Slöa, döda, konstiga fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #16
    Tålamod, vattenbyten och återhållsam matning är det enklaste, billigaste och bästa i början när man haft i fisken, så ge inte upp, det blir bättre
    En annan sak är att man ibland kan ha otur med neontetra, 50% bortfall är inte osanolikt.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Datura
      • April 2005
      • 8

      #17
      Okej. Känner mig dum nu som inte läst på ordentligt innan, men jag litade på det dom sa i affärn.
      nu har iallafall 50% av neontetrorna dött samt båda black mollys. De resterande fiskarna verkar må ok.
      Speciellt Scalarerna (som jag tydligen ändå inte bör ha) verkar må bra.
      Jag fortsätter och byta vatten iallafall och hoppas på det bästa.
      tack för alla svar!

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #18
        Det är ju bra att scalarerna verkar mår bra.. Men jag skulle verkligen rekommendera dig att lämna tillbaka dem omgående, eftersom de blir alldeles för stora för ditt kar!! Minimi karet för att hålla scalarer är 275-300l och karet måste vara minst 50cm högt! Om inte missbildas deras fenor och de _trivs_ inte.

        Ett tips till, läs på om både fiskar och start av akvarium innnan du går till affären! Affärsinnehavarna vill i regel bara sälja fisk, de skiter i hur det går för den (som du ser... nu får de sälja mer fisk eftersom dina har dött av..).

        I vilket fall, lycka till med ditt nya akvarium!
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • abborrmaster
          • March 2005
          • 101

          #19
          Han kan ju iof. låta dom växa i det karet o sen skaffa ett större på stört... kanske?
          Killing Is My Business... And Business is good!

          Kommentar

          • Datura
            • April 2005
            • 8

            #20
            Jag var hos djuraffärn idag. han gav mig en påse salt och sa att jag skulle lägga ner lite i akvariet. det verkade ju väldigt konstigt så jag gjorde inte det.

            Scalarerna ger jag nog bort till morsan, hon ska skaffa ett störra akvarium.
            Det är svårt att veta vad man ska köpa. Finns ju 1000000 olika fiskar, svårt att läsa in sig på alla och sen hoppas att dem man valt finns hos affärerna i närheten.
            Har tänkt på att köpa några zebrafiskar iallafall, dom skulle passa i ett 60l vad jag förstått.

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #21
              Du kan lungt ha i någon eller några matskedar salt i akvariet, det skadar inte.
              Rättare sagt, det gör troligen mer nytta än skada.
              Zebrafiskar är trevliga, kör på det. Gör som många andra, kolla vad dom har hemma i butiken först och läs sedan vad det finns att läsa om de fiskarna på internet och böcker på biblioteket. Ha inte för bråttom med att skaffa fiskar, det kommer nya fiskar med jämna mellanrum och kommer det in någon kul fisk och man har fullt i karet med fiskar man inte är 100% nöjd med blir det stressigt
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • Datura
                • April 2005
                • 8

                #22
                åhfan. på vilket sätt är det bra att ha i salt då???

                lär ju vänta ett tag nu innan jag vågar köpa mer fisk. ska kämpa för att de som fortfarande är vid liv fortsätter med det.
                har en svärdbärare också som verkar riktigt pigg nu. det är ju bra! och scalarerna är pigga och nyfikna.

                Kommentar

                • cecilia
                  • January 2003
                  • 754

                  #23
                  Salt kan motverka nitritförgiftning (om det nu verkligen är nitrit du har fått så snabbt).
                  Mvh Cecilia

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #24
                    Här kan du få några tips om salt http://www.kramforskoi.com/salt.htm
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Rector
                      • March 2005
                      • 35

                      #25
                      Nog finns det mycket fiskar, och att läsa in alla kan nog vara svårt, men varför inte läsa in dig på några stycken och jämför om dom trivs i samma kar.

                      Du har mycket information här på Zoopet.

                      Lev länge och väl...
                      Lev länge och väl.

                      Kommentar

                      • ztaffe
                        • December 2004
                        • 49

                        #26
                        Det är en bra idé att (som du sade) vänta med att köpa fler fiskar. En anledning till det är som jag fick höra när jag skaffade mitt akvarium, första månaden eller så i ett akvariums "liv" är den svåraste. I början tar det kanske (som tidigare nämnt) ett tag för bakteriekulturen att ordna sig. Sen lär man sig mycket i början med ett akvarium, lär sig sköta det på ett bra sätt osv, som är bra att veta innan man har för många fiskar. Ett akvarium med få fiskar är lättare att sköta. Jag köpte ganska många fiskar, när mitt akv. hade kommit igång, sen ändrade jag uppfattning om hur jag ville ha mitt akvarium, vilka fiskar och hur många. Sen upptäckte jag vissa fiskar jag verkligen ville ha, men de fick inte plats, tyckte jag. Så de fick vänta. Sen tycker jag att ett akvarium inte ska se för trångbott ut (jag har 20 fiskar i mitt 112 l akv. Varav 10 kardinaltetror). Sen ska man nog begränsa antalet olika arter man har, eller iallafall tänka efter så att de inte skär sig färgmässigt, lätt hänt att det blir "fisksoppa". Nej, nu ska jag sluta babbla.

                        Du borde nog ha vattenberedningsmedel i vattnet ändå (har doch inget med det du beskrivit att göra, men det skyddar bla slemhinnor mot klor om du har komunalt vatten i en komun som klorerar)

                        Lycka till med akvariumet
                        "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

                        Kommentar

                        • svensdotter
                          • March 2005
                          • 247

                          #27
                          hej,

                          skulle som flera innan tipsa dig om att läsa på noga om de fiskar du ska ha. Man kan bli ganska förvånad hur stor skillnad det är på fisk och fisk. Tex ska ju black mollysarna som du hade, ha bräckt vatten. Medan en del andra sorter är kännsliga för salt. En del ska ha kallt och en del varmt. Det tål att kollas upp!
                          Zebrafiskarna är tåliga och bra fiskar.
                          Som den nybörjare jag själv är så preparerar jag mina akvarium med aquatan-från början och vid varje vattenbyte, och nitrivec- vid nystart. Det har funkat hittils iaf. mina fiskar verkar trivas och må gott. Så helt tokiga är nog inte dom där medlen och inte är dom heller vansinnigt dyra.
                          Så byt du vattnet som du blivit rådd och kanske är det roligare att satsa en slant på dom där preparaten istället för att spara in på det och senare kanske råka ut för samma sak och bli tvungen att köpa nya fiskar en gång till.

                          lycka till
                          blondin!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...