Visst har jag för mycket fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Visst har jag för mycket fisk?

    Funderar på att sälja sorgmantelterorna på Storauktionen imorgon. Det känns lite trångt i det stora karet, men svårt att välja vilka man ska göra sig av med då jag tycker om alla fiskarna. De verkar inte fara illa av att vara så många men enligt konstens alla regler så är det ju för trångt. Två st Bosemans regnbågsfiskar har tillkommit dit också, de är så fina och de stimmar med guldbarberna Hur skulle ni göra?
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    jag tycker du gör rätt i att sälja dina totalt 7 sorgmanteltetror.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Du kan ju sälja Siamensisen också, den trivs inte ensam så då är det bättre att den får komma till ett stim hos någon annan... Vill du ha något som håller efter ev tofsalger kan du ju komplettera det karet med några Amanoräkor...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Fisktjejen
        • February 2005
        • 310

        #4
        Men alla säger så olika om siamensisar. Jag älskar den fisken. Den är såå cool och håller så snyggt i akvariet. En del säger ju att man ska ha två st (i ett kar av denna storlek) tills de har blivit stora och då ha endast en. Denna är 4-5 cm och de var två först men en dog. Jag är lovad att byta in dem då de blivit för stora för akvariet. Jag skulle gärna ha fler av dem om det gick.

        Kommentar

        • Iris A
          • October 2004
          • 158

          #5
          Bra att du får byta ut siamensisen när han/hon blivit större. Helst vill dessa fiskar leva i ett stim, men de växer fort och 30 cm långsmal snabbsimmande fisk är definitivt för stort i ditt akvarium. Om jag vore du skulle jag hellre byta ut fisken nu (du blir väl inte mindre fäst vid den när du haft den ett par månader?) så den får leva i grupp som den ska. Du har ju redan 2 ancistrus som kan ta hand om bottenskräp och alger... Varför hålla en fisk som du inte kan behålla eller ge rätt förutsättningar?

          Byt hellre ut honom mot ett par ngn lättskött och trevlig parlevande fisk efter att du sålt sorgmanteltetrorna.
          /Iris

          Kommentar

          • Fisktjejen
            • February 2005
            • 310

            #6
            Ett par lättskötta och trevliga parlevande fiskar skulle gärna få komma hit men vilka...?

            Kommentar

            • Iris A
              • October 2004
              • 158

              #7
              Jaa du, det finns ju flera att välja på

              Om du vill ha asiatiskt kan dvärgguramis kanske passa? Jag har själv haft dvärgguramis, de är lugna och fredliga, utom efter att de byggt bo, då kan hanen vara agressiv mot honan. Viktigt för att lyckas är att man är noga med vattenkvaliten samt erbjuder honan gömställe om de bygger bo.

              Honungsgurami blir inte heller så stora men de kanske blir störda av de livliga guldbarberna? Chockladgurami är ju fina men mkt känsliga, då måste du ha stenkoll på att du har rätt värden. Jag förstod det som att du ville ha lätta fiskar?

              Kampfiskar är ju väldigt fina, jag har ingen egen erfarenhet av dem, men de sägs vara tåliga så länge man begränsar sig till en hane!

              Sedan finns det ju diverse dvärgciklider, fjärilsciklider och apistogramma borelli hör till de lugnaste. Fjärilsciklider sägs vara känsliga men jag undrar om det stämmer, se bara till så du köper friska exemplar i affären.

              Det finns även en västafrikansk ciklid som ofta jämförs med fjärilscikliden, den kallas Tomasciklid.

              Du skulle också kunna satsa på ett fint mollypar; black molly, lyrstjärtsmolly eller den mer ursprungliga mollysläktingen limia nigrofasciata (tåliga, livliga, mkt pigga på uppvaktning).

              Fler förslag?
              Lycka till!
              Iris

              Kommentar

              • Fisktjejen
                • February 2005
                • 310

                #8
                Tack för alla svar. Sorgmanteltetrorna är nu sålda. Hoppas att de får det bra.

