Hur snabbt blir det nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • me_trixie
    • December 2004
    • 350

    Hur snabbt blir det nitrit

    I fredags, på morgonen, var vattnet OK. Pumpen gick lite långsamt men snurrade på. På kvällen var fiskarna inte så värst hungriga så det blev mat över. På lördagen var en svärdbärare död. Pumpen gick fortfarande men inte så väldigt fort = dåligt flöde igenom. Nu var nitriten HÖG. Kan den verkligen uppstå så fort eller ska jag misstro mina tester (Nutrifin)?

    Bytte vatten och var ju tvungen att tvätta filtret också. Försökte göra det milt med kallt vatten och så där, men kände att här hade jag problem. Fortfarande nitrit - för mycket om än mindre. Och risk för dåligt med bakterier. For iväg för att köpa Nitrivec men handlarn sa att jag skulle ha Toxivec för det skulle lösa problemet med en gång och sen bildades bakterierna ändå. Stämmer det? Nitriten försvann i alla fall....

    Akvariet har varit i drift sen september förra året och under de senaste månaderna har det funkat bra.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    ingen expert men skulle tro att nitrit kan komma rätt snabbt.

    nutrifin vet jag inte om dom är bra.
    är det dropptester eller stickor ?
    stickor är inte mcyket att ha.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • me_trixie
      • December 2004
      • 350

      #3
      Dropptest. Stickorna har jag slängt åt h-e

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        låter bra
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Magnuz
          • February 2005
          • 292

          #5
          Märkligt med en nitrittopp i ett akvarium som varit igång så länge. Troligen är filtret för litet, eller så matar du alldeles för mycket.

          Kommentar

          • me_trixie
            • December 2004
            • 350

            #6
            Tycker inte jag matar så mycket... Men filtret känns för litet fast de ska räcka sägs det. Behövs det mer filter om man har mycket växter?

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              När filtret börjar "klabba" igen tar s*iten plats för nedbrytningsbakterierna.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...