Konstig hinna på ytan, något farligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Lundstrom
    • April 2005
    • 1

    Konstig hinna på ytan, något farligt?

    Jag har studerat mitt 160L akvarium lite närmare och märkt att det finns nästan som en hinna på ytan. den är inte alls tjock, utan snarare väldigt tunn. Den består av små ljusblå prickar, kan bero på mitt lysrör, men det är prickar. Är det här något jag borde undersöka närmare?

    Väl Mött/ Erik
  • Tangoman
    • March 2005
    • 177

    #2
    Tror det är resultatet av att bakterier som angriper plast i akvariet. Det kan även vara äggviteämnen från mat och avföring mm. Jag har dock bara en Black Molly och två Siamensis nu i mitt 200-kar och matar mycket sparsamt. Tror inte att min hinna är äggviteämnen.

    Har själv haft en hinna på ytan sedan jag startade upp mitt akvarium i mitten februari. Verkar till slut ha kommit på en trolig orsak. För när jag tog bort plastslangen som gick från mitt egentillverkade ytterfilter och slangen jag provat som Co2-reaktor så är min vattenyta jättefin. Tidigare behövde jag ta bort hinna var och varannan dag.

    Hinnan började som små oljefläckar (prickar) som efter en eller två dagar utvecklat sig till att täcka hela ytan. Lät jag den var i ca en vecka blev den lätt skumaktig och luftbubblorna kom inte ut ur akvariet. Min Black Molly som ofta stod vid ytan och sög in ytvattnet bajsade ut en vitaktig sörja som förmodligen kom från hinnan. Sorry Blackie ingen mer vit gegga till dig .

    Pratade med en kompis som är forskare och han sa att det är bakterier som börjar mumsa på plasten och som gör att plastslangarna blir vita och ogenomskinliga efter att varit i vattnet ett tag.

    Det är kanske därför man rekommenderar silikonslang när man använder Co2-gödning. Den kanske inte reagera och blir angripen på samma sätt. Har skaffat lite silikonslang nu och testar om det stämmer. Ska se om slangen vitnar.

    Nu har jag tagit bort dom flesta av plastslangarna och har varit fri från hinnan i två dagar.

    Edit: Rättade stavflel!
    Senast redigerad av Tangoman; 05 April 2005, 16:25.
    PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
    www.akvariefiskar.se

    Kommentar

    Arbetssätt...