någon fin ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MachuPichu
    • February 2005
    • 25

    någon fin ciklid?

    Jag har ett 80 liters akvarium med kardinaltetra och guppy och jag undrar om det finns någon snygg och rolig ciklid som skulle kunna passa.
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Palettciklid är kul och brukar hålla sig friska. Kan vara lite tuffa ibland. Fjärilsciklid är vackra men något känsligare. De brukar å andra sidan inte bråka så mycket med medinvånarna.

    Kommentar

    • aquasafe
      • February 2005
      • 138

      #3
      nyckelhålcilid kan du ha

      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        #4
        Det är väll alldeles för litet för en nyckelhålsciklid??!
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • MachuPichu
          • February 2005
          • 25

          #5
          Tack för svaren! Jag får fundera lite på vad jag ska välja men nu har jag ju några att välja mellan.

          Kommentar

          • aquasafe
            • February 2005
            • 138

            #6
            i en bok jag har står det 60L

            Kommentar

            • Iris A
              • October 2004
              • 158

              #7
              Ursprungligen postat av aquasafe
              i en bok jag har står det 60L
              Verkar orimligt, med tanke på hur stora nyckelhålsciklider blir. De blir 12-15 cm långa och kroppen är då c:a 10 cm hög. Då tror jag mer på zoopets rekommendation på 120 l. Akvarieföreningen där jag bor har ett lekpar på 125 l och de har definitivt inte för mkt svängrum...

              Satsa hellre på fjärilsciklid eller kurvciklid, båda arterna blir 7-8 cm och är stillsamma ciklider som inte terroriserar andra fiskar.
              / Iris

              Kommentar

              • MachuPichu
                • February 2005
                • 25

                #8
                Är inte fjärilar ganska känsliga?

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #9
                  Ursprungligen postat av MachuPichu
                  Är inte fjärilar ganska känsliga?
                  Du har rätt, de är oftast ganska känsliga. Men det beror mycket på just den enskilda individen. Jag har haft många fjärilar som tynat bort och dött, men mina nuvarande verkar klara vad som helst.

                  Kommentar

                  • Robot
                    • February 2004
                    • 1174

                    #10
                    Satsa på bolivianska fjärilar istället, de är tåliga och mycket finare än vanliga.. Snälla är de oxå så du slipper oroa dig för bråk..

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Det finns jättemånga fina små ciklider förutom ovan nämnda:
                      Gröna bågfensciklider (Nannacara anomala)
                      Laetacara dorsiger
                      Kurvciklider (Laetacara curviceps)
                      Vi har dessa hemma och tycker de är jättefina. Bågfenorna är jätteintressanta att titta på. Från början är det hanen som jagar honan för lite lek, sen leker de och sedan är det honan som jagar runt med hanen. Under denna tiden förändras hela färgteckningen på honan, från att från början se lite oansenlig ut i beige så övergår hon i att bli smått schackbrädesfärgad och när så ynglen kommer är hon alldeles jätteutfärgad i svart huvud och starkt schackbrädesfärgat mönster på kroppen. Hanen är jättevacker i sin turkosblå färg.

                      Dorsiger är också helt ljuvligt vackra i sina färger, läckert mörkrosa/gula/svarta under lek. Kurvciklider är jättefina i blåskimrande färger.

                      Lycka til med ditt val,
                      Maria
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Hej
                        Får jag haka på här lite om Nannacara anomala.
                        Skulle du vilja berätta lite om hur du ordnar med dem när de leker/lekt och de har rom?
                        Har nyligen fått ett par och är nyfiken hur jag bör göra. Dom har lekt en gång, honan var verkligen vacker - och intensiv mot hanen! Det blev inget första gången, men bra att veta i framtiden.
                        Svea

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • J A D E
                          • January 2005
                          • 63

                          #13
                          Ursprungligen postat av svea
                          Hej
                          Får jag haka på här lite om Nannacara anomala.
                          Skulle du vilja berätta lite om hur du ordnar med dem när de leker/lekt och de har rom?
                          Har nyligen fått ett par och är nyfiken hur jag bör göra. Dom har lekt en gång, honan var verkligen vacker - och intensiv mot hanen! Det blev inget första gången, men bra att veta i framtiden.
                          Svea
                          Gröna bågfensciklider (Nannacara anomala) är klart den roligaste dvärgcikliden.
                          Den har ett väldigt intressant beteende, vackra färger; hanen är blågrönt skimmrande med stora vackra fenor å honan väldigt vacker i lek/mamma kläder då hon blir gul å svart, för att snabbt kunna bli blek å grå då hon blir t ex rädd.
                          Hade även en ensam hona ett kort tag med stora ciklider då hanen dog å då tror jag t o m att hon immiterade en hane å blev väldigt mörk å t o m lite grönskimmrande på sidorna spände upp fenorna när hon kände sig hotad.

                          ang leken säger en del att är bottenytan för liten kan det vara nödvändigt att separera hanen ifrån honan, då hon blir mkt aggressiv när hon vårdar ynglen.
                          honan tar revir runt äggen/yngel och hanen skall ha det stora reviret utanför, och är inte välkommen när ynglen är små.
                          mvh J A D E

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #14
                            Är det nån som kan/vill berätta lite så att jag kommer att göra rätt nästa gång dom leker?
                            Tänker på rommen, ynglen, maten. Om man flyttar och hur i så fall, vilken mat osv osv.
                            /E

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Pannecke
                              • January 2005
                              • 1325

                              #15
                              Ursprungligen postat av svea
                              Är det nån som kan/vill berätta lite så att jag kommer att göra rätt nästa gång dom leker?
                              Tänker på rommen, ynglen, maten. Om man flyttar och hur i så fall, vilken mat osv osv.
                              /E
                              Låt dem vara, kan bidra med stress annars.
                              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...