Guppys som äter varandra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piell
    • April 2005
    • 12

    Guppys som äter varandra

    Jag har ett 30 liters akvarium, alltså väldigt litet, och har där i 2st dvärgklo grodor och 6 st Guppyhanar. Saken är den att dom är på varandra hela tiden och ska nafsa på varandras stjärtar som numera ser ut som dom vore slitna kommandosoldater som snart ska gå i pension.

    Finns det INGEN lämplig fisk man kan ha, utan att dom ska slåss hela tiden? Jag hade en slöjstjärt ett tag, men han fick jag lämna tillbaka för han åt på alla andra. Jag har hört att man kan skaffa Guppyhonor, men att det då ska helst vara 2 honor på en hane, vilket dels blir alldeles för trångt och dels så kommer jag ha en population större än Kinas väldigt snart.

    Det konstiga är i att affären där jag köper dom har dom massa Guppy hanar i samma akvarie, och dom ser inte så slitna ut, och där har dom betydligt mindre volym vatten per centimeter fisk.

    Har haft fiskarna i snart 2 veckor nu, och visst, det går, men tillslut kommer dom väl äta sönder bak fenorna helt....eller? Finns det inget man kan göra?

    MvH

    //Piell
    //Piell
  • Solen
    • September 2003
    • 2997

    #2
    Skulle tro att du har för många hanar per liter vatten. Jag hade 5 hanar i 275l och då hakade de på varandra nu har jag två kvar och de rör inte varandra.

    (då de sällan ses)
    Pricken den Store !
    ~~~~

    Kommentar

    • Piell
      • April 2005
      • 12

      #3
      aj då...det var inte kul...jag kanske har köpt ett akvarie för 1000 spänn i onödan...verkar som alla är för stora för det akvariet
      //Piell

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Mata mera och dessutom omväxlande... Om dom inte är nöjda med käket så kan dom försöka komplettera med bitar av kompisarna...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Iris A
          • October 2004
          • 158

          #5
          Hej!
          Det låter som om dvärgrasboran är rätt fisk för dig! Liten (pytteliten!), enligt andra zoopetare trevlig och lättodlad. Fin är den också, rosaröd med tydlig grönsvart fläck på sidan. Tyvärr harjag ingen egen erfarenhet, men titta på:



          ...och sök här på zoopet så hittar du mer info. Annars kanske endlerguppy vore ett fint alternativ. De är mkt vackra och mkt tåliga. Hanarna blir 3 cm, honorna 5 cm. Jag har ett helt gäng (nackdelen är ju att de förökar sig väldigt snabbt) och under en vecka hade jag två par i mitt 19 liters yngelkar utan problem.

          Men, som sagt, med dvärgrasboran får du inte fullt så många yngel.
          Lycka till!
          Iris

          Kommentar

          Arbetssätt...