Sydamrekanska Arter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_Thorsell
    • March 2005
    • 222

    Sydamrekanska Arter??

    kan nån säga vad det finns för arter att välja bland fiskar från sydamerika??
    men inte någon dicus eller scalara typ nåra små fisk 4-20 cm jag tänkte kanske ca två sortes stimfisk, nåra malar, nån typ av guppy & räka och svara gärna om typ guppy inte kommer från sydamerika och gärna nåra bilder på akvaier som pasar till dom jag tänkte göra detta i ett 250Liters akvarum som jag kanske skulle få i födelsedags prissent om jag inte skulle få det (mot förmodran)
    så blir det i ett 80Liters


    Svara gärnna
    OBS!!!!!! i svaren kan ni ge nåt anat tips också tillexempel nån skärilld art
    YoYo botia älskare _______________________________________________
    Min zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp
    mina bilder http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=392341
  • Iris A
    • October 2004
    • 158

    #2
    Hej Thorsell!
    Jag tycker du ska börja med lättskötta fiskar och fundera över växter, vattnets pH, hårdhet och temperatur.

    T ex neutralt vatten 26*C med lite flytväxter, svärdsplanta och bacopa (sydamerikanskt). Till detta kan du ha guppy + någon liten stimtetra, t ex glödbandstetra + ett par små malar, t ex ancinstrus.

    Eller mjukt, svagt surt vatten (tillsätt lite sera morena) och fler flytväxter, 26*C. Till detta kan du ha ett par av någon lättskött dvärgciklid, t ex kurvciklid eller fjärilsciklid + svarta neontetror som vill ha dämpat ljus men i övrigt inte är svåra. Även här fungerar ancistrus, de är mer lättskötta än andra små malar.

    Lycka till!
    Iris

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Det finns ett ypperligt arkiv med artbeskrivningar här på zoopet, kolla här så får du många sydamerikaner, välj bara ursprung sydamerika.

      http://www.zpet.se/fiskar/index.php
      Senast redigerad av Maria - Sjöjungfru; 21 April 2005, 21:40. Anledning: byte av länk
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Lubbe
        • February 2004
        • 677

        #4
        Ursprungligen postat av Guppy_Thorsell
        kan nån säga vad det finns för arter att välja bland fiskar från sydamerika??
        men inte någon dicus eller scalara typ nåra små fisk 4-20 cm jag tänkte kanske ca två sortes stimfisk, nåra malar, nån typ av guppy & räka och svara gärna om typ guppy inte kommer från sydamerika och gärna nåra bilder på akvaier som pasar till dom jag tänkte göra detta i ett 250Liters akvarum som jag kanske skulle få i födelsedags prissent om jag inte skulle få det (mot förmodran)
        så blir det i ett 80Liters


        Svara gärnna
        OBS!!!!!! i svaren kan ni ge nåt anat tips också tillexempel nån skärilld art
        Kanske du skulle vilja ha några pansarmalar? De är jättesöta och håller botten ren från matrester! Själv har jag 7 st i mitt 310 l sydamerikanska, 2 corydoras julii, 2 corydoras sodalis och 3 corydoras panda. De är lättskötta och trevliga fiskar som jag verkligen rekomenderar
        310 l - Sydamerika
        200 l - Asien
        104 l - Asien
        70 l - Sydamerika

        Kommentar

        Arbetssätt...