Algproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elloc
    • January 2005
    • 25

    Algproblem

    Har fått kanon hjälp från denna sidan och jag hoppas att ni kan hjälpa mig idag med....

    För några veckor sedan började det dyka upp små trådalger i akvariet. De växer på mina vanliga växter och tycks trivas i vatten draget kring utblåset.
    Bild på algerna i mitt akvarium:
    Bild 1

    Dessa alger har sedan fortsatt att växa, de växer hela tiden snabbare.
    Placering vid utblåset

    I början försökte jag dra bort dem med fingrarna, skrapa av dem från växterna men det växer ut igen på bara några få timmar. Nu har dessutom mina vanliga växter börjat att missfärgats och dessutom angriper algerna på fler ställen än bara växterna vid utblåset:
    Missfärgning och algangrepp

    Missfärgad växt 1

    Missfärgad växt 2


    Det tycks som om det är parasiter som suger upp näringen från växterna eller liknande....

    I princip drabbas alla mina växter med "riktiga blad", de uppstår hål och de brunfärgas.

    Denna sista bilden är dålig, men den illustrerar hur det långa gräset i bakgrunden och de stora bladen i mitten angrips. Den rödbruna plantan i hörnet angrips också den och tappar blad, dock så återhämtar den sig med nya skott. Risken är ju dock att dessa också angrips...
    Textbilden

    Tog med ett blad som fått algangreppet till min lokala zoohandel. De gav mig 6 st siamesiska algätare. Dessa äter mycket, men de ger sig INTE på de hårliknande algerna.

    Behöver akut hjälp, det ser verkligen tråkigt ut i akvariet just nu.

    Hoppas på hjälp från er
    Mvh
    Colle

    Akvarie info
    200l, igång sedan i Jan/feb skiftet. Fluval 304 ytterfilter, 24-26 i vattnet, vatten byten med ca 30% i veckan. Tillför AquaSafe enligt doseringsrekommendationer, florena gödning(dock inte sedan algerna visade sig) samt 1 msk salt per 100 l.

    Fiskarna
    12 Neontetror, 4 KorallPlaty, 5 Guppy, 6st SunsetPlaty, 6st Siamesiska Algätare, 1 svartfenad platy, 1 Ancistrus algätare, 1 kampfisk, 4 Mussepigg platy samt 4 st Kilfläckbarber.
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Ser ut som du fått "Staghorn". De är döäckliga tycker jag.

    Jag fick inte bort mina förrän jag fick ordning på gödning- o CO2nivåer, då försvann de av sig själv, men de sticker upp så fort jag slarvat.

    Dock hjälper det INTE att sluta göda, alger älskar ostabila gödningsnivåer. Försök hålla så jämna nivåer som möjligt av näringsämnena. Använder du CO2? Vad har du för ljus?

    Kommentar

    • Elloc
      • January 2005
      • 25

      #3
      Använder ingen fomer av tillsatt CO2. Som ljus har jag en dubbelramp, ett "soljus"rör och ett "färg/neon" rör.

      Kommentar

      Arbetssätt...