                Tack snälla Iris för dina förslag!
                Ang siamensis så läser jag i Kjell Fohrmans "Akvarieguide" att den blir max 15 cm, behöver ett 80 cm akvarium och är aggressiv mot andra av samma art. Det låter ju som om den skulle må bäst själv men när vi hade två så simmade de ofta tillsammans och bråkade aldrig.

                Jag har funderat på gurami, enligt samma bok är Mosaikguramin en av de tåligaste labyrintfiskarna.

                Neonregnbåge-fiskarna är ju så fina också, i boken står det att de är en stimfisk men på Akvarielagret sade de att regnbågsfiskar inte är det.

                Jag avvaktar så länge.

                Kommentar

                • Iris A
                  • October 2004
                  • 158

                  #9
                  Det var så lite så...

                  Visst ja, jag tänkte på silverhajar. Men jag har sett siamensis som bivit över 20 cm i alla fall men det är säkert ovanligt. Men även 18-20 cm långsmal snabbsimmande fisk blir för mkt...

                  Jag tror det är olika saker som gäller för olika regnbågsfiskar. Vet inte så mkt om dem, mer än att olika arter har väldigt olika krav på vattenkvalité (pH och temperatur). Personligen tror jag man ska vara försiktig med att räkna med att akvariehandlare har all kunskap, även de som är seriösa måste ju ha koll på oerhört många arter.

                  Ja, mosaikguramin är tålig (och fin), men jag har för mig att de har lite större utrymmeskrav, c:a 120 l. Men minns inte exakt nu, kolla vad det står här på zoopet.
                  Lycka till!
                  Iris

                  Kommentar

                  • gladhertha
                    • February 2005
                    • 1755

                    #10
                    Säger bara en sak gurami!
                    Har ett dvärgguramipar. I söndags var jag på auktion och köpte bl.a flytväxter. Nästa dag började han jobba Jag såg när de "gjorde det" och hur äggen ploppade ut. Nu är han i full gång å blåser/spottar bubblor/saliv å bygger som 17! Jättevackra, gillar speciellt de blåa med inslag av rött.
                    Mvh Hanna
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Fisktjejen
                      • February 2005
                      • 310

                      #11
                      Gurami stod länge högst upp på önskelistan! De är så fina! Särskilt de blå/röda! MEN jag har kommit fram till att de inte skulle få varken det lugn eller den mat de behöver, våra guldbarber är ganska aktiva och väldigt glupska vid matdags. Dessutom sägs dvärgguramis vara så känsliga och bråkar med varandra. Vet inte om jag skulle våga chansa. Men fick jag ett till akvarium skulle det vara roligt att ha guramis!

                      Kommentar

                      • Pannecke
                        • January 2005
                        • 1325

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fisktjejen
                        Ett par lättskötta och trevliga parlevande fiskar skulle gärna få komma hit men vilka...?
                        I vilket kar skulle du ha dem i? Palettciklid eller fjärilciklid tycker jag är rätt roliga parlevande fiskar.
                        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                        Kommentar

                        • Fisktjejen
                          • February 2005
                          • 310

                          #13
                          I 112-liters akvariet funderar jag på ett par "trevliga, lättskötta, parlevande fiskar".

                          Kommentar

                          • SimLeon
                            • April 2005
                            • 2

                            #14
                            Sälj Guldbarbarna för de är aggressiva o biter på alla Guppy hanar.



                            Ursprungligen postat av Fisktjejen
                            Funderar på att sälja sorgmantelterorna på Storauktionen imorgon. Det känns lite trångt i det stora karet, men svårt att välja vilka man ska göra sig av med då jag tycker om alla fiskarna. De verkar inte fara illa av att vara så många men enligt konstens alla regler så är det ju för trångt. Två st Bosemans regnbågsfiskar har tillkommit dit också, de är så fina och de stimmar med guldbarberna Hur skulle ni göra?

                            Kommentar

                            • Fisktjejen
                              • February 2005
                              • 310

                              #15
                              Guldbarberna är kul faktiskt, de simmar ofta och "visar upp sig", de söker gärna mat på botten och är färgglada, glansiga och pigga! Vi har guppy i det andra karet så det är inget problem. De håller väl sams med de andra fiskarna i deras kar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...