställen MP och Juwel på cirka 110 l. Det sistnämnda med ytterfilter, vilket känns lockande.
        Annars också fina 105 l alukar för 700-:. Eftersom jag vill helst själv välja min utrustning, så blir det nog ett sådant.
        Fler förslag tackar jag på förhand för!

        Kommentar

        • Tascha
          • September 2002
          • 231

          #5
          Jäger Zoo eller Akvariepiraten.
          Billigare akvarium i Malmötrakten kan du inte hitta.
          Servicen på båda ställena är också bra.
          /Roger

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Ursprungligen postat av museo12
            Dock kände jag att helglas på Hornbarch kändes lite sådär rangligt.
            Alla Hornbach akvarium är MP som väl i sin tur ägs av Eheim.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • Gud bevare Tsaren
              • April 2004
              • 276

              #7
              Riktigt, bäste NE. Gillar själv i synnerhet MPs akvarier som håller en närmast horribelt hög kvalitet. Fantastiskt välgjorda.

              Om du bestämmer dig för innerfilter, museo12, vill jag gärna lägga ett gott ord för Eheim 2010 eller Vitatech Vitakrafts motsvarande modell. De är större och fulare än Fluval 3+ men har en biologisk kapacitet som den senare inte kommer i närheten av. Kan vara värt att tänka på såvida du inte planerar ett akvarium med låg belastning vad gäller antalet fiskar.

              Högaktningsfullt
              Gud bevare Tsaren

              Kommentar

              • Roger O
                • May 2004
                • 83

                #8
                Var ligger Hornbach blev lite sugen på ett nytt helglas nu juu

                Kommentar

                • museo12
                  • May 2005
                  • 135

                  #9
                  Ursprungligen postat av Roger O
                  Var ligger Hornbach blev lite sugen på ett nytt helglas nu juu
                  Hornbach ligger på vägen mot Staffanstorp, kolla på Eniro.

                  Usch, jag är inte van vid helglasakvarium så därför tycker jag de ser rangliga ut.... Men, de är billiga på Hornbach!

                  Jag tror jag ändrar mig angående filter till Eheim. Jag såg här på forumet att den hade problem med sina Fluval!

                  Tack för alla svar!

                  Kommentar

                  • NE
                    • January 2004
                    • 1549

                    #10
                    Var just på Hornbach igen,

                    Hade lite fel där, alla akvarium var inte MP.
                    Det fanns MP, Juwel och deras lösa helglas.
                    Jag hade för mig att jag vid ett tidigare besök såg en lapp i eller på deras lösa helglasakvarium att det också var MP men blev nu osäker, tyckte inte riktigt att det såg ut som MP's konstruktion och kunde inte hitta något namn alls.
                    /Niklas

                    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                    Kommentar

                    • museo12
                      • May 2005
                      • 135

                      #11
                      Ursprungligen postat av NE
                      Var just på Hornbach igen,

                      Hade lite fel där, alla akvarium var inte MP.
                      Det fanns MP, Juwel och deras lösa helglas.
                      Jag hade för mig att jag vid ett tidigare besök såg en lapp i eller på deras lösa helglasakvarium att det också var MP men blev nu osäker, tyckte inte riktigt att det såg ut som MP's konstruktion och kunde inte hitta något namn alls.
                      Tyckte du att konstruktionen på de lösa helglas såg bra ut? Det var de jag reagerade för!

                      Kommentar

                      • NE
                        • January 2004
                        • 1549

                        #12
                        Det ser ut att vara bra limmat men jag saknar någon stabiliserande bit, tvärsöver eller vinkel på längden (Typ MP), gissar att det var det du också reagerade på.
                        /Niklas

                        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                        Kommentar

                        • museo12
                          • May 2005
                          • 135

                          #13
                          Ursprungligen postat av NE
                          Det ser ut att vara bra limmat men jag saknar någon stabiliserande bit, tvärsöver eller vinkel på längden (Typ MP), gissar att det var det du också reagerade på.
                          Ja, det var det!

                          Kommentar

                          • museo12
                            • May 2005
                            • 135

                            #14
                            Var på Hornbach igen!
                            Mitt framför ögonen stod där MP set på 112 l med Eheim 2010 för en billig peng!
                            Hur kunde jag undgå att se det?
                            Är det nån som vet måtten? 800 x 350 x 400 mm. Är det 350 som är bredden och 40 som är höjde eller tvärtom??

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Man brukar alltid ange i denna ordning längd x bredd x höjd men om det är så i detta fall vet jag inte
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...