Sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Riva
    • February 2005
    • 12

    Sniglar

    Tjena heter Robban jag undrar varför det börjar bli en massa jä-a sniglar i mitt akvarium vill inte ha dom där. Är det någon som vet varför? Köpte en ny växt undrar om dom kanske följde med där? Spelar väl förmodlingen ingen roll vart dom kom ifrån jag behöver iallafall hjälp att få bort dom. Är det någon som vet hur? info akvarium 500l , ph 6,5 , ca 30 grader , rötter , filtrerar över torv , byter ca 200l i veckan , har fullt med Diskus och sniglar.
    www.diskusfisk.se
  • hansh
    • May 2004
    • 269

    #2
    Du kan ju alltid införskaffa ett litet stim med praktbotior. Vill du inte ha asiatiska firrar i baljan kan du ju alltid be att få lämna tillbaka dem när de gjort sitt jobb. Eller varför inte prova den sydamerikanska kulfisken (Colomesus asellus).

    /hansh
    Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

    Kommentar

    • ivan
      • September 2002
      • 135

      #3
      Sniglarna kom säkert via dedn nya växten.

      Kommentar

      • Multie
        • March 2005
        • 63

        #4
        Eller från kranvattnet, har för mig att det är en massa ägg där på sommaren....

        Kommentar

        • KE
          • November 2004
          • 356

          #5
          Kanske int det roligast, men hade en massa sniglar i mitt gamla akvarie blev att plocka för hand. Startade senare upp mitt nuvarande kar och flyttade över lite växter m.m. har nu inte en enda snigel i akvariet (vad jag har sett iaf)
          Zoonen
          Akvarietorka för tillfället...

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av Multie
            Eller från kranvattnet, har för mig att det är en massa ägg där på sommaren....
            med tanke på att vatten rengörs bl.a mekaniskt så har jag mycket svårt att tro att det finns ägg där.

            har man egen brunn eller dylikt kanske det kan förekomma.

            det vanligaste är att det följer med växter.

            dom blir väldigt många om man matar för mycket till exempel.
            har dom i mitt akvarium men bara 1-2 st resten har dött.

            guldbarbar funkade väldigt bra för en polare.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Tixe
              • January 2003
              • 114

              #7
              Om du plockar så många du kan för hand, och gör det rätt så ofta, så brukar det gå att hålla dem på en rimlig nivå. Det kan bli svårt att bli av med dem helt, men det beror så klart på hur viktigt du tycker att det är.. Själv tycker jag de är lite charmiga om de inte är så många, och de gör ju faktiskt lite nytta genom att äta alger och så.

              Tänk på att inte mata för mycekt bara, det är väl viktigast för att deinte ska bli fler.

              Kommentar

              • Lucas_no1

                #8
                Att inte mata låter ju inte så lyckat om du har unga discusar.
                Det blir nog att plcoka bort dom.
                Ta och titta i ytterfiltret där brukar dom gilla att sitta samt i slangarna.
                Det finns lite olika arter men en gillar att sitta där så det kan bli svårt att bli av med dom med fiskar som äter upp dom.

                Har man väl fått dom så tror jag att det är svårt att bli av med dom helt och hållet utan att tömma och rengöra allt vilket inte är någon lysande väg att gå.

                Kommentar

                • helelle
                  • March 2005
                  • 43

                  #9
                  Hejsan.Jag hade samma problem..med dessa sniglar som verkar kunna bli hur många som helst hur snabbt som helst. Jag inhandlade en BOTIA STRIATA och den är helt suverän på att hålla sniglarna borta.Min bror provade med botia historica eller vad den heter..och den var INTE lika duktig.Så mitt förslag är att skaffa minst ett par striata(vill gärna ha kompisar).

                  Kommentar

                  • embliz
                    • October 2004
                    • 88

                    #10
                    Jag plockar mina förhand. Det blir ju ett himla plockande, men då slipper jag iallafall tillföra kemikalier eller nån annan fisk.. som jag troligtvis inte skulle köpt annars..
                    Så .. naturligt + att de verkar ha försvunnit nu
                    1+1=3

                    Kommentar

                    • Riva
                      • February 2005
                      • 12

                      #11
                      Tack för tippset ska prova ett par av Botia Striata
                      www.diskusfisk.se

                      Kommentar

                      • hansh
                        • May 2004
                        • 269

                        #12
                        Tänk på att striatan inte vill ha så varmt som dina diskusar. Praktbotian däremot är en värmeälskare från varmare klimat som gör ett lika bra jobb.

                        /hansh
                        Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                        Kommentar

                        • Björn G.
                          • February 2005
                          • 26

                          #13
                          Hur är det med dvärgbotia? Jag har hört att den ska ta snäckor, stämmer det?

                          /Björn G.
                          Senast redigerad av Björn G.; 20 April 2005, 08:16.

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Dvärgbotian äter inte snäckor, däremot äter de upp alla snäckägg så efterhand så blir du av med problemet.
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • Björn G.
                              • February 2005
                              • 26

                              #15
                              Ursprungligen postat av Guy Palm
                              Dvärgbotian äter inte snäckor, däremot äter de upp alla snäckägg så efterhand så blir du av med problemet.
                              Tack, då får jag skaffa några efter semestern. Vill inte ha mer "belastning" än nödvändigt även om vi har fiskvakt samt att man vill ju titta på dom nyköpta i början...

                              HUGA, vad snäckor det lär vara då...

                              /Björn G.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...