Akvarium + subwoofer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerkan
    • May 2005
    • 1

    Akvarium + subwoofer

    Hej!

    Tänkte skaffa akvarium och har en liten fråga. Kan jag ha ett akvarium i samma rum som en hemmabio anläggning med subwoofer som får golvet att vibrera. Rummet är litet, ca 25 kvadrat.
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Sök, finns flera tidigare trådar om detta.

    Dock kan jag säga att mina fiskar inte tycks bry sig ett dugg om musik.
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      efter vad jag läst så kommer fiskarna dö av stress innan akvariet går sönder.

      har logitech x-530 5.1 system på totalt 140w suben är på max 44w och går ner till lägst 40hz och jag ser inte att mina fiskar verka ha problem med det när jag drar på ordentligt men det finns folk som skrivit inlägg om att fiskarna har blivit stressade av vibrationerna.

      vad har suben för specifikationer ?

      ställ inte suben direkt på golvet utan ha en bit skumgummi några handukar eller liknande så får du bort en del av vibrationerna.

      bor du i lägenhet och har nån under är det nästan krav speciellt om det är trähus.
      tro mej jag vet
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • nilssonnet
        • January 2004
        • 603

        #4
        Har en sub på 12" (riktig, ingen datorhögtalare) precis bredvid akvariet, har riktat högtalaren så att den inte spelar direkt på akvariet, och jag har inte märkt något.
        Na klar!

        Kommentar

        • jonisg
          • April 2005
          • 172

          #5
          Har som åvan, har 6 st 8". 6 st 5,25" och en monster woofer 12" som får huset att skaka. Men jag tycker faktiskt inte att fiskarna bryr sig det minsta. Aldrig några problem.
          -:KUNGEN:-

          Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

          Zooline 50 L, Tomt....

          Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av nilssonnet
            Har en sub på 12" (riktig, ingen datorhögtalare)
            bara undrar vad menar du med riktig och ingen datorhögtalare ???
            logitech x-530 har en RIKTIG sub och är inga specifika datorhögtalare.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              #7
              Ursprungligen postat av nilssonnet
              Har en sub på 12" (riktig, ingen datorhögtalare) precis bredvid akvariet, har riktat högtalaren så att den inte spelar direkt på akvariet, och jag har inte märkt något.
              En bas är inte riktningskänslig Rikta den åt vilket håll du vill du.
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • jonisg
                • April 2005
                • 172

                #8
                En bas är visst riktkänslig. Ställer du högtalaren riktad mot akvariet så utsätts det förmer ljudvågor. Under 30 Hz hör man inte vart basen kommer från. Men Ravens gick till 40 Hz
                -:KUNGEN:-

                Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

                Zooline 50 L, Tomt....

                Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  jag märker om min sub vänds men jag sitter under en halv meter ifrån den sen kommer ljudet ur den från både framsidan och högersidan.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • nilssonnet
                    • January 2004
                    • 603

                    #10
                    Raven: De högtalrna du har är datorhögtalare. Visst, det är bra ljud i dom, men faktum kvarstår, det är högtalare man (främst) kopplar till datorn och inte till hemmabioanläggningen.

                    heljis: Jo, ljudet går åt det hållet som elementet pekar åt (och basreflexen, om högtalaren har en sådan också). Som tidigare nämnt går det bra att ställa den lite hursomhelst för örats skull, men det brukar alltid finnas en rikting som är bäst (beroende på hur ljudet studsar).
                    Na klar!

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av nilssonnet
                      Raven: De högtalrna du har är datorhögtalare. Visst, det är bra ljud i dom, men faktum kvarstår, det är högtalare man (främst) kopplar till datorn och inte till hemmabioanläggningen.
                      Anslut Logitech X-530 till datorn eller cd- eller dvd-spelaren — ja t.o.m. till PlayStation- eller Xbox-konsolen* — och låt dig omslutas av det klara och rena surroundljudet från spel, filmer m.m.
                      låter inte som några datorhögtalare för mej.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • brams
                        • June 2003
                        • 891

                        #12
                        Raven - är det dåligt med datorhögtalare?
                        C.Brams

                        Check out:
                        brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          datrohögtalare nej men definitionen för många har om dom är fel.
                          stöter på folk i tid och otid som direkt tänker små fulgråa plastiga saker som ser ut som fan och låter skit.

                          sen undrar jag fortfarande vad som menas med "riktig"
                          det kan tolkas som att det jag har inte är en sub bara för att det är "datorhögtalare" vilket isåfall är helt fel.
                          en sub är en högtalare gjort för att spela upp dom ljud med lägst frekvenser och det gör den med råge.

                          tillräckligt för att få grannen på 3:e våningen att klaga och jag bor på 1:a.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • ZoOlOgiC
                            • October 2004
                            • 259

                            #14
                            Denna datorhögtalar diskussion tycker jag är HELT VÄRDELÖS!

                            Jag har ochså datahögtalare!
                            dessa spelar 117dB i min lägenhet och består av en 15" sub,en 12" sub, 2 Philips toppar 8", 2 infinity toppar 6.5" och förstärkardelarna består av Ett NAD Försteg, NAD Slutsteg, MARANTZ Slutsteg, Roland M12E Input och ett Gemini Bord!

                            Detta spelar jag mina mp3or och spel med? Låter då denna data anläggning dåligt,
                            ELLER HAR DETTA INTE HELLER ETT DUGG MED TRÅDEN ATT GÖRA?

                            Mvh Jimmy :=)

                            Ps. Svar på tråd: Jag märker inget på mina djur, och det finns ingen möjlighet att krossa glaset med "DATA" stereo under 2Kilowatts (2000W) uteffekt enligt min mening.
                            Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                            [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                            Kommentar

                            • Karon
                              • January 2002
                              • 3170

                              #15
                              Ursprungligen postat av Raven
                              bor du i lägenhet och har nån under är det nästan krav speciellt om det är trähus.
                              tro mej jag vet
                              Detta gäller i högsta grad om man bor i betonghus, basen går hur långt som helst i betongstommen.
                              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...