Fundersam

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cuty
    • October 2004
    • 30

    Fundersam

    Hej Hej
    Jag har lite funderingar . Har nyligen skaffat mig ett runt 70 liters ramakvarium(60*35*35) eller skaffat och skaffat jag fick det pga av spricka i botten som nu är lagat, med hjälp av en glas-skiva som sattes i botten me massa silikon och sånt, gjordes hos en glasmästare.
    Jag är osäker på hur jag ska göra med placeringen. Har planerat att ställa det på en stabilt bord som jag haft sen länge, men sen så läste jag att det botten skulle få vara fritt när det gäller ramakvarium, Läst en massa här och blir inte klok på något av det. Behövs det något liggunderlag eller så ??? Tycker frigolit smular så. Eller ska jag bara ställa det där på fylla på med grus m.m och sen bara starta upp det och vänta ? Någon som kan hjälpa mig? Bara fråga om det behövs mer detaljer.
  • Kockfrallan
    • March 2005
    • 462

    #2
    Jag hadde mitt 180 L ram akvarie på en playwoodskiva med en handduk under och det gick hur bra som helst.
    Men det är viktigt att det står rakt och inte lutar.
    // Marcus
    450L
    5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
    1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
    1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

    Kommentar

    • Tixe
      • January 2003
      • 114

      #3
      Ett ramakvarium står ju på ramen, och det är ju meningen att all tyngd ska fördelas där. Alltså ska du inte ha något mjukt underlag.

      Har man ingen ram används frigolit eller liggunderlag för belastningen ska bli bra. Är det minsta lilla gruskorn under kan det ske en olycka annars.

      Så har jag fattat det i alla fall.

      Kommentar

      • Cuty
        • October 2004
        • 30

        #4
        oki det låter ju bra det .... men är det oki då att bara ställa det på det bordet som jag planerat då utan något underlag ??? och se till att det inte lutar då ??

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Helt okej att ha det så.
          Ett litet tips bara, skall man ha frigolit under ett kar kan man sätta gaffatejp (silvertejp) runt kanten på frigoliten för skydda mot klångfingriga människor, stora såväl som små
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Jag har frigolit under mitt ramakvarie som står på ett bord. Frigoliten är så stor så att själva ramen står på den. För att det inte ska bli smulor av frigoliten (läs små barn) så har jag en duk mellan akvariet och frigoliten, som täcker hela bordet. Snyggt! Men det blir lite problem när jag behöver byta den. Man får se till att inte spilla på den...
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...