storlek på nybörjarakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yllevante
    • April 2005
    • 4

    storlek på nybörjarakvarium?

    tjeenix! jag letade mig egentligen till zoopet för att hitta info om kaniner men sen läste jag lite om fiskar och jagh blev intresserad... Jag vill inte ha ett så stort akvarium men det är väl svårare med små, eller? vilket akvarium är lagom för en nybörjare och har någon några tips på fiskar? hoppas på svar , så får jag se om det blir ett akvarium ! kram anna
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    100liter är en bra nybörjarstorlek. allra minst 60-70liter. Men jag rekomenderar 100l.
    De klassiska fiskarna som finns är ju platy, guppy å svärdbärare, av dom gillar jag bäst platy personligen. Sedan finns de mina favoriter - labyrintfiskarna. Där tillhör kampfiskarna (betta splendens) och guramiarterna. Dvärggurami är personliga favoriter och kräver 60-70liter minst. Malen som passar är ancistrus som minst behöver ca 100liter...corydoras-arterna (även känd som pansarmal), t.ex corydoras aeanus (metallpansarmal) är bra, minst 5-6 st skulle jag vilja säga, de är stimmfiskar. Sedan finns de dvärgcikliderna, den fredligaste är fjärilsciklider etc. Jag har haft/har kakaduaciklider och har tyvärr bara haft tråkiga saker att berätta om dom. Dog snabbt, agressiva osv....

    Fråga gärna Inga frågor är för dumma *nääästan*
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Ursprungligen postat av yllevante
      tjeenix! jag letade mig egentligen till zoopet för att hitta info om kaniner men sen läste jag lite om fiskar och jagh blev intresserad... Jag vill inte ha ett så stort akvarium men det är väl svårare med små, eller? vilket akvarium är lagom för en nybörjare och har någon några tips på fiskar? hoppas på svar , så får jag se om det blir ett akvarium ! kram anna
      ju större desto lättare är det att få bra värden i, ett hållbart livsrum kräver sin plats...

      jag skulle måttat där du planerar att ha karet och tagit så stort du får plats med....
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Jag håller med om att 100 L är ganska lagom att starta med. Inte för litet men heller inte för stort om man nu skulle tröttna.

        Mitt tips till dig är att ta reda på så mycket fakta som möjligt och planera vad du vill ha för fiskar, vad du har plats och råd med. Ring gärna runt till olika butiker och kolla upp priser, det kan skilja ganska mycket i pris.
        Och ta det lungt, det blir ofta fel om man har för bråttom! Jag vet att det inte är lätt, men du vinner på det.
        Lycka till!!
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • yllevante
          • April 2005
          • 4

          #5
          Tack så mycket för tipsen, skaffar nog ett 100 liters till hösten, nu blir det fullt upp med kaninen ! Tack igen, kram Anna

          Kommentar

          Arbetssätt...