Bara rosen- /citrontetra??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miate
    • November 2004
    • 29

    Bara rosen- /citrontetra??

    Hejsan!
    Egentligen skulle jag vilja ha ett stooort (sällskaps)akvarium men eftersom jag just nu inte har plats...och råd...så tänkte jag börja med ett lite mindre, men inte för litet (100 liter ungefär). I det skulle jag vilja ha ett stim av bara ex. rosen- eller citrontetror, och inget annat (förutom sand och annan inredning och tillbehör...), skulle det fungera eller måste man ha några fler fiskar? Kanske någon som rensar botten? Tips och råd mottages tacksamt!
    M.v.h. Maria.
  • ICEBOX
    • April 2004
    • 150

    #2
    Jo, nog funkar det... Jag har som synes ett 170-liters kar där ett 20-tal citrontetror går - tillsammans med ett ancistruspar i och för sig (de syns dock sällan)...

    Jag är lite inne på att införskaffa några nyckelhålsciklider som komplement - bara citrontetror känns lite "anonymt", om du förstår vad jag menar, men det fungerar absolut... Trevliga fiskar som dessutom diskuterats i en annan tråd - leta reda på den...

    Personligen tycker jag att du gjort rätt som bestämt dig (om du nu har det) för ett större stim av en tetraart istället för flera arter...

    Men som sagt, fundera på att ha någon annan icke-stimfisk. Testa dig fram!

    Lycka till!
    375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

    Kommentar

    • Magnuz
      • February 2005
      • 292

      #3
      Det går bara bra, men risken är väl som sagt att det blir lite tråkigt. Du kunde ju ha någon Ancistrus som äter lite alger, kanske några pansarmalar som rensar på botten och livar upp lite i allmänhet och varför inte ett par kurvciklider eller bågfenciklider? Det skulle bli en ganska trevlig fiskbesättning tror jag.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        kan också kolla på räkor som städar botten.

        har 2 amano räkor som går runt och letar mat på botten rätt kul å se.

        dom tar dock INTE rutorna.
        räkor kan du kolla mer på www.petshrimp.com
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jag tror att det kommer att bli jättesnyggt... Rosentetrorna är roligare än Citronerna, bl a så leker de nästan hela tiden, så det blir lite race i karet om man säger. Tillräckligt tätplanterat kar borde också ge en viss chans att det dyker upp små yngel så småningom.
          För renhållningens skull tror jag att jag skulle komplettera med en Ancistrus och sex st Corydoras...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Miate
            • November 2004
            • 29

            #6
            Tack så mycket för svaren!
            Jag har tänkt på det där med att citrontetrorna skulle "försvinna", men samtidigt vill jag inte stöka till det i ett så litet akvarium heller, så kanske rosentetrorna skulle vara bättre. Enkelt men lite färggladare.
            Ancistrus är en favorit men kräver de inte lite större akvarium? Jag har tänkt mig 75*36*39 (om jag minns rätt), och det kanske blir aningen trångt, eller? Annars var ju räkorna väldigt söta men då kanske det behövs några corydoras av något slag om räkorna bara äter alger, eller tar de all mat som sjunker till botten? Har ni något tips på små corydoras som inte är dvärg som är relativt lättskötta? Kanske 5-6 cm stora? Har tittat på lite olika men tips från någon med erfarenhet kanske underlättar i valet. "Nackdelen" med att be om tips är att man får så mycket att tänka på... Helst vill man ju ha allt! ;-) Men inga fiskar köps innan jag har bestämt mig iaf. Funderar vidare så länge. Maria.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              amano räkor tar allt ätbart som hamnar på botten.
              sett räkorna slåss med fiskarna om flingor som hamnat på botten.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Miate
                • November 2004
                • 29

                #8
                Så kanske skulle det funka med bara rosentetror och räkor? Håller de bara rent så kan man ju kanske sätta in något dvärgciklidpar om det blir för "tråkigt". Hur många räkor blir lagom för ett 105L kar tror du? Äter de även alger på växter?

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  kan ha iallafall 6st utan problem.
                  kolla även efter andra räkor än amano då den har väldigt lite färg så är den svår att se.

                  går ofta runt och betar på roten jag har.

                  dom är även på anubias och vallisnera då och ibland.
                  inte på vattenspikblad men ibland "går" dom runt på javamossan.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Miate
                    • November 2004
                    • 29

                    #10
                    O.K. Ja, de låter ju som ett alternativ. Söta var de! Ska sova på det och se vad som händer, men rosentetrorna är nog klara iaf.
                    Maria.

                    Kommentar

                    • Miate
                      • November 2004
                      • 29

                      #11
                      Har nu sovit på det och kommit fram till att jag nog får plats med 20 cm mer akvarium, och några cm både djupare och högre, vilket ger mig 170 liter och därmed lite mer plats för en ancistrus och några fina pansarmalar/räkor! Men Tant Nancys förslag verkar nog vara det jag går på ändå. I framtiden blir det definitivt fler och större akvarium!
                      Tack för all hjälp! Maria.

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Vad kul att mitt förslag föll dig i smaken... Jag har också funderat på att köra bara rejält med tetror i ett kar och skippa de större fiskarna... det känns som det skulle bli jättefint.. hoppas på bilder framöver!!!

                        Vad gäller Corydoras så har jag 12 st Trilineatus i mitt kar, de blir 5 cm och jättesöta (kolla mina bilder). Det roliga med dem är att jag köpte tio... så tydligen har dom lyckats bli flera utan att jag ens märkt det :-) Nu tror jag att det hör till ovanligheterna att Corydorasyngel överlever i sällskapskar, men hos mig har det i alla fall hänt! Tänk bara på att Corydoras bör vara 6 st eller fler, annars blir de bara skygga och tråkiga... och inte mår de bra av det heller...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Miate
                          • November 2004
                          • 29

                          #13
                          Trilineatus var väldigt söta. Väldigt fina kar och fiskar du hade överhuvudtaget! Men, nu har jag fastnat lite för Corydoras schwartzi, söta och tydligen inte helt omöjliga för en nybörjare. Att de inte blir fler har jag inget emot! Sånt vill jag vänta med ett tag, men det bestämmer väl fiskarna. Fast så länge de inte ynglar av sig okontrollerat, vilket ju inte är troligt, så har jag väl inget emot en fisk eller två till. Hur som, de ska få vara en liten grupp så de trivs och så hoppas jag att igångsättning och allt fungerar smidigt och smärtfritt. Just nu planerar jag lite inredning och placering av pump och grejjor vilket, enligt min mening, är lika roligt som att välja fisk! Att jag inte har köpt vare sig akvarium eller tillbehör än är ju en annan sak... ;-) Andras bilder är oerhört inspirerande och jag skulle helst av allt vilja komma igång ikväll redan! Bilder kommer självklart senare!
                          Mvh Maria.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...