för stark ström?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Math
    • March 2005
    • 91

    för stark ström?

    hej
    Jag köpte en eheim 2048 till mitt 90l akvarie, det tar 600l/h så det blev full fräs, men fiskarna verkar inte orka simma i strömmen de hänger mest i det hörnet där det är lite mindre strömmt. Jag har bara några guppy och 2 platy. finns det någon fisk som gillar strömmen?
    Kan man strypa filtret på något sätt?

    Kan lite av toppen på innerfiltret vara ovanför vattenytan så utflödet kommer lite högre upp?

    mvh Math
    //

    Mvh Mathias
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    du kan prova med att försöka sätta nåt framme vid utblåset som bromsar vattenstrålen alternativt böjer av den uppåt/neråt eller åt sidan mot en glasruta till exempel.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • AnnikaW
      • August 2003
      • 343

      #3
      Jag har ett ytterfilter med som pumpar 600 liter/h i ett hundraliters akvarium.
      Jag har endlers guppy med en massa yngel i det och vill inte att det ska vara stark ström där. Jag har löst det med att inte ha något på utströmmarröret. Alltså jag låter vattnet rinna direkt ur slangen utan strilrör eller annat. Jag har dessutom riktat det mot en ruta i ena hörnet. Det fungerar fint i mitt akvarium.
      Det är strömt bara i ett hörne, i resten av akvariet simmar nyfödda yngel utan problem.
      Ett annat tips för att inte yngel ska åka in i filtret är att ha en bit grovporigt filterskumgummi runt insuget. Jag köpte ett fyrkantig bit, skar en djup skåra i, och trädde över insuget.

      MVH Annika

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av AnnikaW
        Ett annat tips för att inte yngel ska åka in i filtret är att ha en bit grovporigt filterskumgummi runt insuget. Jag köpte ett fyrkantig bit, skar en djup skåra i, och trädde över insuget.
        nylonstrumpa funkar också bra.
        eller en slaktad håv.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Math
          • March 2005
          • 91

          #5
          tack för de bra lösningarna

          Jag får helt enkelt göra så att jag riktar utblåset in i glaset i ett hörn och sedan något filter för "insugshålen"

          Jag har nämligen fullt med yngel jag med.
          //

          Mvh Mathias

          Kommentar

          Arbetssätt...