Hjälp mig!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna2005
    • March 2005
    • 22

    Hjälp mig!!

    Hejsan
    Jag är helt ny i "akvarievärlden" och nu har det uppstått problem i mitt nyinköpta akvarium! Jag trodde jag gjort allt rätt - men något måste vara alldeles galet! Jag har en liten blandning av fiskar - kan inte mycket om sorter heller....suck! Nåväl - några platys, neontetror, lykttetror, små tigermönstrade bottenätare och en attans tjusig kampfisk. Allt har varit väl de första dagarna - men i morse så rådde massdöd i akvariet!! Alla neontetror var döda, likaså lykttetrorna. Platysarna ser inte ut att må bra - och kampfiskens vackra slöja ser luggsliten ut. Platysarna ser ut att ha blivit blekare kring gälarna och är inte alls lika aktiva som förut. Malarna på botten ligger helt orörliga! Känns ju inget roligt alls att jag uppenbarligen har gjort något alldeles galet och jag vet inte vad. Har preparerat vattnet med aquatan och nitrivec. Men jag har inte kollat PH i vattnet. kan det vara det som är problemet??
    Jag har ingen aning själv vad jag skall göra så jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.
    Tacksam för svar.
    /Anna
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    Kolla nitrit. Har du inget sådant test köp direkt eller ta med dig vatten till din zoo handel så kan dom testa åt dig.

    Men ett sånt test är alltid bra att ha hemma och så borde du läsa lite här på zoopet om just nitrit för att få lite förståelse om vad det är och varför det drabbar än (händer oftast i helt nya akvarium)

    här finns en del nyttig info:

    Senast redigerad av gosatta; 29 March 2005, 10:41.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Tror i likhet med gosatta att det är någon form av förgiftning - antingen nitrit (pga för mycket fisk och mat i akvariet) eller något annat som lagts i (t.ex. en trärot) alldeles nyligen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Jag tror också på nitrit eller någon annan typ av förgiftning. Mitt råd är att börja med ett vattenbyte för att få in friskt vatten. sedan köp nitrittest som gosatta har rekommenderat.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • Anna2005
          • March 2005
          • 22

          #5
          Tusen tack!

          Hej igen!
          Tusen tack för era snabba svar! Har suttit och läst här på sidan om "nitritspikar" och kanske är det just det som hänt här hos mig? Känner mig jättedum och verkligen som en gröngöling just nu....
          Jag har förstått att man kan atgärda detta med nitrit i vattnet genom vattenbyte? Jag har även tagit bort den rot jag planterade in när jag startade akvariet. Jag köpte den på zooaffären, så jag trodde den skulle passa. Det jag gjort är att jag bytt ut 50 % av det gamla vattnet och ersatt med nytt som jag satt nitrivec i enligt bruksanvisningen. Jag har rengjort filtret. Hur skall jag sedan gå tillväga? Skall jag byta vattnet fler gånger? Skall mer Nitrivec tilsättas vid varje vattenbyte? Jag skall absolut gå och köpa ett nitrittest!
          Jag skulle också vilja veta av er som har erfarenhet - hur många fiskar är lämpligt i ett 45 liters akvarium? Vill gärna ha en kampfisk och några platysar och kanske några tetror. Vilken typ av mängd och kombination rekommenderar ni?
          Jag önskar att jag hittat detta forum innan jag startade mitt akvarium så kanske inte mina första fiskar fått sätta livet till pga min okunskap. Känns inget roligt alls.
          /Anna

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Det viktiga är att du inte startar uppför snabbt. Starta med en art (max 3-4 fiskar) och vänta sedan en månda innan du fuller på.

            Nu lär det väl inte komma plats så många fiskar i ett så litet akvarium - 1 kampfisk, 3-4 platy och 5-6 tetror är absolut max. Jag tycker nog att det räcker med 2 arter.

            Angående roten så är det väl inte troligt att det är den som är orsaken - jag pekade bara på vad som eventuellt skulle kunna ha orsakat förgiftningen.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              hej anna!

              tråkigt att du drabbats av massdöd

              du gjorde rätt i att byta vatten, men inte när du rengjorde filtret. man ska inte rengöra filter och byta vatten samtidigt, då tar man bort för många bra bakterier.

              hur länge har du haft igång akvariet? vad har du för filter i?

              och de där "små tigermönstrade bottenätare", är de svarta och oranga? isf kan det vara praktbotior och de lämpar sig verkligen inte för ett 45l!

              jag tycker att din zoohandlare kunde ha informerat dig om vad som kan hända då man stoppar ner för mycket fisk för snabbt. Nu vet du iaf hur det funkar och du har ju ansträngt dig genom att skriva här så jag tycker det är en bra början

              hur många platys har du, och hur många tetror? man brukar säga 1 cmfisk/1 l vatten, 10 tetror á 5 cm = 50l vatten..

              lenamaria
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Anna2005
                • March 2005
                • 22

                #8
                Hejsan.
                Jag har ett sådant där Innerfilter som följde med själva akvariet. Nu när flera fiskar har dött, så har jag nu tre stycken platys, en kampfisk, två stycken "bottenätare". Jag vet inte namnet på dessa. De är ca 4 cm långsmala, med en tiger/zebra teckning i svart/vitt. De har lustiga huvuden som mynnar ut i en liten mun med små korta spröt på. De är vanligtvis pigga som attans och stökar och bökar på botten. Ibland står de nästan med huvudet i gruset och kroppen rakt upp när de söker efter mat. Inga tetror har överlevt...
                Akvariet har jag haft igång i bara en vecka och redan så har jag "lyckats" med att ta livet av fiskar....suck! Jag blir lite besviken på zoohandeln som inte berättade ungefär hur många fiskar man skulle ha i akvariet. Jag tror absolut att jag hade alldeles för många att börja med - det inser jag ju nu.
                Tror du att de fiskar som överlevde denna nitritchock kan återhämta sig eller kommer de också att dö?
                /Anna

                Kommentar

                • CBR
                  • January 2005
                  • 292

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anna2005
                  Jag vet inte namnet på dessa. De är ca 4 cm långsmala, med en tiger/zebra teckning i svart/vitt. De har lustiga huvuden som mynnar ut i en liten mun med små korta spröt på. De är vanligtvis pigga som attans och stökar och bökar på botten. Ibland står de nästan med huvudet i gruset och kroppen rakt upp när de söker efter mat.
                  /Anna
                  Låter som om det skulle kunna vara pakistanbotior.
                  The Zone

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    Eller B. striata.
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    • Anna2005
                      • March 2005
                      • 22

                      #11
                      Hejsan igen
                      Jag kikade på bilderna och det är pakistanbotior jag har.
                      Kommer de fiskar jag ha kvar att repa sig när jag byter vatten eller är det något mer jag bör göra?
                      Tack för era svar! Detta var ju ett kanonbra forum att vara med i som nybörjare
                      /Anna

                      Kommentar

                      • Magnuz
                        • February 2005
                        • 292

                        #12
                        De kommer nog att repa sig. Se bara till att inte tillsätta nya fiskar alltför fort. Kom också ihåg att mata sparsamt. En gång om dagen räcker och inte mer än vad fiskarna äter upp på någon minut. Inget foder får bli liggande ouppätet!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...