Vita prick å vattenbyten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    Vita prick å vattenbyten.

    Har behandlat mina Black Mollys mot "vita prick sjukan" med tre doseringar "Sera Costapur". Sista dosen gavs igår, kan jag göra ett vatten byte idag? Eller minskar medicinens verkan. Fiskarna är symptomfria nu, ska jag ge den fjärde dosen?

    Köpte tre stycken Metallpansarmalar i Torsdags, dom är tillsammans med Mollysarna. Skulle väl ha väntat men nu blev det så här iallafall. Dom åkte på behandling dom med av bara farten.

    Undrar igen om jag kanske ska skippa saltet i vattnet pga malarna??
    Mollysarna ser ju inte direkt ut att lida. Har tänkt att flytta ihop dom med tex. "Zebra Placosar" istället.
    Metallpansarmalarna tänkte jag ev flytta ihop med "Bolivianska Fjärilsciklider"
    Är det någon här som har någon erfarenhet av dom kombinationerna?
    Någongång i framtiden....

    Just ja, jag har rätt bra fräs på filtret. Hittar inget om hur det passar mina fiskar. Någon som vet?
    Senast redigerad av gladys; 27 March 2005, 12:29.
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Precis som med all medicin ska man följa bruksanvisningen. Står det att det ska vara fyra doser så ska det vara det. Det kan vara dumt att sluta i förtid eftersom fiskarna då kan bli sjuka igen, trots att de verkar symptomfria. Efter avslutad behandling bör du göra ett 50% vattenbyte, men det står ofta instruktioner även om det på bruksanvisningen.

    Metallpansarmalar tål inte salt, så det bör du sluta med. Mollysar däremot är bräckvattensfiskar så de vill gärna ha lite salt i vattnet. Du har köpt en svår kombination, men det är många som hävdar att salt inte behövs till mollysar. Vet inte själv eftersom jag altid har lite salt i till dem. Men kan du sära på metallpansarmalarna och mollysarna så tycker jag att du ska göra det.
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • gosatta
      • December 2002
      • 2669

      #3
      Ja man ska ALLTID följa bruksanvisningen. Vita prick är en liten parasit som lever vidare i vattnet även efter dom har lämnat fiskarna och därför är det extra viktigt att slutföra hela kuren efter som dom inte dör annars.
      /Mats Åhrman
      http://www.gosatta.org
      http://www.stockholmsciklidklubb.com
      http://www.ciklid.se

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Jag hade liksom Gladys, vita prick på mina firrar. Jag behandlade fullt ut enligt bruksanvisningen. Men jag hittar inget om hur mycket vatten man ska byta efter medicineringen.
        Blir det tokigt om jag gör som vanligt och byter ca 30-40% ?
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Jag skulle nog göra ett 50% vattenbyte första gången och därefter byta som vanligt (vilket i och för sig för min del alltid innebär 50%). Men 30-40% tycker jag låter helt okej.
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          Arbetssätt...