Akvarium + subwoofer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nilssonnet
    • January 2004
    • 603

    #16
    Raven: Oavsett hur mycket du än skäms för att ha datorhögtalare, så är det datorhögtalare. Tyvärr.

    ZoOlOgiC: Jag tänker bara säga detta: Det där är inte datorhögtalare. Basta. Du må ha dom kopplade till datorn, så det är högtalare till datorn, men det är inte datorhögtalare.
    Na klar!

    Kommentar

    • ztaffe
      • December 2004
      • 49

      #17
      Riktningsberoende.

      Bara snabbt om tidigare inlägg om riktningskänslighet. Om ett ljud har en hög frekvens hörs det mest frammifrån och har inte så mycket spridning åt sidorna. Har det däremot låg frekvens blir det tvärt om, ljudet sprids mer och har lättare ätt tränga igenom olika material. Det finns stöd för detta resonerande i min fysikbok, men jag orkade inte leta upp det.
      Sen om någons sub har tillräckligt låg frekvens för att vara totalt riktningsoberoende är ju en annan femma. Det går ju att räkna på om man är intresserad.
      "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #18
        fönsterglas ska om minet inte sviker mig ha en gräns runt 300 watt, sinus frekvens, och inte musik. vad det ger i verkliga livet har jag ingen aning om, specielt som jag inte tror att det är egen resonansen som knäcker glas tex i bilar, utan själva trycket, slagkraften från basarna (tex vid Db tävlingar händer sådana olykor ibland)

        Risken för att få ett tryck som är så kraftigt att det dels överväldigar vattentrycket mot glasrutan, och dels stannar kvar i lägenheten är nog liten, risken för att akvariet ska gå sönder är altså liten. Däremot kan jag se reaktioner hos ett par malavisar jag har, när jag börjar skruva upp, de blir klart mer bleka i färgerna, och skygga. Stäng av pop o rock avdelningen, så kommer de fram igen. Observeras bör kanske att reaktionen är INTE möjlig att framkalla med mitt Ozaki F8 system, Utan bara med "stora stereon" som baserar sig på ett par Eminence Kilomax 15" med ca 97db känslighet... Med andra ord hög verkningsgrad, och ett jäkla oväsen för lite besvär sett från förstärkarens sida (som förövrigt bara är 4x600 watt).

        Generelt vill jag altså påstå att det går att se reaktioner hos fiskar pga oväsen, och musik, men det är inget du borde kunna framkalla medans du fortfarande sitter i samma rum och faktiskt njuter av vad du pysslar med, utan möjligen om du låtsas att något stort band har konsert hemma i akvarie utrymmet.

        Medans kritikerna utalar sig, vad är mitt Ozaki F8 system, surround, eller datorhögtalare, eller nånting annat?

        B!

        Kommentar

        • nilssonnet
          • January 2004
          • 603

          #19
          Ser helt klart ut som ett surround-system! :o) Allt som kopplas med 3.5mms stereojack är datorhögtalare. (där kom min definition)

          Sen angånde hur många watt högtalaren har, så spelar det inte så stor roll egentligen. Det som spelar roll är hur många dB man kan få fram, och för de flesta är det inte möjligt att få upp dB-talet särskilt högt över 100-strecket, då det helt enkelt låter för jävligt i ett normalmöblerat, inte särskilt stort rum, och vem sänker inte när man får ont i öronen?
          Na klar!

          Kommentar

          • brams
            • June 2003
            • 891

            #20
            verkar mest som om att raven är den som ha problem med att det skulle va datorhögtalare, -så varför köpte du sånna då????
            C.Brams

            Check out:
            brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #21
              Db vad det gäller högtalares verkningsgrad är ett mått på effektiviteten, inte hur mycket effekt de tål. tex spelar ett par 800 watt högtalarelement med 86Db känslighet lägre vid 100 watt än ett par 125watts ditto, med 90Db känslighet... vid samma utefekt från förstärkaren.

              För övrigt kopplas såklart mitt surround med 3.5mm's plug i ena ändan, och rca i andra. Lite tråkigt att det inte sitter nån digital in i systemet, men det låter fantastiskt bra i alla fall.

              Något offtopic, f'låt.
              B!

              Kommentar

              Arbetssätt...