Vad händer om bänken böjs av akvarietyngden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Vad händer om bänken böjs av akvarietyngden?

    Dagis akvarium står på en låg bokhylla som ser ut ungefär som IKEAs "Billy". Jag vet inte hur det ser ut baktill men framtill så böjs hyllplanet av akvarietyngden så pass att underlägget är helt platt på sidorna men visar några mm luft emellan på mitten. Vad kan hända? Någon som varit med om att det har spruckit pga bågnande hyllplan? Akvariet är ett 63 liters.
  • Adnan_
    • November 2004
    • 126

    #2
    Det låter inte jättebra detdär, förvisso är det ju inget jättestort akvarium men det är viktigt att underlaget som akvariet står på är helt plant. I värsta fall ger sig ju slutligen hyllplanet helt och hållet och akvariet ramlar ner, det är trist om det t.ex. finns lekande barn omkring som får det på sig! Sedan är det ju aldrig kul med fuktskador heller.
    Senast redigerad av Adnan_; 01 April 2005, 12:28. Anledning: feltänk!
    63 L - Guppy, Ancistrus
    240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
    720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
    Min zoon

    Kommentar

    • Hemma
      • October 2003
      • 141

      #3
      Även om det inte är så stort skulle jag flytta akvariet/göra om hyllan så det inte händer en olycka.
      Det är ju ändå lite tyngd med vatten, grus etc....

      Kanske man kan göra något skoj aktivitet av det! Alla barn får komma med förslag var man ska ställa det eller nå´t.......
      som gillar fiskar !

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jag kan ju nämna att just för Billy hyllan så är max belastningen per hyllplan 30kg enligt IKEA. Även om det nu inte är just en Billy så rör det sig nog ändå om samma vikt ungefär.
        Ett 63l kar med grus, vatten mm väger ca 70kg.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Min bänk gav sig när jag ställde dit ett 130 liters.Lösningen var 2 st reglar på högkant under och skruv igenom hyllplanet.
          //Fredrik

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Jag kan ju nämna att just för Billy hyllan så är max belastningen per hyllplan 30kg enligt IKEA. Även om det nu inte är just en Billy så rör det sig nog ändå om samma vikt ungefär.
            Faktiskt är maxbelastningen enligt IKEA bara 22 kg per hyllplan för Billy. Grejen är ju att det översta (samt det understa) hyllplanet är ditskruvat med rejäla skruvar, medan mittenplanen bara sitter fast med små "fjuppar". Jag mejlade IKEA om just detta och dom sa att 22 kg gäller för alla hyllplan. Jag har dock ställt ett 43-liters ovanpå en låg Billy och det går utmärkt. En kompis till mej hade ett 54-liters på samma sätt i sex år (innan akvariet bytte plats).

            Ett 63l kar med grus, vatten mm väger ca 70kg.
            Det borde snarare väga uppåt en 80-90 kg. Det skulle jag dock inte chansa att ställa ovanpå en Billy eller Billy-liknande hylla. Inte konstigt att hyllan bågnar.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • Lubbe
              • February 2004
              • 677

              #7
              Ursprungligen postat av Fisktjejen
              Dagis akvarium står på en låg bokhylla som ser ut ungefär som IKEAs "Billy". Jag vet inte hur det ser ut baktill men framtill så böjs hyllplanet av akvarietyngden så pass att underlägget är helt platt på sidorna men visar några mm luft emellan på mitten. Vad kan hända? Någon som varit med om att det har spruckit pga bågnande hyllplan? Akvariet är ett 63 liters.
              Jag hade ett 54 liters kar på ett bord, men det böjde sig och innan jag hann göra något åt det så hade karet spruckit på mitten och vattnet bara forsade ut...
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                Då hade jag lite tur..Mitt höll..
                //FÅ

                Kommentar

                Arbetssätt...