Cylinderformat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zooo
    • April 2005
    • 11

    Cylinderformat akvarium

    Min först post!

    Jag har precis, i förrgår, startat upp ett litet akvarium på 6L med lite grus, stenar och växter. Vad tror ni akvarieexperter på att ha några endlers och/eller räkor i detta? Tanken är att jag ska ha mitt akvarium på skrivbordet så att jag kan titta på det ofta.

    Som ni kanske förstår så är jag totalt nybörjare på detta med akvarium, om man bortser från familjens akvarium när jag var liten, så alla tips om hur jag ska få mitt lilla akvarium att fungera är välkomna.

    Vad tror ni om att köra utan pump och istället byta en del av vattnet oftare?

    / Erik
    Senast redigerad av zooo; 10 April 2005, 19:07.
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    tja, ett par räkor skulle kanske gå, 6 liter är aldeles förlitet för att jag skulle vilja kalla det akvarium, och stoppa fisk i det? nä snälla du.. gå in på toaletten o sitt där hela dagen i morgon, det är en ganska bra jämförelse tror jag.

    Sen har du absolut för mycket vatten i den där hinken. du får aldeles för liten yta att syresätta vatten via, så du kan inte ha speciellt stor befolkning..lägre vattennivå, och hyfsad belysning så att luften cirkulerar lite pga temperaturskillnaden, så kanske det går att få nån enstaka invånare att överleva...

    B!

    Kommentar

    • Gud bevare Tsaren
      • April 2004
      • 276

      #3
      "Cylinderformat akvarium" ? Tycker nog snarare att det ser ut som en stor glasburk.

      Du gör det inte lätt för dig, zooo, precis som Mr B skriver så blir ytarealen alldeles för liten. Det är av den anledningen man exempelvis inte fyller en guldfiskskål hela vägen upp eftersom ytans kontakt med den omgivande luften då blir för liten. Att ha fisk i den där lilla burken är inget alternativ, räkor vet jag för litet om för att kunna uttala mig men glöm alla tankar på fiskar av vilket slag det än månde vara.

      Varför inte köpa ett akvarium istället ? Ett litet 54L startpaket kan du förmodligen också få plats med på skrivbordet och i ett sådant kan du ha guppy, kampfisk eller neontetra för att ta några exempel. Kostnaden för ett 54L med innerfilter, doppvärmare och inredning borde landa på runt 1000-lappen. Det är det värt. Tänk över saken, kompis, och glöm alla planer på att ha fisk i den där lilla glasburken.

      Högaktningsfullt
      Gud bevare Tsaren

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        #4
        Ursprungligen postat av zooo
        ... Vad tror ni akvarieexperter på att ha några endlers och/eller räkor i detta? Tanken är att jag ska ha mitt akvarium på skrivbordet så att jag kan titta på det ofta.
        Hej zooo,
        jag förstår vad du är ute efter - men tyvärr är ditt mini-kar för litet även för räkor. 12 liter är det minsta när det gäller dvärg-räkor.

        Jag letar själv efter det perfekta mini-karet eftersom mitt experiment med en guldfiskkupa fungerar så otrolig bra. Helst skulle jag vilja ha något som AquaCube från tropica men den är på tok för dyrt (2.400 kr) och dessutom för litet (8liter).

        För att det skall fungerar utan filter (men med räkor) behöver du och fler växter. Växter som är snabbväxande och findelat (vet ej vad heter på svenska) så att räkorna har någoting att klättra på.

        Jag vet inte hur stort ditt skrivbord är men en 54er lär knappas har plats där. Men det finns ganska fina små "kombikar" som heter Guppy-hotel (40l). Kolla här hos Akvakompis. Inbyggd filter bakom bakrutan. De finns även i 22 eller 27 liters version hos Akvarielagret. Dock något dyrt 1200 (tror jag) och inte med välvd framruta.

        Lycka till. Hejhopp. Ralp
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        • zooo
          • April 2005
          • 11

          #5
          Tack för alla bra tips!

          Jag tror jag behåller mitt akvarie/vas och har vattenväxter i och så skaffar jag mig ett guppyhotell eller liknande. Verkar vara en bra lösning och så får jag en ny prydnad bredvid teven och ett bättre akvarium på skrivbordet.

          Kommentar

          • Hemma
            • October 2003
            • 141

            #6
            Apropå runda akvarier...

            På Teneriffas Zoo har de ett JÄTTEakvarie, från golv till tak, 2 meter i diameter fylld med Neontetra.

            Så superläckert!
            som gillar fiskar !

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              Fliker in att på Gcg.s akvarieauktion den 7/5-e så kommer det finnas både det ena och andra i akvarieväg... (vet själv att jag kommer ta med mig en del så...) reklam reklam... ...
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Guppy_Thorsell
                • March 2005
                • 222

                #8
                ralp jag tänkte rätta dig även om att jag är nybörjare gupy hotel ligger på 45Liter jag vet för jag har ett skälv
                YoYo botia älskare _______________________________________________
                Min zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp
                mina bilder http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=392341

                Kommentar

                • zooo
                  • April 2005
                  • 11

                  #9
                  Ursprungligen postat av MagicFingers
                  Fliker in att på Gcg.s akvarieauktion den 7/5-e så kommer det finnas både det ena och andra i akvarieväg... (vet själv att jag kommer ta med mig en del så...) reklam reklam... ...
                  Låter trevligt! Verkar inte allt för svårt att hitta till heller :-)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...