byta sjösten mot grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nallim
    • January 2005
    • 80

    byta sjösten mot grus

    har ett 100l akvarium med engelsk sjösten(som de flesta nybörjare har)å nu vill jag testa blästersand som alla pratar om. Hur gör jag? Jag har nämligen varit slarvig å inte bytt vatten på länge(ca1mån) har läst att de är svårt att vänja tillbaka fiskarnatill renare vattn.byter jag gruset tar man ju bort mycket bakterier. bör jag börja med å köra ganska täta vatten byten ett tag innan ombonaden?

    tänkte lägga fiskarna i en plast box((ca45l) 8 neontetror 2 guppys 2 pandapansarmalar 1 otto.mal 5 tetror av annat slag )kan de va där i två dagar?
    med cirkpump å doppvärmare.

    just det hur mycket av det gamla vattnet börfölja med tillbaka?

    stämmer det att blästersanden inte behöver tvättas?
    såg att det finns 2strl på sanden men det spelar väl ingen roll vilken man tar?



    det blev rörigt.är trött.vill ha hjälp TACK tackeli tack tack
    Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn
  • Kockfrallan
    • March 2005
    • 462

    #2
    Jag hade sparat typ 50% av det gamal vattnet i något och sen tömt akvariet på allt.
    Men jag hade inte rengjort filtret och lagt i den nya sanden och fyllt på med 50% nytt vatten och 50% gamalt vatten.

    // Marcus
    450L
    5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
    1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
    1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      rengör INTE filtret.
      det är där dom flesta bästa bakterier finns och dom vill du behålla.

      blästersand har jag hört många som haft i utan att tvätta och det ska funka.

      själv hade jag nog valt den större storleken av sand.
      mindre risk att det åker runt då det väger mer.
      inte lika kompakt botten.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • MartinW
        • June 2004
        • 52

        #4
        Jag tvättade inte min blästersand innan jag stoppade i den. Vattnet var lite grumligt ett tag med det lade sig och blev finfint.
        ---253 liter---
        2 Ancistrus
        3 Palettciklider
        8 Skalarer
        10 Citrontetror
        10 Kardinaltetror

        Kommentar

        • Nallim
          • January 2005
          • 80

          #5
          oki. har varit iväg idag å köpt blästersand och en låda på 70l(förvarings låda i plast) som jag tänkte ha som tillfällig bostad. kan jag ha min doppvärmare i den?på info pappret om den står det att den är för akvarium mellan 90 och 130L. kan man ha den ändå???
          Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            Hej
            Om det är en stud typ 1 timme så lägg något över lådan bara så behöver du inte oroa dig för tempen.De flesta fiskar tål en viss variation så länge förändringarna går långsamt.
            Fredrik

            Kommentar

            Arbetssätt...