Aqva-terrarium för salamandrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broberg
    • April 2005
    • 7

    Aqva-terrarium för salamandrar?

    Hej!

    Jag har börjat fundera på att införskaffa mig en eller två eldbuks-salamandrar, för att de är så himla coola och verkar relativt lättskötta.
    Tänkte använda ett ca 50l stort akvarium (ni vet de som säljs som "nybörjar-akvarium" på zoo-affärerna)..

    Men nu vet jag ju nästan ingenting om Aqva-terrarium eller akvarium, så.. Upplys mig!

    A-T = aqva-terrarium

    * Tillbehör
    Vad ska man ha sitt A-T, Filter? Syretillsättning? Funkar det med en vanlig pump som sitter i akvarium? var placeras filter och pump osv?
    Skriv gärna en lista på det absolut nödvändigaste att köpa för ett välfungerande A-T för en/två salamandrar

    * Sand/Grus
    Vad ska man ha? finkornigt/grovt?

    * Växter
    Hur mycket växter ska man ha? Jag vill personligen inte ha allt för mycket grönt, men salamandrarna kanske föredrar ett mer "mossigt" A-T?
    Har sett olika varianter på bilder, både "kala" och "igenvuxna" ..
    Och antar att man helst ska ha levande växter i? För att hjälpa det lilla "eko-system" som finns kaske?

    Vad för sorts växter ska man ha?

    * Belysning
    Går det bra att ha kvar det lock med lysrör som sitter på de flesta "nybörjar"-akvarium, eller kan det skada salamandern på något vis? (tänkte annars är det ju smidigt med ett lock på ifall man får en "utforskande"-salamander..

    * Vatten
    Då det enda vatten man har tillgång till är kranvatten så är ju frågan om det ska förberedas på något vis innan salamandern får flytta in i A-T'et.. I ett nytt akvarium så har jag fått höra att man ska låta det stå ett par dagar med pump o allt igång innan man kan låta fiskar flytta in.. är det likadant med ett A-T?


    * Mat
    Frysta mygglarver osv är väl det som gäller för salamandrar.. antar då att dessa ska tinas innan man ger dem till småttingarna.. hur länge KAN de ligga i A-T'et innan de börjar lukta/mögla eller rent allmänt bara förstör som jag fått för mig att de gör om de ligger för länge utan att ätas upp.

    * Rengörning
    Hur ofta ska A-T'et rengöras? Hur ska man rengöra det? (lättast sätt, bästa sätt osv).

    * Fiskar
    Nu har jag ju förstått att man helst inte ska ha fiskar i A-T'et av olika anledningar (temperaturer, mobbning av fisk och salamander osv). Men med rätt fisk så kan det funka.. eller?
    Jag har kollat på en lite "udda" fisk som jag fastnat för, nämligen en liten ål-liknande fisk som är ca 4-5cm lång har ett tiger mönster över hela kroppen, är brun/orange/svart färgad och håller gärna till på botten för det mesta.

    tror ni 1-3 sånna kan passa in i mitt A-T tillsammans med två salamandrar?


    * Förberedelser
    Har jag ju frågat om i vatten frågan här ovan.. men hur gör man, steg för steg, när man ska göra iordning ett A-T, hur lång tid tar det (om man nu ska låta vattnet stå osv osv).. Sanden/Gruset.. ska det sköljas, prepareras på något vis? inredning (stockar, grottor osv) ska de göras något med?

    Skulle vilja veta så mycket som möjligt då jag som sagt är HEELT ny på detta..

    Tack på Förhand
    (kommer säkert fler frågor vart-efter )

    // Pierre Broberg
    Senast redigerad av Broberg; 09 April 2005, 13:23.
  • Nallim
    • January 2005
    • 80

    #2
    kunde inte frågat bättre vill oxå veta ......hallååååååååå nån som kan snälla
    Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #3
      Du har väll redan frågat detta förut - och fått svar!?
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        jo.. jag har svarat

        Kommentar

        • Nallim
          • January 2005
          • 80

          #5
          Har inte frågat har inte fått svar men hittade fakta nu när jag sökte runt lite....
          Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn

          Kommentar

          • gladhertha
            • February 2005
            • 1755

            #6
            alltså..menade till Broberg
            Mvh Hanna
            Min Zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...