Introduktion av amanoräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    Introduktion av amanoräkor

    Jag funderar lite på hur man bör gå tillväga när man introducerar amanoräkor i ett nytt akvarium. Tänkte gå mycket långsamt fram, och släppa i mina första två fiskar till helgen, och sedan vänta ett par veckor innan några nya invånare får komma in. Ska man betrakta räkorna som fiskar vid intro, alltså pilla i ett par om ytterligare ett par veckor, osv. tills de är ett litet gäng, eller är deras påverkan på nitritnivåerna inte så stor?
    Peccator est aquarifex
  • destination
    • April 2004
    • 110

    #2
    När ditt filter fungerar som det ska och filterbakterierna har börjat 'arbeta borde det inte vara några problem att släppa i så många som akvariet kan belastas med.

    Jag har aldrig haft några problem med mina räkor. Har du haft igång akvariet någon vecka borde det inte vara några problem att släppa i alla på en gång.

    Jag kan ha fel. Personligen har jag aldrig haft problem med att släppa i nya fiskar i ett akvarium/akvarievatten som bara stått några dagar. Det går ju att köpa 'filterbakterier' på flaska om man är otålig och vill vara försiktig, men hur effektivt det är vågar jag inte svara på....

    Mvh Mikael
    Växtakvarist

    Kommentar

    • Idanajad
      • May 2005
      • 465

      #3
      Ah, vad bra. Började bekymra mig lite för hur de skulle trivas med att bara vara två, i och för sig en kortare tid (men de kan de ju inte veta). De gillar väl att vara några fler, om jag förstått saken rätt. Tack för hjälpen!
      Peccator est aquarifex

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        amano räkor kan du ha i direkt men bör då stödutfodras i början då det inte finns alger att äta.

        "bakterier på flaska" funkar.
        tog 10 dar så va filtreringen igång i mitt lilla kar och hade då börjat med 2 amano och 6 kardinaler.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Idanajad
          • May 2005
          • 465

          #5
          Perfekt. Längtar redan efter mina små räkor. Har hittat dem för 45:- styck, verkar det vara ett rimligt pris?
          Peccator est aquarifex

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            nja lite dyrt köper mina för 35kr men bättre än dom där 60kr jag hört dom kosta uppe i 08-land.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Idanajad
              • May 2005
              • 465

              #7
              Tja, jag bor ju i det landet...
              Peccator est aquarifex

              Kommentar

              • Idanajad
                • May 2005
                • 465

                #8
                Nu har fem små räkor flyttat in. De är bedårande! Funderar på om det är sånt tempo på dem för jämnan, de ligger verkligen i.
                Peccator est aquarifex

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  mina va aktiva första dan sen lugna dom ner sej men är periodvis mycket aktiva å simmar runt å har ej
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Idanajad
                    • May 2005
                    • 465

                    #10
                    Haha, jag hoppas de behåller den där stöddiga attityden. Det tog dem max ett par minuter att boa sig, och sen har de härjat runt och kännt på allt. Ååå så rara!
                    Peccator est aquarifex

                    Kommentar

                    • Queen of frogs
                      • May 2005
                      • 80

                      #11
                      Räknojja!!!

                      Skaffade själv 2 räkor för ca 3 veckor sedan, o dom städar som besatta i mitt 60 liters kar.
                      Jag har blivit helt nojjig o besatt av dom otroligt coola varelsena.
                      Jag har en liten fundering angåeende priset på räkor. Surrade med zoologiska här i urskogen (Sundsvall) o dom tar 49kr för en körsbärsräka o är inte säker men ev30 för mina amono. Hur är priserna annars runt om i vårat avlånga land?

                      Kul med fler som gillar räkor!!

                      MVH Ann

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        #12
                        Ursprungligen postat av Raven
                        nja lite dyrt köper mina för 35kr men bättre än dom där 60kr jag hört dom kosta uppe i 08-land.
                        Jag har bara sett amanoräkor här för 45kr st, kanske finns för 60kr st på akvarielagret där allt annat är svindyrt också? Jag kan få tag i amano här för 15 kr st

                        /Glenn
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Mamma Mia
                          • December 2004
                          • 2504

                          #13
                          10 amanoräkor = 180 på Kungs zoo. Men var inte så säker på att det är amano jag fick tio humleräkor... de är jätteroliga de med, men mindre!
                          mvh mia
                          Always look at the bright side of life

                          Kommentar

                          • Idanajad
                            • May 2005
                            • 465

                            #14
                            Glenn, var hittar du dem för 15:-? Tänkte utöka mitt bestånd lite... men det kanske är några hemliga kontakter?
                            Mamma Mia, är det Kungs Zoo vid Fridhemsplan? Vet du om de ibland har amano? När jag varit där har jag bara sett någon sorts ganska stor grönaktig räka.
                            Mina kostade 45:- styck på Akvarielagret (och är i och för sig värda varenda krona).
                            Peccator est aquarifex

                            Kommentar

                            • Queen of frogs
                              • May 2005
                              • 80

                              #15
                              Det verkar vara väldiga prisskillnader, men är det ingen som vet om man kan få tag på cherry eller red....(vad dom nu hette, lucka blev det ) hos nån privat odlare?

                              MVH Ann

                              Kommentar

                              Arbetssätt...