Vad har jag egentligen i mitt ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elloc
    • January 2005
    • 25

    Vad har jag egentligen i mitt ytterfilter?

    Har ett Fluval 304 ytterfiltersom jag haft igång sedan 1 Februari. Till det fick jag påsar med kol (?) samt en massa vita "makaroner". Så vitt jag läst mig till behövs inte kolpåsarna i Svenskt vatten, så de har legat kvar i lådan. I filtret finns 3 stycken boxar som man kan ha olika saker i. Jag valde att fördela makaronerna i två av dessa boxar, som då blev halvfulla. Den sista står nu tom.

    Finns det någonting fel på att göra såhär?
    Vad fyller makaronerna för funktion?
    Är det någonting man skall tillföra till den tomma boxen?
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Påsarna med kol är aktivt kol, de använder man bara när man ska rena vattnet från t.ex. medicinrester. De funkar bara nån vecka eller två, sedan är kolet mättat och kan istället börja släppa ifrån sig de ämnen som det absorberat. Det ska alltså slängas som miljöfarligt avfall efter användning i max ett par veckor.

    Makaronerna fungerar främst som grovfilter, mekanisk filtrering och fångar upp större partiklar, växtdelar etc. Detta bör alltså ligga i den första korgen på inflödet till filtret. I korgen/korgarna efter denna bör du komplettera med någon filtermassa avsedd för biologisk filtrering, biosubstrat, typ EhfiSubstrat eller liknande. Finns andra billigare fabrikat om man så vill. Mitt förslag är en korg med makaroner och två med biosubstrat.

    Läs mer om filtermaterial här: http://www.zoopet.com/index.php?opti...=175&Itemid=92
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    Arbetssätt...