Behöver råd igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna2005
    • March 2005
    • 22

    Behöver råd igen...

    Hejsan igen...
    Behövde akuthjälp för ett par dagar sedan angående mitt nystartade akvarium som drabbades av massdöd från en dag till en annan.
    Har några få överlevande - platys, en kampfisk och pakistanbotior. Jag har följt era råd och bytt vatten med mellan 35 - 50 % varje dag. Jag har dessutom tagit bort min rot samt en vit stor sten (tror den hette regnbågssten eller något dylikt -den är vit med blodröda, tunna ränder i). Tidigare idag upplevde jag att fiskarna såg kryare ut. Lite piggare och rörligare. Men nu på kvällen är det samma sak igen - platysarna ligger vid vattenytan och ser ut att behöva syre. Jag köpte ett sk multitest på zooaffären och det visade att jag knappt har någon nitrit alls i akvariet. Så nu vet jag varken ut eller in! Känns som om jag helt tagit mig vatten över huvudet som trodde att jag lätt skulle fixa ett akvarium... Föder upp renrasiga hundar och fått ett par av dem till dubbelchampions, men detta med fiskar verkar inte alls vara min grej. Blir så frustrerad när jag inte kan hitta lösningen på vad som är fel och när man ser att fiskarna inte mår bra.
    Är det fel på pumpen/filtret? Ger det inte tillräckligt med syre?? Hade först en typ av "utblås" som inte gav syrebubblor - utan en mer jämn ström med vatten. Har nu växlat till ett läge som avger små syrebubblor istället. Vet inte alls om det har någon betydelse.
    Det känns inte som om fiskarna drabbats av någon sjukdom - de ser friska ut i övrigt. Men de står vid ytan och "kippar efter luft". Och jag står helt handfallen och vet inte vad jag skall göra mera....
    Tycker ni att jag helt enkelt skall ge upp mitt försök med att starta ett akvarium? Oerhört tacksam för råd och hjälp.
    /Anna
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Jag skulle ändå kunna sätta en slant på att det är nitriten som spökar. De s.k. multitesterna brukar vara väldigt opålitliga. Ta hellre med lite akvarievatten till din butik och be de testa det med ett riktigt nitrit-test. Symptomen är helt klart nitritförgiftning.

    Om det är nitrit så är det enklast sättet att få bukt med problemen att tillsätta en färdig bakteriekultur som finns att köpa i din zoobutik. Följ instruktionerna noga och speciellt vad gäller vattenbyten.

    Och jag tycker inte du ska ge upp. Det du beskriver har nästan alla drabbats av och innan man förstår den biologiska processen i akvariet så kan det kanske upplevas frustrerande i början, men ta istället lärdom av misstagen och gör annorlunda nästa gång.

    Om du inte redan gjort det, läs denna artikeln: http://www.zpet.se/index.php?option=...=166&Itemid=84
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • Lucas_no1

      #3
      Hejsan!

      Syrebrist tror inte jag att det är för jag har hört att dom ställer sig vid botten då.
      Jag tror att det är nitriten som spökar eftersom du fortfarande har utslag av det på testet.
      Nitrit kan vara mycket skadligt i små doser.
      Det är som om man skulle gå och andas gas i några dagar och det mår man nog inte så bra av.

      Hur länge har du haft igång akvariumet?
      Det tar några veckor att få igång nitrifikationsbakterierna.
      Vilket läge du har på pumpen tror jag inte spelar någon roll sålänge vattenytan vispas runt på ytan.
      Mata lite och fortsätt att byta vatten.
      Testa vattnet varje dag tills du ser att du har noll i nitrit.

