Slöa, döda, konstiga fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datura
    • April 2005
    • 8

    Slöa, döda, konstiga fiskar!

    Hallåj!

    ÄR nybörjare på det här och har precis skaffat ett akvarie på 60liter.
    Har inrett det ordentligt, tvättat sanden innan osv. Har pump och doppvärmare inställd på 26grader.
    Nu har jag köpt fiskar.
    10 st neontetror, 1 mal, 2 små scalarer, 2 black mollys

    jag släppte dom i akvariet som jag läst att man ska göra. med påsen i vattnet och sedan fyllde jag på med vattnet i akvariet osv.
    Allt gick bra första dagen men nu är de flesta fiskarna konstiga och slöa.
    En neontetra simmade runt jättekonstigt, snurrade runt och verkade inte veta hur man simmar. den gav tillslut upp och dog. nu börjar hans andra neontetrapolare göra samma sak.
    de andra fiskarna är slöa och ligger mest och suger på rutan eller ligger på botten.
    Jag har ingen aning om vad jag ska göra för att de andra inte ska dö.
    nån som kan hjälpa?
  • PsyM
    • April 2004
    • 283

    #2
    Antagligen har du råkat ut för nitritförgifning!

    Hur länge fick akvarie stå med vatten innan du släppte i fiskarna? Förberedde du med filterbakterier när du startade upp karet?

    Det vanligaste felet nybörjare gör är att tillsätta fisk innan nitrifikationsbakterierna har hunnit bildas. Det tar oftast några veckor innan det har bildats i filtret. Nitrifikationsbakterier är nödvändiga för att bryta ner gammal mat och fiskbajs (Nitrit). Utan dessa så finns det inget som bryter ner nitrit och därmed blir vattnet förgiftat!
    Mitt råd är att byta 1/4 vatten och köp nåt medel i din zoobutik som påskyndar bakterie tillverkningen i filtret.

    Läs Även zoopets avsnitt om akvarievatten.
    Senast redigerad av PsyM; 17 April 2005, 16:34.
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • hansh
      • May 2004
      • 269

      #3
      Du har stoppat i lite mycke fiskar på en gång och har inte fått upp någon kultur med bakterier som kan bryta ner skiten i vattnet. Byt 50% av vattnet på en gång och sedan ~30% varannan dag i 2 veckor så ska du se att det ordnar sig.
      Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

      Kommentar

      • Paniktandborste
        • March 2005
        • 330

        #4
        tänkte bara säga att jag tycker lite synd om dina scalarer eftersom de blir alldeles för stora för ett 60 l. kar men du borde kunna lämna tillbaka dem i affären om du inte har något annat alternativ
        Aka Pixel eller Bildpunkt

        Kommentar

        • Datura
          • April 2005
          • 8

          #5
          Akvariet stod typ 2-3 dagar innan vi köpte fisk.
          Filterbakterier vet jag inte ens vad det är. det sa dom inget om i djuraffärn.


          Dom sa inte heller att scalarerna skulle bli för stora. inte den sorten vi köpte iallafall, dom är små nu iallafall...

          Aja, testar att byta lite vatten och gå tillbaks till affärn och köpa nåt sånt där medel.

          Kommentar

          • Paniktandborste
            • March 2005
            • 330

            #6
            du kan läsa om scalarer här på sidan så får du se själv, tyvärr finns det inga som skulle vara lagom stora för ett så pass litet kar =(
            Aka Pixel eller Bildpunkt

            Kommentar

            • Datura
              • April 2005
              • 8

              #7
              Hmmm okej.

              fan. det börjar ju inte bra iallafall.

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                du kan tillsätta nitrvec för att få bra bakterier.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • hansh
                  • May 2004
                  • 269

                  #9
                  Bakterier på burk såsom nitrivec o dyl. är bara bluff och ett lätt sätt för butikerna att käna pengar. Först och främst är det "fel" bakterier i burkarna, det är inte nitrobacter och nitrosomonas som sköter nitrifikationen i vattenmiljö (som man länge har trott) utan en bakterie som heter nitrospira, dessa bakterier kan inte överleva på burk då de inte kan gå i dvala för att invänta bättre tider.

                  Anledningen till att vissa personer tror att de får bättre resultat vid uppstart av akvarium med bakteriekulturer på burk är att vissa heterotrofa bakterier (bakterier som bryter ner organisk materia) under extrema situationer kan "äta" ammoniak, men detta hör till undantagen. Denna process har ingenting med nitrifikationen att göra, men den kan lura folk att tro att man jusst fyllt på med en härlig mängd denitrifikationsbakterier.

                  vattenbyten är det ända (och billigaste) sättet att lösa ditt problem.

                  lycka till.

                  //hansh
                  Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Ibland poppar det upp inlägg som får en att ta sig för pannan och stöna.
                    Nitrospira kallas nitrosomonas och nitrobakter när man vill "glänsa" eller "filterbakterier" till vardags.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • hansh
                      • May 2004
                      • 269

                      #11
                      Kramfors:
                      Att kalla nitrospira för nitrosomonas och nitrobacter är bara helt fel, då det är 3 olika sorters bakterier, visst hadde jag kunnat säga bara "filterbakterier" men i detta fall behövs en förklaring av vilka bakterier det är då nitrospira inte finns med i bakterier på burk.


                      Om ni vill läsa mer om nitrospira så finns det en bra länk här

                      //hansh
                      Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                      Kommentar

                      • Datura
                        • April 2005
                        • 8

                        #12
                        Ok allt det här snacket är lagom förvirrande.

                        Nu har jag iallafall bytt ut lite vatten. Ska jag ha i något annat eller räcker det med vatten?
                        nån säger att jag ska, nån säger att jag inte ska!

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Om jag skriver så här: nitrospira kallas en av de bakterier som förekommer vid nitrifikationen, nitrosomonas och nitrobacter.
                          Då det är de bakterierna som gör ammonium/ammoniak och nitrit till den mindre för fiskar farliga nitraten så talas det i dagligt tal om nitrosomonas och nitrobakter "filterbakterier" eller "nedbrytningsbakterier".

                          Vilken påverkan nitrospira har är det delade meningar om.

                          Nitrivec innehåller ca 16 miljarder nitrosomonas och nitrobacter per 100 cl.

                          Har jag stavat rätt nu?
                          Senast redigerad av Kramfors; 17 April 2005, 23:01.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • hansh
                            • May 2004
                            • 269

                            #14
                            Här är en annan text angående nitrospira

                            Nitrospira-Like Bacteria Associated with Nitrite Oxidation in Freshwater Aquaria

                            Den kan vara lite tungläst, men den ger lite mer kött på benen.

                            Men för att återgå till Daturas fråga så är det bara vattenbyten som är lösningen på problemet.
                            Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                            Kommentar

                            • Magnuz
                              • February 2005
                              • 292

                              #15
                              hansh, intressant. I slutet av artikeln skriver de dock: "While nitrite levels in treated aquaria decreased earlier than those in nontreated aquaria...", så att avfärda bakterier på burk som bluff kanske är att ta i. De spekulerar i om det är eventuella vitaminer o.dyl. som gör att nitrifikationen fungerar bättre i det behandlade akvariet, men de verkar inte ha tagit reda på det exakta innehållet i preparatet(!). Hur som helst skulle det vara intressant med mer information om detta.

                              Till Datura, något som ingen verkar ha nämnt hittills är att du ska vara försiktig med matningen! Mata väldigt lite i början! Överdriven matning ger lätt upphov till höga nivåer av ammonium och nitrit. Ge bara så mycket som fiskarna äter upp inom någon minut. Ingen mat får bli liggande på bottnen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...