Flytta med akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiickan
    • October 2004
    • 3

    Flytta med akvarium

    Hej!

    Jag ska snart flytta och jag har 2 akvarium ett på 54 liter (3 guppy, 10 neontetror och 3 botier)
    och ett 180 liter med ciklider, neoentetror, kilfläckstetror m.m
    Hur ska man göra när man flyttar ett akvarium?
    Ska jag stoppa fiskarna i påsar och tömma akvariet för sedan starta upp det igen i det nya huset? Kan man göra så eller förstör jag alla värden då?

    Tacksam för svar!
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    #2
    Beror ju på hur långt du ska flytta och vad du har för möjligheter. Jag skulle (om det tar mindre än 1 timme mellan ställena) sätta fiskarna i påsar och sen försöka få med mig så mycket vatten jag kan - typ 3-4 hinkar iaf (m lock ) och se till att filtret får vara i en av hinkarna så att bakterierna klarar sig. Gruset skulle också få vara i en hink, blött. Till det lilla borde det iaf inte bli mer vatten som skulle behöva offras än som vid ett vanligt vattenbyte. Däremot det stora får väl ett 80% vattenbyte men det borde gå bra ändå. Ska du långt så kan jag tipsa om att ha fiskarna i vatten i en kylväska då väskan bibehåller temperaturen för fiskarna under en längre tid. Min arbetskamrat har transporterat sina fiskar så när hon flyttat sträckor över 100 mil. Öppna locket då och då bara och släpp in syre.
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

    Kommentar

    Arbetssätt...