      Lycka till. :-)

      Kommentar

      • Anna2005
        • March 2005
        • 22

        #4
        Hejsan
        Tack för era svar! Jag fortsätter att kämpa på
        Jag har inte haft igång akvariet särskilt länge - en dryg vecka. Hur länge, hur ofta och hur mycket skall jag fortsätta att byta vatten med täta intervall?. Jag har bytt varje dag ca 35-50% vatten och tillsatt Aquatan och Nitrivec varje gång.
        Testerna visar också att PH ligger kring 6,5, att vattnet är supermjukt <6 och det sista värdet visar kring 3.
        Skall man försöka att göra vattnet hårdare? Hur kan man göra det på ett lätt sätt?
        Återigen - tack för era svar!
        /Anna

        Kommentar

        • Hasse H
          • August 2004
          • 2111

          #5
          Jag blir alltmer säker på att det är nitriten som ställer till det för dig. Orsaken är dina täta och stora vattenbyten. Det finns många råd angående hur man startar ett akvarium från noll, mina råd är att
          1) tillsätt en bakteriekultur första dagen efter påfyllning och skaffa då max ett par fiskar / 100 liter,
          2) mata mycket sparsamt var tredje dag,
          3) byt inget vatten de första två-tre veckorna, om du inte måste pga akut nitritförgiftning
          4) skaffa ett riktigt nitrittest (med droppvätskor) och mät nitriten varje dag första veckan, varannan dag andra veckan och senare vid behov ett par ggr i veckan. Nitrithalten kommer öka den första tiden, det ska den göra för att bakteriestammarna ska växa till sig. Nitritnivån kommer sjunka tillbaka till noll efter 2-6 veckor.
          5) gör första vattenbytet tidigast 3 veckor efter uppstart. Byt ca 30% och var observant på nitritnivån efter det.

          När akvariet fått gå 3-4 veckor med dessa fåtal fiskar och nitritnivån är noll och allt verkar stabilt, då, men först då kan man börja tillföra fler fiskar i lugn och sansad takt. Hela tiden med nitrittesten i beredskap.

          Att byta så mycket vatten som du gör varje dag är ditt grundproblem eftersom alla goda nitrifikationsbakterier som möjligen hinner växa till sig åker ut med vattenbytet och därmed åker nitritnivåerna jojo i karet.

          Detta är mina egna råd och tips baserade på mina egna erfarenheter som akvarist under några decennier. Andra kan ha andra erfarenheter och behöver inte hålla med mig.
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #6
            Ett tillägg, du behöver inte göra något alls åt varken pH-värde elller hårdhet om du tänker ha normalt krävande fiskar. Det är helt normala värden.
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              Som Hasse å Lucas...tror jag åxå på att det ä nitrit...Men många som börjar med akvarier glömmer är att filtret har STOR betydelse...Det kanske är underdimensionerad så att filterytan inte klarar av att samla på sej den mängd bakterier som behövs för att bryta ner nitriten...även om man tillsätter NITRIVEC för att avhjälpa...Finns det inget hem åt bakterierna i ett för litet filtermassa.

              Min erfarenhet är att hellre ha överdimensionerad filter med stor filtermassa än med för lite. Många sk. Innerfilter har för lite filtermassa för att kunna klara av en biologisk nedbrytning av nitriten å andra avfalls rester i ett kar.
              Senast redigerad av Poseidon; 01 April 2005, 10:48.
              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              • Anna2005
                • March 2005
                • 22

                #8
                Hejsan
                Tusen tack för dina grundliga svar! Betyder så mycket för mig som ingenting vet. Hjälp - jag som trodde att vattenbytena var svaret på problemen! Då har jag ju orsakat än mer oreda i akvariet!!
                Så skall jag från och med nu låta vattnet vara? Skall jag tillsätta Nitrivec varje dag? Skall man ge en en extra dos av detta eller strikt följa bruksanvisningen?
                Finns det andra medel än Nitrivec som fyller samma funktion? Vad heter isåfall dessa? Vår lilla zooaffär är inte den mest välutrustade...
                Tror du att mina fiskar som nu inte verkar särdeles pigga kommer att överleva mina knepiga experiment med vattnet? Har endast en kampfisk och några platysar som överlevt mina första kaotiska dagar som akvarist....
                Återigen - tack för att du tar dig tiden att hjälpa mig. Du är guld värd!
                /Anna

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  Börja med att skaffa ett riktigt nitrittest som jag beskrev ovan. Allt tyder på att du redan har för höga nitritnivåer och då föreslår jag ett 50% vattenbyte och att du tillsätter Nitrivec enligt instruktionerna på flaskan som om det vore en uppstart av akvarium, alltså den högre doseringen.

