Snabb hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Snabb hjälp!!!

    Fiskarna i det större karet åt inte av favoriten fryst räkmix idag så jag tänkte snabba mig att göra ett vattenbyte, brukar göras till helgen och det var en hinna på vattenytan nu. När jag lyfter på roten stor ihålig sak) ser jag 15-20 runda lite orangeaktiga ca 3 mm små bollar fästa i taket på roten. Vad sjutton är det? Har ancistrusarna lagt ägg? Jag antar att jag inte ska ta upp roten för att göra ren den nu... HJÄLP!
  • Paula&Jimmy
    • April 2005
    • 397

    #2
    Oh, nej... det där är ägg.. vem som lagt dom ser du nog lättast genom att se vem som vaktar bäst runt det.
    Rör inte, då stressar du mamma o pappa. Vad kul för dig!!!! Hoppas att dom är befruktade.
    Vattenbyten mår dom bra av.
    Om det är dina ancistrus så kan du söka här på forumet på ancistrus +yngel
    Då hittar du massvis med bra information. Tant Nancy är väldigt duktig på att odla ancustrus, så läs noga på hennes inlägg och sida så kommer det nog gå bra!!!!
    Grattis!!!
    Proffsiga amatörer (...?)


    Paulas zoon

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Ursprungligen postat av Fisktjejen
      Fiskarna i det större karet åt inte av favoriten fryst räkmix idag så jag tänkte snabba mig att göra ett vattenbyte, brukar göras till helgen och det var en hinna på vattenytan nu. När jag lyfter på roten stor ihålig sak) ser jag 15-20 runda lite orangeaktiga ca 3 mm små bollar fästa i taket på roten. Vad sjutton är det? Har ancistrusarna lagt ägg? Jag antar att jag inte ska ta upp roten för att göra ren den nu... HJÄLP!
      Jag måste vara korkad... men varför lyfter du på roten för ett vattenbyte? använd en slamsug och sug upp synliga skräphögar, rota inte i botten, o fortsätt suga ut vatten tills du känner att det är lagom, och fyll på försiktigt.

      Lycka till med din rom, hoppas du blir med småttingar.
      B!

      Kommentar

      • Fisktjejen
        • February 2005
        • 310

        #4
        Jag måste vara korkad... men varför lyfter du på roten för ett vattenbyte? använd en slamsug och sug upp synliga skräphögar, rota inte i botten, o fortsätt suga ut vatten tills du känner att det är lagom, och fyll på försiktigt.


        Det är säkert jag som är korkad! Jag är nybörjare!

        Jag lyfter på roten för att kunna suga bort skit under den, det är malarnas favoritställe så det är fullt med skit där, vattnet i hinken brukar bli mörkt av smuts. Dessutom verkar det som om roten liksom smular av sig lite, så det brukar jag försöka få bort. I övrigt slamsuger jag bara det yttersta lagret lite försiktigt.

        *************************************************
        Den som inte frågar får inget veta!

        Kommentar

        • Hasse H
          • August 2004
          • 2111

          #5
          Jag slamsuger mycket sällan i mina akvarier och när jag gör det så tar jag bara det som ligger löst ovanpå sanden/gruset och synligt. Inredningen rör jag inte pga städning.

          Att malarna nu lagt rom på din rot tyder väl på att de trivs med den så låt den hellre vara när du byter vatten. Lycka till med rom och förhoppningsvis yngel!
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Angående att träbiten "smular" Ancistrusarna äter på den, det är spill / rester. Vad du bör /kan göra (hellre än att lyfta ur inredningen) är att försöka få cirkulationen i karet så pass bra så att skiten flyter nånstans där du kan slanga upp den, utan att störa invånarna... Kanske rikta om nån pump?

            Du är säkert inte korkad, jag ville bara inte komma med nått påhopp i stil med "är du dum elle' låt bli o lyfta ut sakerna ur karet", det hade inte varit nått vidare vänligt menar jag... Generelt sett, ju mindre du rotar i den mer permanenta miljön, desto bättre är det.

            Hoppas du får ett helt gäng ancistrusar, lycka till.
            B!

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Jag lyfter också lite på rötterna när jag byter vatten, men jag lyfter de inte ur karet. Det samlas verkligen mycket där! Men det är nog ingen fara om du låter bli nu när du har yngel!
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Det är helt klart ancistrus rom, den är orange. Jag har också haft rom men jag lyckades aldrig få de att överleva till vuxna ancistrus.
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • Fisktjejen
                  • February 2005
                  • 310

                  #9
                  Bör man flytta dem för att få se levande yngel? Guldbarberna är där och snokar hela tiden och stackars mal-pappan jobbar hårt med att vakta sin rot. Regnbågsfiskarna är också väääldigt glupska. De slukar en halv burk mygglarver på ett par sekunder! Jag skulle så gärna vilja se malyngel växa upp! Klarar de sig om de är kvar i akvariet? Vi har en liten extra fluval 1 pump. Skulle man kunna ha den i ett yngelkar för småttingarna? I så fall blir det nog dags att skaffa det nu och ställa i ordning det. När kan/ska man flytta rom eller yngel i så fall? Har läst att en del använder plastbackar från tex IKEA som yngelkar, men hur gör man med belysningen i så fall?

                  (Vi har fått massor av guppi och platy-yngel. Jag har matat ganska rikligt där, kanske är det därför de vuxna inte orkar simma efter och käka upp alla yngel...men guldbarberna och regnbågsfiskarna är ju _alltid_ hungriga och så glupska...)

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Du får nog flytta den, annars blir de uppätna. Hur du ska lyckas vet jag ej, hoppas att någon annan ger dig svar! Flytta denna tråd (skriv ny) till "malar" så kanske du får mer hjälp.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      ingen expert men en enkel skrivbordslampa som inte lyser alltför starkt borde väl duga till ett yngel akvarium.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • fredrikakesson
                        • November 2003
                        • 1363

                        #12
                        Hej

                        Skojj att du har fått rom.Jag skulle låta det vara.Kanske någon av ynglen överlever.....Ancistrucarna brukar vara duktiga på att leka om dom väl har börjat.Risken är nog snarare att du snart har malar i parti och minut om du flyttar på rommen.
                        Fredrik

                        Kommentar

                        Arbetssätt...