                  Därefter låter du vattnet vara och koncentrerar dig på att mäta nitrit och kontrollera fiskarnas beteende.

                  Dina överlevande fiskar kan klara sig, men nitrit i höga halter kan också orsaka inre skador på fisken som är dödliga. Ge dem tid, det finns inget du kan göra ändå just nu mer än att stabilisera ditt vatten.

                  Filtret har också stor betydelse som Poseidon säger, men det går att klara ett akvarium även på ett mindre filter även om det är svårare och kräver mer jobb med vattenbyten och rengöring.

                  Jag är också medveten om att det kan finnas andra som tycker att metoden med täta vattenbyten är den bästa, men jag hör inte till dem. Har sett alltför många exempel på hur lätt akvariet hamnar i obalans om man byter vatten ofta. Ska man göra det så ska vattenbytena vara mycket små, kanske 5% varje dag eller nåt i den stilen, men ändå tycker jag "min" metod funkar bra för mig iaf.

                  Hoppas det går bra nu.
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • Anna2005
                    • March 2005
                    • 22

                    #10
                    Hejsan
                    Jag skall göra precis som du säger. Måste införskaffa mer Nitrivec... Kan man överdosera detta medel så att det skapar bekymmer för fiskarna?
                    Platysarna verkar lite piggare just nu. Kampfisken verkar må bra också. En platyhona ligger dock mest vid ytan och ser dålig ut. De andra platysarna susar runt i akvariet. En platy som jag tror är en hane är alldeles tokig i en annan platy (hona??) Han far fram emot henne och duttar på henne och de liksom dansar runt varandra tätt, tätt i en väldans fart. Tills hon får nog och drar sig undan. Vad sysslar de egentligen med?? Har de fått fnatt av för höga nitritnivåer eller vad handlar det om? Som sagt - jag kan verkligen ingenting om fiskar....
                    Om det skulle visa sig att vattnet fortsatt visar för höga halter av nitrit - skall jag ändå låta vattnet vara och endast tillsätta Nitrivec varje dag? Inga vattenbyten?
                    Brukar det ta ett tag innan fiskarna hämtar sig från detta med för höga nitritnivåer? Och det viktigaste av allt - hur förebygger jag på bästa sätt att det upprepar sig igen? Jag har nu insett att jag gjorde två jättemisstag i början - för mycket mat och för många fiskar i det nystartade akvariet. Vare sig där jag köpte min lilla akvarium (45 liter) eller där jag köpte fiskarna gavs någon som helst information. Detta forum hittade jag av en slump och jag önskar att jag hittat det innan och att jag läst på innan jag startade upp akvariet. Men man tänkte ju att det skulle vara jättelätt med akvarium - vatten, växter, fiskar och mat - klart! Men det visade ju sig vara en hel vetenskap. Himla spännande dock. Fast jag önskar att mina fiskar inte hade behövt sätta livet till för att jag är en sådan otrolig gröngöling...
                    Vet nog inte vad jag gjort om inte detta forum funnits. Då hade nog akvariet blivit nerpackat i kartongen igen och placerats i förrådet
                    /Anna

                    Kommentar

                    • Hemma
                      • October 2003
                      • 141

                      #11
                      Visst är det super, det här forumet?!
                      Är också nybörjare (startade mitt första akvarium hösten03) och har fått mycket bra tips och hjälp.

                      Det är en spännande hobby, och det blir bara roligare tycker jag.

                      Kämpa på!
                      som gillar fiskar !

                      Kommentar

                      • Hasse H
                        • August 2004
                        • 2111

                        #12
                        Nä, du kan inte överdosera Nitrivec, men för mycket av det är onödigt. Kör på enligt anvisningarna på flaskan.

                        Platysarna verkar ha lite kul...hanen försöker para sig med honan. Platy är ju en fisk som föder levande ungar och parningen sker genom att han försöker föra in sitt gonopodium (könsorganet) i honans könsöppning.

                        Såvida inte fiskarna står o flämtar i ytan tycker jag du inte ska byta vatten förrän om ca 2 veckor. Annars riskerar du att bakterietillväxten hamnar i svängning igen. Byt bara vatten om fiskarna visar symptom på förgiftning eller om nivån är mycket hög enligt testet. Och i så fall byter du 50% en gång och fortsätter uppstarten efter det.

                        Det är jätteviktigt att du också matar väldigt lite den första tiden, ev. överskott på foder bidrar till att öka risken för nitritförgiftning. Men du får inte strypa maten helt eftersom avföringen från fiskarna behövs för att bakterierna ska växa till sig. Mata lite grann var tredje dag första veckan, öka sedan försiktigt både mängd och lite oftare.

                        Det är väl den största nyttan med sådana här forum, att man har möjlighet att få hjälp och vägledning av de som tidigare gjort samma misstag men lärt sig sina läxor...
                        mvh Hasse
                        Det man inte vet, har man ingen aning om.

                        Kommentar

                        • Lucas_no1

                          #13
                          Har man ett mycket bra ytterfilter som är inkört med stor filtervolym kan man princip byta 50 procent varje dag.
                          Det är faktiskt inte så många bakterier som är fria i vattnet.
                          Problemet man får om man byter mycket vatten från kranen är att man får mycket klor mm i vattnet som fiskarna abslout inte gillar.
                          Duschslang och vattenberedningsmedel bör man nog ha om man inte kan lufta vattnet i något dygn.

                          Själv har jag bara ytterfilter till alla mina kar och byter ca 20 till 30 procent varje dag men det är pågrund av att jag matar mina discusar fem sex ggr om dagen.


                          Hur går det med osmosen Poseidon?
                          Själv kör jag nu med aktivt kol och torv i vattenberednings karet.

                          Kommentar

                          • Hasse H
                            • August 2004
                            • 2111

                            #14
                            Några kommentarer bara för att det inte ska bli några missförstånd.

                            Ursprungligen postat av Lucas_no1
                            Har man ett mycket bra ytterfilter som är inkört med stor filtervolym kan man princip byta 50 procent varje dag.
                            Sant. Men så var inte fallet med Annas akvarium. Knappast värt att köra ett ytterfilter till ett 45 liters kar.

                            Ursprungligen postat av Lucas_no1
                            Det är faktiskt inte så många bakterier som är fria i vattnet.
                            Sant. Men vid uppstart finns det inte heller några bakterier i filtermassan.

                            Ursprungligen postat av Lucas_no1
                            Problemet man får om man byter mycket vatten från kranen är att man får mycket klor mm i vattnet som fiskarna abslout inte gillar. Duschslang och vattenberedningsmedel bör man nog ha om man inte kan lufta vattnet i något dygn.
                            Klor är ett litet problem i de flesta kommunala vatten i Sverige. Själv har jag aldrig någonsin luftat vattnet och det var bara i början av min akvaristbana som jag använde vattenberedningsmedel pga att jag inte visste bättre. Därmed inte sagt att alla ska göra som jag, vi har alla olika förutsättningar beroende på var vi bor och varifrån vi får vårt vatten.
                            mvh Hasse
                            Det man inte vet, har man ingen aning om.

                            Kommentar

                            • Karon
                              • January 2002
                              • 3170

                              #15
                              Har verkligen alla som tror att de har klor i kranvattnet det?
                              Hur många VET att de har det och i vilka koncentrationer?
                              Hur många vet att deras fiskar har problem av klor?
                              Har en bekant i Tyskland som har akvarium och där vet jag att det var klorerat kranvatten och han har aldrig använt beredningsmedel, bara duschat vattnet i hinken innan han har det i karet.
                              Tycker det är så många SANNINGAR kring akvaristiken, och borde inte några av dem ifrågasättas?
                              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...